2p

Németország vezető élelmiszerkereskedelmi hálózata, az Edeka 14 év után végleg elhagyta Csehországot, miután eladta a még a tulajdonában lévő 11 üzletet a prágai Pramen cégnek. Korábban 27 boltot már eladott a Tescónak. Az Edeka 1992 óta volt jelen a cseh piacon, 2004-ben 52 millió euró volt az árbevétele.

A cég hosszú távú stratégiájában nem szerepelnek külföldi érdekeltségek, a vállalat a jövőben a német piacra kíván koncentrálni. Lengyelországban már megszüntették üzleteiket, most Csehország és Ausztria van soron, Dániában pedig csak fél gőzzel üzemelnek.

A piac szűkülésére hivatkozva tavaly más üzletláncok is bejelentették távozásukat Csehországból, például a Julius Meinl és a Carrefour. Ugyanakkor a Tesco nagy erőkkel terjeszkedik: az Edeka előtt tavaly megvásárolta a francia Carrefour csehországi szupermarketeit is, miután a francia cég úgy döntött, hogy elhagyja a cseh piacot.

A brit Tesco 1996 óta van jelen a helyi piacon, alkalmazottainak száma meghaladja a kilencezret. Csehországi bevétele 2005-ben előzetes adatok szerint 22 milliárd koronára rúgott, s ezzel az ötödik helyen volt a legnagyobb csehországi üzletláncok között.

A folyamat jól nyomon követhető az egész régióban: a kiskereskedelmi piac szereplőinek száma érezhetően csökken, s növekszik a koncentráció. A már megtelepedett kereskedelmi láncok egy része távozásra kényszerül, mivel a szükséges üzemméretet el nem érő cégek veszteséget termelnek, a helyi tulajdonú láncoknak pedig nem áll megfelelő mértékben rendelkezésére a növekedéshez szükséges tőke. Ez kedvez a nagy multinacionális társaságoknak a további terjeszkedéshez.

MTI / Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!