4p

Az üzemanyagárak csökkenése okán érzett öröm elfeledteti velünk, hogy ez bizony visszavetheti a hibrid és elektromos autók terjedését. Persze nem mindenhol: a Tesla részvények esése mögött például vélhetően nem ez áll.

A Tesla részvényeinek utóbbi hónapokban tapasztalt esése sokakat aggodalommal töltött el, amelyet összefüggésbe hoztak az alacsony olajárakkal, mondván, hogy a tisztán elektromos meghajtású autó elveszíti egyik legnagyobb vonzerejét, az alacsony fenntartási költségeket - írja az Autonews.

A Tesla részvényárfolyamának alakulása
(Forrás: Marketwatch)

A portál ugyanakkor idézi David Whiston autópiaci iparági szakértőt, aki szerint ez a feltevés teljességgel megalapozatlan, hiszen aki 100 ezer dollárért vesz autót, az magasról tesz az üzemanyagok árának alakulására, ezen a szinten legalábbis. A Teslák jellemzően jómódú vevőit nem a elektromos hajtással megspórolható pénz, hanem más tényezők motiválják, mint az autó státusza, a kinézete, vagy az a tény, hogy teslásként igazán elmondhatják magukról, hogy óvják a környezetet. Ole Hui, hong kongi elemző szerint ugyanakkor ha az emberek kevesebbet tankolnak a kutaknál, akkor kevésbé érzik szükségét annak, hogy drágább, alternatív hajtású autót vegyenek.

Mi a helyzet itthon?

Az elmúlt években sokat hallottunk arról, hogy az elektromobilitás elterjesztése mennyire fontos Magyarországon is. Abban sem volt vita, hogy a környezetvédelmi szempontok jóval kevésbé érintik meg az embereket, mint az anyagiak ezért a takarékoskodási lehetőségek kidomborítása mellett számos ösztönző szükséges ahhoz, hogy valaki ne a hagyományos meghajtású autó mellett döntsön. Ilyen lehet a buszsáv-használat, a kedvezményes parkolás, vagy az egyik legfontosabb, a sűrű töltőállomás-hálózat.

Amíg azonban ezekre várunk, a legfőbb ösztönző az üzemanyagár, amely most folyamatosan esik. Persze a 350 forint még mindig nem az átlag magyar pénztárca szintje, de mégiscsak majdnem 13 százalékos mínusz a 400-hoz képest. Így felmerülhet a kérdés, hogy miként hat ez az elektromos autók elterjedésére.

Stekl László, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke szerint az elektromobilitás terjedése közép, illetve hosszú távú stratégia mentén folyik, így az üzemanyag ára – még ha hosszabb távon is kell berendezkednünk az alacsonyabb szintre – nem hat érdemben rá. Ráadásul annak ellenére, hogy az OPEC országok egyelőre nem avatkoztak be mesterségesen az olaj árának alakulásába, az elérhet egy olyan szintet, amely már veszélyezteti az exportőrök gazdasági fenntarthatóságát és akkor majd tesznek lépéseket.

Kattintásra galéria nyílik!

Amikor valaki elektromos autót vásárol, akkor az első amivel szembesül az a lényegesen magasabb ár. Tény, hogy egy Nissan Leaf áráért X-Trail-t kapunk, az Opel Ampera helyett beülhetünk egy Insignia OPC-be, a Prius Plug-in Hybid pedig egy Land Cruiser árával vetekszik, de az elektromos kocsik fenntartási költségei tényleg sokkal alacsonyabbak. A Stekl László által idézett számítás szerint, ha egy hagyományos autó havi fenntartására 36 ezer forintot számolunk, akkor egy hasonló elektromos kocsi esetében 14 ezer forinttal kell mindössze, ezt is csak akkor, ha a saját hálózatunkról töltjük. Még ha ezt a számot korrigáljuk is azzal, hogy az üzemanyag nem 400, csak 350 forintba kerül, akkor is 31 500 forint jön ki, amely még mindig nagyságrendekkel magasabb, mint a 14 000.

Látható tehát, hogy olyan mértékű csökkenésre lenne szükség ahhoz, hogy megakasszuk az elektromobilitás terjedését, amely már az OPEC országok gazdaságát is veszélyeztetné, ezért nem kell attól tartani, hogy a vásárlók tömegesen fordulnának el a környezetbarát közlekedési eszközöktől.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!