Az Európa feletti forgalom irányításáért a légitársaságok évente hétmilliárd eurót fizetnek ki, ez egy járatra vetítve kétszer akkora, mint a megfelelő amerikai költség. A kontinens 37 országra kiterjedő irányítási szervezete, az Eurocontrol kiszámította, hogy a zárt légtérszektorok miatti kerülők önmagukban egymilliárd eurónyi szükségtelen többletkiadást okoznak. Az indokoltnál jóval nagyobb számú - összesen hetven - légi irányítási központ fenntartása miatt fellépő pótlólagos költségek pedig elérik az 1,4 milliárd eurót.
Több fázisú átállást terveznek
A helyzet orvoslását célzó programról (SESAR - Single European Sky ATM Research) a napokban fogadott el jelentést az Európai Parlament. Az előterjesztés szerint a tagországok feletti légi forgalom 2025-ig a mainak a két-háromszorosára növekszik, s ezt a ma alkalmazott - nagyrészt húszévesnél is idősebb - irányítási és kommunikációs infrastruktúrával már nem lehet követni. A továbbfejlesztést az egységes európai égbolt követelményrendszerének megfelelően kell végrehajtani, egyszerre téve eleget a hatékonysági, energiatakarékossági és környezetvédelmi elvárásoknak.
A váltás részeként egyaránt át kell szervezni a ma működő irányítói szolgáltatások és a hatósági-biztonsági felügyelet egész rendszerét. Az átállás első - 2007 végéig tartó - fázisában meghatározzák a fő célokat, és ezekhez hozzárendelik a technológiai és szervezési megoldásokat, mintegy 60 millió eurós ráfordítással. A 2008-13 közötti második fázisban hozzák létre a szükséges rendszereket mintegy 300 millió euróból, részint magántőke bevonásával. A harmadik, 2014-20 közötti szakaszban telepítik az új eszközparkot.
A befektetők szívesen beszállnának Németországban is
A tagállamokban folyó előkészületekről legutóbb Németországból érkezett hír, ahol a légi irányítással foglalkozó vállalat (DFS) részleges privatizálásában keresik a megoldást. A cég a korábbi állami-hatósági intézményből 1993-ban alakult át állami vállalattá, egy mostani törvénytervezettel pedig akár 75 százalékot is elérhetne benne a magántulajdoni hányad.
Arra számítva, hogy megnyílik az út a magántőke számára, befektetők máris jelezték érdeklődésüket. Az alakuló német konzorciumban részt venne a Lufthansa, a Fraport (frankfurti repülőtér), a TUI utazási iroda és egy (nyugdíjalapokból és biztosítókból álló) pénzügyi befektetői csoport is - értesült a Világgazdaság.