A tőkecsökkentést a 2006. júliusi kormányhatározat rendelte el. A MÁV 208 milliárd forint jegyzett tőkéjét 2005-ben mérsékelték 78 milliárd forintra, szintén azért, hogy a saját tőke és a jegyzett tőke aránya elérje a törvényben előírt mértéket.
A költségvetési törvény felhatalmazta a kormányt a 2007. évi tőkeemelés-ütemezésre, ami a korábbi információk szerint két részletben történne meg. Egyik részét már januárban megkapja a vasúttársaság, a többi időzítését a MÁV üzleti terveitől teszik függővé.
A MÁV tőkehelyzetét jelentősen rontja, hogy a 2006. évet várhatóan 104 milliárd forint veszteséggel zárja. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter korábban a parlamentben azt mondta, hogy a társaság hitelállománya 2006 végére eléri a 356 milliárd forintot, és ebből 277 milliárd forint mögött állami garancia van.