Az orosz kapcsolat. Vizsgálódik-e vagy sem az EU?
Borisz Abramovics - Gönci állításaival összhangban - kiemelte: két éven belül nyereséges lesz a Malév. Ennek érdekében olyan üzleti tervet dolgoztak ki, ami hatékonyabbá teszi a tevékenységet. A forgalom tervezett növekedése miatt elbocsátásokat nem helyezett kilátásba, sőt szerinte a jelenlegi személyzet még kevés is lehet.
A szibériai KrasAirt is vezető orosz üzletember kifejtette: integrálni kívánják a Malév és az érdekeltségébe tartozó orosz AirUnion légiszövetség útvonalhálózatát, így mind az oroszországi, mind az európai utasok száma növekedni fog. "Nincs miért kapkodni: a Malév oroszországi kapcsolatait fokozatosan, a oneworld légiszövetségi tagsággal összhangban építjük fel" - fűzte hozzá.
Gönci János ezzel kapcsolatos kérdésünkre annyit közölt: a magyar állam a privatizáció lezárását követően fogja megkérdezni az uniót arról, kíván-e az ügyben állást foglalni. "Maga a privatizáció nem igényel uniós jóváhagyást, mivel nem történt cégegyesülés. Ilyen terv nincs is, és szerintem a közeljövőben nem is fog ez bekövetkezni" - magyarázta Gönci. - "Egyedül az államilag garantált hitelek sorsa lehet kérdéses. Mivel azonban az állami garanciateher kisebb lesz az eddiginél, az EU ezt sem fogja különösebben vizsgálni."
A vezérigazgató szerint egyébként versenyjogi szempontból nem történt semmi. A tulajdonviszonyokkal kapcsolatban pedig elmondta: az AirBridge Zrt. egy 51 százalékban magyar tulajdonban lévő társaság, amelyben Abramovics hivatalosan kisebbségi tulajdonos.
Ebből következően az AirBridge eleget tesz annak az uniós kívánalomnak, hogy a közösségen belüli légitársaságok esetében az unión kívüli magánszemélyek csak kisebbségi tulajdon vagy befolyás szerzésére jogosultak, azaz a többségi tulajdonosoknak (és egyúttal a döntő befolyás felett rendelkezőknek) uniós állampolgároknak kell lenniük. Ezzel együtt a gyakorlatban a döntő szó természetesen Abramovicsé.
Wéber BalázsMenedzsment Fórum