Az elbocsátott munkavállalók között 78 pilóta található, közülük 31 évek óta fizetés nélküli szabadságon van; ők eddig külföldi légitársaságoknál dolgoztak, közölte a légitársaság. Ez azt jelenti, hogy a felmondás a Malévnál jelenleg szolgáló pilóták közül kevesebb mint ötvenet érint, közülük 34 repült a most megszüntetett hosszú távú járatokon.
Ezzel szemben a Malév pilótáinak szakszervezete, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete (Hunalpa) azt állítja, hogy a magyar légitársaság 300 pilótája közül hétfőn ennél több, mintegy száz kapta meg felmondólevelét.
Leépítés az új stratégia jegyében
A vállalat közleményében hangsúlyozta, hogy az idén kialakult iparági helyzet számos nagy múltú légitársaság bezárásához, több ezer dolgozó elbocsátásához vezetett eddig a világban. Az alkalmazkodás jegyében a társaság középtávú stratégiát fogadott el, amelynek részeként leállítják a folyamatosan veszteséget termelő hosszú távú járatokat, erőforrásaikat pedig Európára összpontosítják.
A Malév flottáját is átalakítja: költséghatékony, lényegesen alacsonyabb fogyasztású gépeket állít forgalomba. A jelenleg is folyamatban lévő elbocsátásokat a társaság már augusztus elején bejelentette.
A Malév szerint a létszámleépítés minden jogszabálynak megfelel. A vezetés - a törvényben előírt 15 napos konzultáció helyett - több mint egy hónapon át tárgyalt a központi üzemi tanáccsal és a cégnél működő hat szakszervezettel, teszik hozzá.
Sztrájk is elképzelhető
Az érdekképviseleti szerv viszont úgy véli: a takarékossági intézkedések ésszerűtlenek. Egyúttal hiányolja a légitársaság menedzsmentjének szakértelmét, túlzottnak tartja a vezetőség létszámát, és nem látja sem a közép-, sem a hosszú távú koncepciót.
Ferenczi Zsolt, a Hunalpa ügyvivői testületének tagja ennek nyomán nem tartja kizártnak, hogy a csoportos létszámleépítés elleni tiltakozásul esetleg munkabeszüntetést tartanak az érintettek, adja hírül az MTI.
Ferenczi Zsolt jelezte azt is: nem értik, miért a magyar szakembereket bocsátják el, amikor a légitársaságnál román és moldovai pilóták is dolgoznak.
Mint ismert, a cég 2007 novemberében csoportos létszámleépítés keretében már elbocsátott 120 főt (az akkori létszám hat százalékát). Igaz, még ezt figyelembe véve sem merítette ki a privatizációs szerződésben vállalt, három évre megengedett harminc százalékos elbocsátási keretet.
A Malévot még 2007 tavaszán privatizálta a Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó AirBridge Zrt. Idén augusztus közepén nyilvánvalóvá vált, hogy az orosz üzletember légiipari szövetsége, az AiRUnion a csőd szélén áll, ez azonban - hivatalos közlések szerint - nem érinti a Malév működését.
Harmincmillió euró a Malévnak
Az Abramovics-birodalom összeomlásának Malév-vonatkozásaival kapcsolatban Budai Bernadett kormányszóvivő kedden közölte: azokat a szerződési feltételeket, amelyeket az AirBridge Zrt. a privatizációs szerződésben vállalt, és amelyek mögött fedezet is mutatkozik, a tulajdonosok teljesítik. Hozzátette: az eddigi kormányülések napirendjén semmiféle formában nem szerepelt a Malév ügye.
A légicég szerint szeptember negyedikén a Vnyeseconombank (VEB) és az AirBridge, illetve az AirBridge és a Malév aláírta a légitársaság átalakításának finanszírozását szolgáló megállapodást. Ezáltal a Malév összesen harmincmillió euró forráshoz jut. Ezáltal az AirBridge Zrt. teljesítette a 2007. február 23-i privatizációs szerződésben vállalt teljes pénzügyi kötelezettségét, közölte korábban a Malév.
Menedzsment Fórum