A mértékadó amerikai napilap riportot közöl Nagyszombatból, a Peugeot Citroen francia autógyár tervezett 840 millió dolláros beruházásáról. Az 5,4 millió lakosú Szlovákia Lengyelország, Csehország és Magyarország elől nyerte el a beruházási tervet, noha utóbbi országoknak nagyobb a népességük, fejlettebb a gazdaságuk és több szakképzett munkaerővel rendelkeznek - írta a New York Times.
Szlovákiában ruház be a Hyundai Motor Kia Motors egysége is. A zsolnai beruházás értéke 1,2 milliárd dollár, a termelés 2006-ban kezdődik évi 300 ezres gyártási kapacitással. A beruházás fejében Szlovákia kötelezte magát, hogy kiépíti Pozsonytól Zsolnáig az autópályát, pótolva a hiányzó 42 kilométert. A Kia zsolnai üzemét és a Volkswagen meglévő pozsonyi gyárát is beszámítva Szlovákiában évente 850 ezer gépkocsit fognak előállítani. Ezzel északi szomszédunk a világon egyedülálló lesz az egy lakosra jutó legyártott autók tekintetében.
Az amerikai lap Szlovákia sikereit a környező országokénál jelenleg alacsonyabb bérköltségeknek, részben pedig kedvező földrajzi fekvésének tulajdonítja. Pozsony két órányi autóútra van Bécstől, Nagyszombat pedig egy órányira Pozsonytól, amellyel autópálya köti össze. A Peugeot üzem gyártási igazgatója, Alain Baldeyrou szerint Nagyszombat Közép-Európa szívében van, jó a vasúti hálózata és a Dunát is szállítási útvonalként használhatják. Az ENSZ Fejlesztési Programjának regionális igazgatója, Ben Slay szerint Szlovákia lett a közép-európai kedvenc. (MTI)
Szlovákia lesz a közép-európai Detroit
Szlovákia lesz 2006-ra Közép-Európa legnagyobb autógyártó országa a The New York Times cikke szerint.