A tehetősebbekből lehet a leghamarabb Boeing-pilóta
Király József szerint "pilóta bárkiből lehet, aki elhivatott, szereti a repülést, egészségügyileg alkalmas, van elegendő ideje és anyagi forrása a képzésre". Az utasszállító gépek vezetésére pályázó pilóták munkaköri feltételrendszere magas szintű, s az sem titok, hogy a tehetősebb rétegnek jobb esélye van arra, hogy közforgalmi pilóta lehessen. Aki ugyanis már rendelkezik alapképzéssel és legalább 200 repült órával motoros repülőgép típuson, annak van reális esélye arra, hogy a Malév-nél pilóta lehessen.
Mivel a légitársasághoz évről évre többszörös a túljelentkezés a megüresedő pozíciókra, így értelemszerűen a nagyobb gyakorlattal rendelkezők jutnak előnyhöz a pályázat során. „Lévén, hogy jelenleg a gyakorlati órákhoz szükséges kisgépek száma hazánkban nem kielégítő, így a tehetősebbek külföldön, akár az USA-ban vagy Ausztráliában szerzik meg a gyakorlatot saját pénzen a lehető legrövidebb idő alatt. Akinek erre nincs lehetősége, az a 200 órát évek alatt tudja csak teljesíteni" - magyarázza a szakember.
Pilótaképzés kemény elvárásokkal
A Malév pilótáinak legtöbbje a Boeing 737-es Next Generation típusú repülőgépeit vezeti. Mondani sem kell, óriási felelősség nyomja a vállukat, ezért kiképzésük is komoly procedúrát jelent a pilóta-jelöltek és a vállalat részére egyaránt.
Ahhoz, hogy valaki pilótának jelentkezhessen, eleve szükséges egy felsőfokú végzettségű kereskedelmi pilóta, úgynevezett CPL jogosítvány, igazolás a szakmai és angolnyelv ismeretekről, valamint pszichológiai és fizikai alkalmasság.
Ezeken felül a felvétel során speciális szimulátor gyakorlatokon kell megfelelniük, amit a munkába állás után évente háromszor meg kell ismételni. Itt a normál eljárások tesztelésén túl a vészhelyzetek megoldását is gyakorolják a pilóta-jelöltek és pilóták. "Jelenleg 4-5 hónapig tart a Malévnél egy pilóta kiképzése, amelynek költsége eléri a négymillió forintot” – fűzte hozzá a szakember. Ráadásul további költség- és időráfordítás, hogy - a jelentkezőknek és a már felvetteknek is - hatósági és vállalati útvonal-ellenőrzési teszteken is meg kell felelniük.
Hatalmas presztízs, ha egy pilótát előléptetnek
A pilótáknál nagyon szigorú hierarchia van - nem csak a Malév-nél, hanem a légitársaságok többségénél is. A jelentkezőket általában a legkisebb gép-típusra képezik ki. Innen a frissen végzett első tisztek útja a nagyobb típusok elsőtiszti székébe, a jobb oldali ülésbe vezet, majd megfelelő tapasztalat és nem mellesleg néhány ezer repült óra után beülhet a bal oldali ülésbe, mint friss kapitány. Innen a különböző oktatói fokozatokon át akár a menedzseri pozíciókba is lehet eljutni.
Természetesen a nagyobb típusokra történő váltás, az első tisztből kapitánnyá, majd oktatóvá válás hatalmas presztízsemelkedéssel jár, és nem elhanyagolható a jövedelemnövekedés sem.
A szakma presztízse egyébként mind a stewardessek, mind a pilóták esetében magas. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Malév jelenlegi HR-háttérbázisának adatai. "Személyi állományunk jelenleg - a kölcsönzött munkavállalókkal együtt - meghaladja az 1600 főt. Ezen belül közel 300-an dolgoznak pilóta munkakörben és több mint 500-an légiutas-kísérőként. Évről-évre mindkét munkakörre 200-200 fős túljelentkezést tapasztalható" - tette hozzá Krály József.
Garai Katalin
Menedzsment Fórum