A Volkswagen két nívós luxusmárkája, a Lamborghini és a Bentley bemutatja a saját maga SUV-ját a frankfurti autóshown. A két márka így egy családon belül lesz egymás riválisa.
Új stratégia
A VW volt az egyik első nagy autógyár, amelyik bevezette a moduláris tervezést, azaz egy alváz, vagy akár egy motorblokk több, az anyacég által felvásárolt márka modelljével kompatibilis, amivel jóval költséghatékonyabb termelést ér el a vállalat, mint riválisai. Ennek hatékonyságát felismerve már több autóipari cég követte a német példát.
A Volkswagen ugyanakkor több neves márkát is felvásárolt, melyek közül luxusmárkák, és sportautógyártók is kerültek: Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Scania, MAN, Ducatti (újabban élénk a vállalat érdeklődése a Fiat Alfa Romeoja iránt is). Így a VW elmondhatja magáról, hogy az ő családjában van a legtöbb önmagában sikeres autógyártó.
Ugyanakkor a saját márkái olykor riválisai egymásnak, például: egy Lamborghini SUV és egy Porsche SUV ugyanazt a célközönséget célozza, pedig sokszor azonosak az összetevők. A Bentley EXP 9 SUV például az Audi Q7-esével azonos alkatrészekből épül, ami a jármű olcsóbb előállítási árát szolgálja, hiszen nem kell mindent egyénileg megtervezni.
Az új stratégia egyébként 2007-től indult, amikor Martin Winterkorn került a Volkswagen-birodalom elnöki székébe. Azóta a Volkswagen számos márka beolvasztása mellett a világ legnagyobb autóipari cégei közé növekedett, és célja, hogy 2018-ig - megelőzve a GM-et és a Toyotát - a világ legnagyobbja legyen (az értékesítési volument tekintve).
Családon belüli verseny
A Volkswagen márkái így most már egymással is versenyeznek, még ha egy alvázra is épülnek. Az új 'Lambo' és Bentley SUV mellett ringbe lép a Porsche és az Audi is, miközben a Golf, a Skoda és a Seat is alternatívát gyárt (példaul: a Seat Mii és a Skoda Citigo a VW Up! klónjai.) A család gyártóinak vezetői úgy gondolják, hogy valóban előny a sokszínűség. A nehézség a szinergia és a diverzifikáció közötti egyensúly megtalálása jelenti.
A vállalatbirodalom stratégiájával nehéz vitatkozni, hiszen a számok igazolják a jó irányt. 2007 óta a VW éves bevétele 84 százalékkal növekedett. Csak idén, mintegy 60 új vagy, módosított modell kerül a piacra az eddigi 280 mellé, amik között a kisteherautóktól az elektromosokig, minden megtalálható.
A VW módszere bevált, és egyre nagyobbak az átfedések a márkái között. Amennyiben a GM és a Toyota nem tartja a németek tempóját, 2018 előtt új királyt koronázhatunk.
mfor.hu