Az 1,8 milliárd forintos minta beruházás mind műszakilag, mind a finanszírozás szempontjából újszerű megoldásokat tartalmaz - hangzott el az avató ünnepségen. Hónig Péter közlekedési miniszter elmondta: a rendszer a minőséget és a szolgáltatást javítja, a működési költségeket pedig csökkenti.
Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek kifejtette: a fejlesztés az adófizetők számára költségtakarékos rendszert eredményez és a bevételek növelésére szolgál. A megvalósítás egy egyedi konstrukció, hisz a finanszírozást a kivitelező hozta. A beruházás költségeit a rendszer által termelt megtakarításból, illetve az üzemeltetési költségek csökkenéséből törlesztik, a megtérülési idő három és fél év.
Sörös Ferenc, a kivitelező Prolan Zrt. elnök-vezérigazgatója sajtótájékoztatón kifejtette: a Prolan három rendszert épített fel: a központi forgalomellenőrző, és -irányító rendszert és a felsővezetéki energia távvezérlőt.
A projekt során 13 vasútállomáson valósult meg az állomási biztosítóberendezések távvezérlése, épült ki távvezérlésre alkalmas utas-tájékoztató rendszer és automatikus váltófűtés, térvilágítás, vagyonvédelmi rendszer, valamint annak távfelügyelete. A 13 állomás vonatforgalmának irányítása a Szegeden, Kiskunfélegyházán és Kiskőrösön kialakított csomóponti biztosítóberendezési távvezérlő központokból történik.
A szegedi központban ezen kívül megvalósult további 28 vasútállomás központi forgalomellenőrzése, és további 7 állomáson úgynevezett kitekintő terminál is létesült. Ennek segítségével az aktuális vasútvonal forgalmi helyzetéről lehet információt kapni.
A központi forgalomirányítás kiépítésével biztosítható a forgalom ütemessége, az irányítónak közvetlen és azonnali beavatkozási lehetősége van és növekedhet a vonalszakasz átbocsátó képessége is. Az új rendszer a szükséges műszaki és forgalmi naplózásokat, archiválásokat és a menetrendírást is biztosítja, lényegesen növeli a mentirányítói fegyelmet.
A projekt hatékonyságot növelő tulajdonsága, hogy a központban egy nagyobb vonalszakasz forgalmi és műszaki állapota tekinthető át, így egy adott szituációban optimálisabb intézkedés hozható meg. A gyors, átlátható és könnyen áttekinthető munkának köszönhetően az üzemeltetési problémák száma várhatóan jelentősen csökken, kevesebb lesz a késés - mondta a szakember.
MTI/Menedzsment Fórum