A webhelyek egy jelentős részét gazdasági érdekből, haszonszerzés céljával hozzuk létre. Amennyiben ingyenes tartalmat gyártunk, a haszonszerzés egyik eszköze biztosan a bannerek, azaz hirdetések megjelenítése lesz számunkra. Éppen ezért kissé frusztráló, hogy a Google igyekszik büntetni a bannerek megjelenését, hiszen ha nem keresünk pénzt egy weboldallal, akkor fenntartani, működtetni sem tudjuk azt. Abban viszont biztosan egyetérthetünk a Google-lel, hogy a hirdetések nem feltétlenül járulnak hozzá a felhasználói élményhez. A legtöbben a hirdetéseket egy szükséges rossznak tekintjük.
További frusztrációt okozhat ha vetünk egy pillantást a Google kereső saját céloldalaira. Ezek is tele vannak hirdetésekkel, sőt egyes fizetett hirdetéseket egy alig észrevehető háttérrel megkülönböztetve az organikus találatok elé helyez a rendszer. Persze teljesen felesleges ezen felháborodni, hiszen a Google is csak egy vállalkozás, amelynek elemi érdeke hogy profitot termeljen. A probléma abban az ellentmondásban gyökerezik, hogy a Google számára szintén elemi érdek, hogy a lehető legjobb találatokat (fizetett és organikus egyaránt) nyújtsa a felhasználói számára, a kiváló felhasználói élmény pedig nyilvánvalóan nem egyenlő a hirdetésekkel.
A túlzott hirdetések vizsgálatát a Page Layout algoritmus végzi. Ennek a működéséről kaphatunk képet az alábbi adatok alapján. A tesztet egy olyan oldalon végeztük el, amely már több, mint 4 éve üzemel és soha semmilyen hirdetés nem szerepelt rajta. Az érintett oldal gyakorlatilag évek óta csak vegetál, senki nem foglalkozik vele, változatlan statikus tartalommal üzemel. Az oldalon több éve semmilyen marketing vagy SEO célú módosítás nem történt. Ennek ellenére értékelhető mennyiségű, havi 5000 látogatóval rendelkezik. A látogatás 65%-a származik a Google keresőből. Ennek a weboldalnak néhány leglátogatottabb oldalát frissítettük AdSense hirdetésekkel.
A hirdetések elhelyezéséből látszik, hogy nem apróztuk el a dolgot, bőven kerültek hirdetések a tartalomba is, de igyekeztünk olyan hirdetési mennyiséget megjeleníteni, ami még a látogatók számára is tolerálható, és egy hirdetésekkel kissé túlterhelt média oldalt imitál.
Brutális büntetésAz eredményekre nem kellett sokáig várnunk és brutálisan jelentkeztek. Az oldal Google keresőből származó látogatottsága szinte egyik napról a másikra több, mint 90%-al zuhant! A hirdetéseket még közel két hétig benne hagytuk az oldalban, majd eltávolítottuk, kivéve egy 160x600px-es hirdetési elemet az oldalsó sávból. Az eltávolítás után lassú forgalom emelkedésre számítottunk, de az eredmény ugyanolyan meglepő volt, mint korábban. A forgalom gyakorlatilag 1-2 nap alatt visszaállt az eredetit megközelítő állapotra.
Tapasztalatok
A legfontosabb tapasztalat az, hogy a Page Layout algoritmus és az ehhez tartozó büntetési algoritmusok nem időszakosan futtatott algoritmus elemek, hanem egyértelműen részét képezik a napi szintű adatgyűjtésnek, és képesek rendkívül gyorsan reagálni az esetleges módosításokra.
A teszt alapján azt gondolhatnánk, hogy minden olyan webhely hasonló büntetésben van, amely viszonylag sok hirdetést használ. Én az eredmények tükrében sem gondolom ezt, mivel az érintett weboldalon nagyon hirtelen egy nagyon erős hirdetési megjelenést produkálunk, ami egyértelműen egy drasztikus fordulatot jelent a site életében és akár spam jellegű tevékenységre, vagy a site feltörésére is utalhat. Ezzel együtt érdemes lehet megvizsgálnunk az oldalainkat, hogy vannak e hirdetésekkel túlzottan ellátott oldalaink és ezek optimalizálását fontolóra venni.
Németh Attila
SEOaudit
seoaudit.hu