Hatalmas, 210 százalékos növekedést jósol a péklapát méretű okostelefonok piacán az International Data Corporation (IDC). Ez alapján a tavalyi 56,5 milliós megrendelési volumen 2014 egészét tekintve 175 millió lesz. Ezzel a számmal a "tepsik" le fogják hagyni a hordozható és az asztali gépeket is, persze a két szegmens adatait külön számolva, és ha az IDC előrejelzése bejön, akkor 2016-ban már együttesen is kevesebbet adnak el a „hagyományos” gépekből, mint a phabletekből.
Ha az okoseszközök piacát (amelybe beletartoznak az 5,5 colosnál kisebb „hagyományos” okostelefonok, az 5,5 és 7 coll közé eső phabletek, az ennél nagyobb tabletek, a laptopok és az asztali gépek) 100 százaléknak vesszük, akkor természetesen még mindig az első kategória dominál több mint 60 százalékos részesedéssel. Ezt követit a tabletek 13, a phabletek 9,8, a hordozható gépek 9,5 és a PC-k 7,5 százalékkal. A teljes piacot egyébként 1,79 milliárdosra becsüli az ICD.
A 2018-as előrejelzés szerint az okoseszköz-megrendelés 2,43 milliárdra nő és ezek közel negyedét a phabletek adják majd. A kisebb telefonok 51,2 százalékot, míg a tabletek már csak 12,5-öt hasítanak ki a tortából. A hordozható gépek stagnáló megrendelései 7 százalékra, az asztali gépek népszerűségének esése pedig 5 százalékra csökkenti a részesedésüket.
A phabletek ilyen ütemű térnyerése egyébként nagyobb képernyős tabletek gyártására fogja késztetni a cégeket, hiszen ki venne olyan tabletet, amely alig nagyobb, mint a telefonja. Már az Apple háza tájáról is érkeztek olyan híresztelések, miszerint a jelenlegi iPad Airnél is nagyobb méretű géppel jelenhet majd meg a piacon.
Az IDC szerint a telefonok egyre nagyobb térnyerését az árak csökkenése is elő fogja segíteni. Míg 2013-ban egy átlagos phablet 568 dollárba került, egy okostelefon pedig 320-ba, 2014-ben 397 és 291 dollár lesz az átlagos összeg, amelyet ezekért az eszközökért ki kell fizetnünk.
Szász Péter
mfor.hu