Gyászjelentéshez hasonló közleményt tett közzé kedd reggel honlapján a SkyEurope szlovák diszkont légitársaság. "Mély sajnálattal kell tudatnunk Önökkel, hogy a SkyEurope-nak azonnali hatállyal fel kell függesztenie a jegyek eladását és az üzemelést" – kezdődik a kommüniké, amely végül udvarias hangnemben elnézést és megértést kér az utasoktól.
Több ezren rekedtek külföldön
Mindez valószínűleg nem vigasztalja azokat az utasokat, akik retúrjegyet vettek a cégnél, és visszaútjuk egy jövőbeni időpontra esik. A közlemény szerint ugyanis "nekik sajnos egy más légitársasággal kell majd megoldani" a hazatérést, azaz a SkyEurope-ra már nem számíthatnak. A külföldön rekedtek száma a cég szóvivője szerint töb ezerre tehető, adja hírül az APA osztrák hírügynökség.
Szintén rossz hír az utasoknak, hogy a már foglalással rendelkezők többsége futhat a pénze után. A cég közleményében ugyanis "sajnálattal tudatja", hogy azok esetében, akik közvetlenül a SkyEurope-nak (tehát készpénzben vagy banki átutalással) fizettek, a pénz visszatérítése "nem lehetséges".
A hitelkártyával fizetőknek az azt kiállító banknál, másoknak a vételt lebonyolító utazási irodánál kell érdeklődniük – a pénz visszaszerzésére esetükben sincs túl sok remény.
Nem jött össze az áthidaló megoldás
A cég azután állította le üzemelését, hogy a vállalat pénzügyi újjászervezésére kijelölt megbízott csődeljárást kezdeményezett ellene. Utóbbi a lépést azzal indokolta, hogy nem sikerült áthidaló finanszírozást találni a vállalat működésének fenntartására. Ráadásul a foglalások száma a sorozatos akciók ellenére csökkent, a bevétel pedig erősen visszaesett.
Mint ismert, a bécsi és a pozsonyi tőzsdén is jegyzett légitársaság június 22-én jelentette be, hogy bírósági védelmet kér a hitelezőktől, de nem fizetésképtelen. A védelmet megkapta Szlovákiában, azóta tárgyalt a lehetséges befektetőkkel. Erre és pénzügyi kötelezettségeinek átstrukturálására három hónapot kapott.
Beintettek a repülőterek
A folyamatos likviditási gondokkal küszködő cégnek tartozásai miatt egyre több repülőtérrel gyűlt meg a baja: gépeit június végén Bukarestben, Szófiában és Párizsban ideiglenesen feltartóztatták, utóbbi repülőtér le is foglalta egyik Boeingjét; augusztus közepén hasonló okból gyakorlatilag kitiltották a céget a bécsi repülőtérről. Hétfőn este a légitársaság a fő bázisának számító pozsonyi repülőtéren sem kapott üzemanyagot, és a prágai Ruzyne repülőtér is ajtót mutatott neki.
A 2001-ben indult SkyEurope a diszkont légitársaságok közül elsőként, 2003 novemberében - a későbbi nagy rivális Wizz Air előtt több mint fél évvel - jelent meg a magyar piacon. A két fapados rövid idő alatt vezető szereplővé nőtte ki magát Magyarországon, és messze megelőzte a piac többi szereplőjét.
Az "enyhén diszkont" Easyjet modelljét követő SkyEurope azonban végül nem bírta a versenyt az ultra low cost fapadosnak számító Ryanairt "utánzó" Wizz Airrel, és 2007 őszén kivonult a magyar piacról.
Jason Bitter, a társaság vezérigazgatója akkor ezt a lépést azzal indokolta, hogy inkább a jövedelmezőbb bécsi, pozsonyi és prágai repülőtérre összpontosítják erőforrásaikat, és a növekedés helyett a működés nyereségessé tételére koncentrálnak.
Már a válság előtt bajban voltak
A terv azonban a jelek szerint nem vált be - erre utal az is, hogy a társaság már a válság kitörése előtt hatalmas pofonokat volt kénytelen elszenvedni. A még tavaly november végén publikált előzetes számok szerint ugyanis a 2008. szeptemberrel végződött üzleti évben a nettó eredmény mintegy 59 millió eurós mínuszt mutatott, ami 146,8 százalékos romlást jelez egy évvel azelőtthöz képest. Eközben az üzemi eredmény – 168,4 százalékos visszaesést tükrözve – mínusz 56 millió eurót tett ki.
Az iparágba is begyűrűző gazdasági krízis még mélyebb gödörbe taszította az amúgy is masszívan veszteséges légitársaságot. Az idei első negyedévben a cég 31,9 millió euró adózás utáni veszteséget szenvedett el – egy évvel korábban még "csak" 28,5 millió volt a veszteség. Ezzel párhuzamosan idén március végére a cég saját tőkéje mínusz 97,5 millió euróra fogyott a tavaly márciusi mínusz 38,6 millió euróról.
A Wizz már bejelentkezett
A SkyEurope keltette űr betöltésére valószínűleg újabb verseny indul majd a fapadosok között. A Wizz Air már július elején bejelentette, hogy belép a szlovák piacra és szeptember 20-tól elindítja Pozsony-Róma járatát. "Ez az első lépés, amelyet még több követ majd" - mondta akkor John Stephenson, a Wizz Air általános vezérigazgató-helyettese.
Ezt mai közleményében megerősítette Váradi József vezérigazgató, aki szerint "hamarosan újabb terjeszkedési tervekről" számolnak be.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum