A kiadványt összegző közleményében a tanácsadó cég rámutat, hogy miközben a profitvárakozások és a készpénzpozíciók jók, az ár/nyereség szorzók, amelyek a felvásárlási étvágyat mutatják estek az utóbbi időben.
A félévente készülő kiadvány a világot szektoronként és régiónként lefedi, a világ 1000 legnagyobb vállalatának adatai és részvényeik összértéke alapján. A legutóbbi felmérés szerint a profitvárakozások 7 százalékkal nőttek 2012 januárja óta, a piackapitalizáció azonban csak 4 százalékkal emelkedett, ami a hosszú távú stabilitás hiányát jelzi.
A felvásárlási bizalom Japánban a alacsonyabb, itt 13 százalékkal csökkent az ár/nyereség szorzó. Az Egyesült Királyság az egyetlen a főbb piacok közül, ahol nőtt az ár/nyereség szorzó, igaz csupán 1 százalékkal.
Közép-Európában Lengyelország az egyetlen üde folt, ahol úgy-ahogy egészségesnek nevezhető az üzleti hangulat. Oroszországban egészen aktív a piac, szép számú ügylet üttetik nyélbe, de nehéz képet kapni a kondíciókról, mert az ügyletek nagyon nem transzparensek - idézi a közlemény Simonyi Tamást, a KPMG közép-kelet-európai régió pénzügyi tranzakciókért felelős igazgatóját.
Magyarországon sokan rászánták magukat az eladásra, de vásárlóból kevés van - tette hozzá az igazgató.
A egyes iparágakat tekintve az energiaszektorban volt a legnagyobb csökkenés, az ár/nyereség szorzó itt 10 százalékkal esett, ezt követi a fogyasztói piacok szektora 9 százalékos csökkenéssel. Legnagyobb a felvásárlási hajlandóság az egészségügyben, itt 4 százalékkal nőtt az ár/nyereség szorzó, és a növekedés leginkább az ázsiai-óceániai és az észak-amerikai régióban figyelhető meg.
MTI