3p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rengeteg pénzt és időt veszítenek az európai légitársaságok, mert a kontinens országai ragaszkodnak a saját, nagyrészt állami tulajdonú repülésirányítási szolgálatuk megőrzéséhez - panaszkodik a Bloomberg szerint a Ryanair igazgatóhelyettese, Shay Warren. A kialakult helyzet orvoslására tagállami és uniós szinten egyszerre folynak kezdeményezések - közli a Világgazdaság.

Az Európa feletti forgalom irányításáért a légitársaságok évente hétmilliárd eurót fizetnek ki, ez egy járatra vetítve kétszer akkora, mint a megfelelő amerikai költség. A kontinens 37 országra kiterjedő irányítási szervezete, az Eurocontrol kiszámította, hogy a zárt légtérszektorok miatti kerülők önmagukban egymilliárd eurónyi szükségtelen többletkiadást okoznak. Az indokoltnál jóval nagyobb számú - összesen hetven - légi irányítási központ fenntartása miatt fellépő pótlólagos költségek pedig elérik az 1,4 milliárd eurót.

Több fázisú átállást terveznek

A helyzet orvoslását célzó programról (SESAR - Single European Sky ATM Research) a napokban fogadott el jelentést az Európai Parlament. Az előterjesztés szerint a tagországok feletti légi forgalom 2025-ig a mainak a két-háromszorosára növekszik, s ezt a ma alkalmazott - nagyrészt húszévesnél is idősebb - irányítási és kommunikációs infrastruktúrával már nem lehet követni. A továbbfejlesztést az egységes európai égbolt követelményrendszerének megfelelően kell végrehajtani, egyszerre téve eleget a hatékonysági, energiatakarékossági és környezetvédelmi elvárásoknak.

A váltás részeként egyaránt át kell szervezni a ma működő irányítói szolgáltatások és a hatósági-biztonsági felügyelet egész rendszerét. Az átállás első - 2007 végéig tartó - fázisában meghatározzák a fő célokat, és ezekhez hozzárendelik a technológiai és szervezési megoldásokat, mintegy 60 millió eurós ráfordítással. A 2008-13 közötti második fázisban hozzák létre a szükséges rendszereket mintegy 300 millió euróból, részint magántőke bevonásával. A harmadik, 2014-20 közötti szakaszban telepítik az új eszközparkot.

A befektetők szívesen beszállnának Németországban is

A tagállamokban folyó előkészületekről legutóbb Németországból érkezett hír, ahol a légi irányítással foglalkozó vállalat (DFS) részleges privatizálásában keresik a megoldást. A cég a korábbi állami-hatósági intézményből 1993-ban alakult át állami vállalattá, egy mostani törvénytervezettel pedig akár 75 százalékot is elérhetne benne a magántulajdoni hányad.

Arra számítva, hogy megnyílik az út a magántőke számára, befektetők máris jelezték érdeklődésüket. Az alakuló német konzorciumban részt venne a Lufthansa, a Fraport (frankfurti repülőtér), a TUI utazási iroda és egy (nyugdíjalapokból és biztosítókból álló) pénzügyi befektetői csoport is - értesült a Világgazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!