Előző anyagunkban arról szóltunk, melyek azok a források, melyekből új, cégünk számára hasznos munkaerőt biztosíthatunk. Miután megtaláltuk a számunkra és cégünk számára legmegfelelőbb forrást, ahonnan az új munkaerőt kívánjuk toborozni, néhány szót érdemes szólni a toborzás módszereiről. Akárcsak a toborzás forrásainak, ennek is számos típusa ismeretes.
Élhetünk a visszahívás vagy újraalkalmazás módszerével. Itt azzal az egyszerű eszközt alkalmazzuk, hogy az esetleges korábbi leépítések vagy nyugdíjazások során a vállalattól elkerült alkalmazottak számára felajánlunk egy új munkalehetőséget. Ezzel a módjával a toborzásnak azonban csak akkor élhetünk, ha a leépítés során megfelelő humánummal és gondossággal jártunk el. Ebben az esetben biztosak lehetünk abban, hogy számos munkavállaló szívesen áll újra a cég alkalmazásába. Előnye lehet a módszernek, hogy csökken az anyagi ráfordítás és a korábbi munkaerő számára már nem fog gondot okozni a szervezeti kultúrába való beilleszkedés.
A toborzás egy másik módja a hirdetés. Ha szervezeten belül akarjuk megoldani a toborzást, akkor felhasználhatjuk a hirdetőtáblát vagy a szervezet belső újságját (ha rendelkezik ilyennel). Amennyiben külső forrásból kívánunk dolgozni, akkor különböző napi lapok hasábjain adhatjuk fel hirdetésünket. Ne feledjük el azonban, hogy ma már a hirdetési szakmának is külön szabályai vannak. Mindig legyünk tisztában azzal, hogy megfelelő hatást csak jó ötletekkel, figyelemfelkeltő eszközökkel érhetünk el. De fontos, hogy ez soha ne menjen a szakmaiság rovására.
A toborzás során élhetünk a munkaerő-kölcsönzés módszerével is. Ez a módszer annyiban jelent számunkra könnyebbséget, hogy a lízingcégre hárul minden hivatalos teendő, mely a munkavállalóval kapcsolatos. Ha szervezetünknek a későbbiekben nincs szüksége az adott munkavállalóra, akkor egyszerűen csak visszakerül az adott lízingcéghez.
Végül, de nem utolsó sorban a toborzáshoz kérhetjük különböző ügynökségek, tanácsadó cégek segítségét. Ma már hazánkban is egyre elterjedtebb, hogy a vállalatok vezető úgynevezett fejvadász cégek segítségét kérik a munkaerő toborzásában és kiválasztásában. Ez a módszer ugyan viszonylag magas anyagi ráfordítást igényel, ugyanakkor rengeteg időt és energiát takaríthat meg a vezetők számára. Az ilyen szolgáltatást nyújtó cégek több lépcsőben történő, körültekintő és alapos szűrés után adják át az ideális jelölteket, a vezetőknek már csak azok közül a munkavállalók közül kell választaniuk, akik valóban minden paramétert tekintve a legmegfelelőbbnek bizonyulhatnak az adott pozíció betöltésére.
Forrás: Salesjob