Amíg az első fél év végéig három-négy százalékkal emelkedtek az újautó-eladások, júliustól kezdődően hónapról hónapra átlagosan 15 százalékkal csökkent az értékesítés: éves szinten így 10 százalék körüli visszaesésre kell számítani. A csúcsévnek számító 2004-es 208 és a tavalyi 199 után az idén 185 ezer új személygépkocsi eladása lehet a reális - állítja Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Érdekes fejlemény, hogy a céges flottaértékesítés növekedése mellett a haszongépjárművek iránt is megnőtt a kereslet. Ez a két szegmens jövőre is stabil piacot ígér a márkakereskedőknek.
Az ügyfelek óvatosabbá váltak: egyre többen választották idén a készpénzes vásárlást. A kereskedők tapasztalatai szerint a korábbi 70 százalékos finanszírozott arány 40-re csökkent, ez különösen hátrányos a beruházásaikkal jelentős terheket vállaló, ugyanakkor a pénzintézetektől a finanszírozás után jutalékot elkönyvelő márkakereskedők számára.
A magyar autópiacon még így is több gépjárművet értékesítenek, mint az ugyanannyi egy főre jutó GDP-jű más országokban. Ennek érdekében az autógyárak is áldozatokat hoznak: így lehetséges az, hogy - közterhek nélkül - az értékesítési volument meghatározó kis- és közepes szegmensben Európa második legolcsóbb piaca a magyar. Más kérdés, hogy az adókkal és illetékekkel együtt már csak a középmezőnyhöz tartozunk.
A szakemberek szerint jövőre 170 ezer új gépkocsi értékesítésével lehet számolni. Aki teheti, annak érdemes előre hozni a vásárlást, mivel hosszú távon a forint gyengülésével és a regisztrációs adó növekedésével kell számolni (ez a hírek szerint hatszázalékos lesz). Prognózisuk szerint a megszorító intézkedések hatására 2007-ben, a tradicionálisan csökkenő eladásokat hozó első negyedévben a visszaesés mértéke akár a 15-20 százalékot is elérheti. A második fél évben viszont megkezdődhet a konszolidáció, ennek eredményeként éves szinten az ideihez képest nyolc-tíz százalékos lehet a visszaesés aránya, olvasható a Világgazdaságban.