Valószínűleg a médiabirodalom ráncba szedése, és esetleg további felvásárlások megalapozása volt a célja Nobilis Kristófnak és üzlettársainak akkor, amikor jelentős tőkeemelésre határozták el magukat a Közép Európai Média és Kiadó Zrt-ben. Az Index.hu internetes hírportál-családot, a Bookline.hu webáruházat és részben a Napi Gazdaságot magába foglaló cég alaptőkéjét emelték 100 millió forintról egymilliárdra. A tőkeemelést a Társaság korábbi kizárólagos tulajdonosa, dr. Nobilis Kristóf, illetve dr. Spéder Zoltán hajtották végre.
Ez egy természetes lépés volt a cégbirodalom részéről, mondta lapunknak Kis Gergely a GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. igazgatója. "Egyetlen hitelezővel szemben sem mutat jól, ha egy épülő birodalmat minimális alaptőkével rendelkező, tulajdonképpen kisvállalkozásnak tekinthető cég birtokol" - tette hozzá. Az elemző szerint a tőkeemelés néhány újabb felvásárlást is előre jelezhet.
"Valószínűsíthető, hogy a cég portfóliójának szélesítéséhez bankhiteleket kell majd felvenni. A bankok pedig könnyebben adnak pénzt egy magas alaptőkével rendelkező cégnek" - fejtette ki Kis Gergely. Hozzátette, hogy az újabb felvásárlások egyrészt a cég közelmúltjának ismeretében is elképzelhetőnek tűnnek.
Van ugyanakkor egy másik oka is a további felvásárlásoknak. A Nobilis-sajtóbirodalom jó része tartalomszolgáltató internetes portál, amely a reklámbevételekből él. A hirdetők viszont olyan helyeken szeretnek megjelenni, ahol a szerteágazóbbak a megjelenési lehetőségek. Magyarországon ilyen helyből kettő van: a Magyar Telekomhoz kötődő origo-csoport és a Sanoma kiadó internetes (és papír alapú) lapcsaládja. A két csoport abban nagyon hasonlít egymásra, hogy a nagy látogatottságú, népszerű portálok mellett sok kisebb látogatottságú oldal tartozik érdekeltségükbe, így ha az egészet nézzük, a hirdetőket végül meggyőző oldalletöltés-számok magasabbak, mint egy olyan cégnél, ahol kevesebb "felület" van egy helyen.
Kis Gergely szerint a Nobilis-csoport egyelőre pont ilyen: van a cégnek egy sok látogatót vonzó oldala, az Index.hu, a kicsi, de speciális csoportokat megcélzó portáluk viszont kevesebb - akadnak azért, például a Portfolio.hu, a Velvet.hu, a Totalcar.hu, vagy éppen az e-kereskedelemben meghatározó szerepet betöltő Bookline.hu. A valószínűsíthető felvásárlások ezen a helyzeten próbálnak majd segíteni az elemző szerint.
A felvásárlások mindenesetre az elmúlt időszakban gőzerővel zajlottak. Az idei év a Bookline.hu, a legnagyobb magyar webáruház felvásárlásával kezdődött, majd nyáron a cég 50 százalékos tulajdont szerzett a Napi Gazdaság Kiadó Kft.-ben. A már említett kisebb példányszámú kiadványok között is szétnézett a vállalat: nyáron a Portfolio.hu kiadójaként ismert NET Média Zrt. megvásárolta a ReSource Ingatlan Info kiadási jogait.
"A Nobilis-csoport tulajdonképpen rövid idő alatt nőtte ki magát a magyar internetes piac harmadik legnagyobb szereplőjévé. Most van itt az ideje egy kicsit megállni, és gyorsan újra végiggondolni a stratégiát" - mondta lapunknak Kis Gergely. Arra nem számít, hogy a cég a harmadik helyről előre tudna lépni, azt viszont így is nagy eredménynek tartja az elemző, hogy a Nobilis-birodalom a webes piacon maga mögé utasít olyan nemzetközi háttérrel rendelkező, nagy múltú kiadócéget, mint az Axel-Springer. Kis Gergely szerint ebből látszik, hogy az ilyen gyorsan reagáló, mozgékony vállalatok, mint a Közép Európai Média és Kiadó Zrt., tudnak meglepetéseket okozni a piacon, a nehezebben mozgó mogulok mellett is.
L. Nagy Gábor