
A vasúti áruszállítás piaci koncentrációját jelző mutató az egyszereplős helyzetet kifejező 10 ezer pont alatt volt már korábban is egy másik állami szereplő miatt hazánkban, 2004 végén például 8296 ponton állt. A piacon megjelenő további versenytársak miatt a múlt év során 197 ponttal csökkent az index, a versenyfeltételek javulásával az idén az első fél évben 692 pontos volt a csökkenés - mutatott rá az elnök. Becslései szerint a jelenlegi hét árufuvarozással foglalkozó társasággal együtt az év végére már 12 lesz a magyar piacon.
Az idei év elejétől hatályos liberalizáció hatására az áruszállítással foglalkozó vasúti társaságok egyesített teljesítménye 18,16 százalékkal múlta felül azt a szintet, amelyet az európai uniós csatlakozás időpontjában a két állami társaság elért.
Az elnök szólt arról, hogy az európai uniós csatlakozáskor még nem alakultak ki a piaci szabályozás és a felügyelet intézményei, a nagyobb állami vasúttársaság visszaélt helyzetével. A Gazdasági Versenyhivatal ezért jelentős büntetést rótt ki a MÁV Zrt.-re. Antal Dániel tájékoztatott arról is, hogy a szállítási piacon a vasút részaránya 2004 második negyedévében 25,51 százalék volt, 2005 hasonló időszakában 23,94 százalék, az idén a második negyedévben pedig 23,56 százalék.