4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az országgyűlésben szerdán szavaznak a képviselők az energetikai tárgyú törvények jogharmonizációs célú módosításáról; a csomag részeként döntenek arról is, hogy a távhő hatósági áras legyen.

A törvényjavaslatban a villamos energiáról szóló 2007-ben hozott törvény (VET) és a földgázellátásról 2008-ban született törvény (GET) módosítása az Európai Parlament és a Tanács által 2009. július 13-án elfogadott "harmadik energia csomagot" ülteti át a magyar jogba.

A törvényjavaslat rendelkezik a távhő hatósági áráról és arról, hogy annak megállapításáig az árat befagyasztják. A távhőszolgáltatásról szóló törvény módosításával a továbbiakban a távhőtermelő, illetve távhőszolgáltató  az árváltozatást évente egyszer - április 30-ig - a Magyar Energia Hivatalon keresztül kérheti, de azt a miniszter rendeletben állapítja meg. A törvény ezen passzusa a kihirdetést követő ötödik napon lép majd hatályba. A megújuló és a hővel kapcsoltan termelt áram kötelező átvételéről (kát) a törvény meghatározza a célokat, de a feltételeket kormányrendeletben szabályozzák.

A fejlesztési tárca által kezdeményezett törvénymódosításhoz januárban Lázár János, a Fidesz frakcióvezetője módosító javaslatot nyújtott be, amely gyorsította volna a kötelező átvételi rendszer megszüntetését. A hővel kapcsoltan termelt és a megújuló energiából előállított áram kötelező átvétele a piacinál magasabb áron történik. A fideszes képviselő kivette volna a biomasszát a támogatási körből, és a jogszabályban meghatározottnál nagyobb mértékben csökkentette volna a támogatás mértékét, amit egyébként a végfelhasználó az áram árában megfizet.

Lázár János a javaslatot végül visszavonta, miután kompromisszumos megállapodás született Bencsik János energetikáért is felelős államtitkárral abban, hogy az áram helyett a hő árát támogatják, és szigorítják a biomassza célú fa minőségi követelményeit, illetve a felhasználó erőmű hatékonyságához kötik a támogatást. Erről azonban ez a törvénymódosító javaslat nem rendelkezik. A megújuló energiával kapcsolatban a törvényjavaslat bevezeti az eredetigazolást.

A villamos energiáról és a földgázellátásról szóló törvény a módosítással kiegészül a kereskedőváltás fejezettel, ami egyszerűsíti és gyorsítja ezt a folyamatot. Nem változik a Magyar Villamos Művek (MVM) csoporthoz Mavir és a Mol-csoporthoz tartozó FGSZ Földgázszállító Zrt. helyzete. Az EU-direktívát adaptáló törvényjavaslat ugyanis továbbra is a tulajdonosok, az MVM és a Mol kompetenciájába utalja azt, hogy miként választja szét a szállítási és rendszerirányítási tevékenységet, illetve a többi energetikai céget, ahol a termelési, szállítási és szolgáltatási tevékenységet kell egymástól elkülöníteni.

A földgázszállítást és rendszerirányítást külön tárgyalja a törvény, lehetővé téve, hogy több szállítási rendszer esetén a Magyar Energia Hivatal jelölje ki közülük azt, amelyik a rendszerirányítást végezheti.

A törvényjavaslat külön foglalkozik a Magyar Energia Hivatal és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, illetve a hivatal és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal közötti együttműködéssel. A jogszabály lehetővé teszi, hogy a villamos energia hálózati (szállítási) tevékenységet folytatók okos mérés mintaprojekteket valósítsanak meg azért, hogy adatokat szolgáltassanak ahhoz a hosszú távú költségeket és hasznot bemutató értékeléshez, amit 2012. szeptember 3-ig kell elvégezni.

A törvényjavaslatban módosítják a bányatörvényt is, beemelve abba - a vörösiszap katasztrófa példáján - a bányászati hulladékot. A módosítás lehetővé teszi a szén-dioxid tárolására szolgáló földtani kutatásokat, és rögzíti azt is, hogy a geotermikus energia csak 2.500 méter mélység alatt kerül a bányatörvény hatálya alá. A szén-dioxid-szállító vezetékek és a föld alatti tárolás miatt a bányafelügyelet határozza meg a földgáz-szállítóvezeték  biztonsági övezetét.

A csomag részeként módosítják az atomenergiáról szóló törvényt is, ami a nukleáris létesítmények biztonsági kereteinek meghatározásáról szóló 2009. június 25-i tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

A tárca a javaslatot még tavaly decemberben terjesztette az országgyűlés elé, akkor csak az általános vitát folytatták le a képviselők. Februárban a törvényjavaslat tárgyalását a részletes vitával folytatták, majd a kormányon belüli egyeztetés miatt későbbre halasztották a módosító indítványokról szóló szavazást, amelyet végül március 7-én tartottak meg.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!