Nem érhető el az S.P.Q.R. Hungária Zrt. honlapja, ahogy az interneten fellelhető telefonszámot felhívva a gépi hang azt közli, hogy nem kapcsolható előfizető. Ami annak tükrében, hogy a cégbíróság elrendelte a vállalkozás elleni csődeljárást nem meglepő. A cégbírósági közlemény szerint a végzés közzétételétől az adóst fizetési haladék illeti meg a vele szemben a fizetési haladék kezdő időpontját megelőzően, illetve azt követően esedékessé váló pénzkövetelések vonatkozásában (kivéve a Cstv. 11. $ (1) bekezdésében felsorolt követeléseket). A fizetési haladék e közzétételtől számított 90 nap elteltét követő első munkanapon 0 órakor jár le. A hitelezők fennálló követeléseiket e végzés közzétételétől számított 30 napon belül - e közzétételt követően keletkező követeléseiket pedig keletkezésüktől számított 3 munkanapon belül - jelenthetik be az adósnak, illetve a kijelölt vagyonfelügyelőnek, a Pre-Active Szolgáltató Kft. –nek.
A cég ellen ugyanakkor már tavaly novemberben végrehajtási eljárást rendelt el a Pesti Kerületi Bíróság, mivel 100 millió forint feletti adótartozást halmoztak fel. Ennek kapcsán hétfőn – február 28-án – adóvégrehajtást kapott a vállalkozás, mely valószínűleg az utolsó szög volt a cég koporsójában.
Ugyan a csődeljárás elvileg lehetővé teszi, hogy a vállalatok hitelezőikkel megegyezve reorganizációt hajtsanak végre, és folytassák tevékenységüket, ám a magyarországi példák azt mutatják, hogy a cég eleve ritkán nyúlnak ehhez az eszközhöz, illetve ha igénybe is veszik a csődvédelmet, az adósságok szinte minden alkalommal maguk alá temetik a cégeket.
Az S.P.Q.R. Zrt. tavalyi eredménykimutatása nem lelhető fel, ám a 2009-es számok is már jelezték, hogy nagy a baj, hiszen az értékesítés árbevétele az egy évvel korábbi összeg tizede volt. Nem meglepő módon a vállalat abban az évben a vállalat eredménykimutatása szerint 36 millió forintos mínusz szerepelt a mérleg szerinti eredmény sorban.
Nem egyedi eset
A 2008 nyarán megtört lendület után a teljes magyar autópiac padlóra került, és a negatív folyamatok még tavalyi évben is folytatódtak. A trend csak idén év elején mutatott fordulatra utaló jelet, ám a korábbi évek értékesítési számaitól még mindig nagyon messze vannak a januári számok.
A PriceWaterhouseCoopers által 2010 nyarán végzett kutatása szerint a piacon konszolidációs folyamat zajlik: az autókereskedők száma csökken, míg néhány kereskedő egyre nagyobb piaci részesedéshez jut. A helyzet rosszabbodását jelzi, hogy 2009 végén már a kereskedők csaknem negyede mérlegelte a piacról való kivonulást – egy évvel korábban még csak négy százalék volt ez arány. 57 százalék a válság miatt megromlott pénzügyi helyzetével indokolta, hogy cége bezárását fontolgatja, 14 százalékuk pedig úgy nyilatkozott, hogy inkább más, vonzóbb befektetési lehetőségek motiválják. Az 1000-1100 autókereskedő 5-10 százaléka meg is tette ezt a lépést, azaz mintegy száz cég húzta le tavaly a rolót a szektorban.
Sok kereskedő a nadrágszíj meghúzásával próbálta túlélni az évet: 82 százaléka hajtott végre létszámleépítést, és sokan spóroltak a marketing- és reklámköltségeken is. Lőcsei Tamás, a PwC szakértője szerint leginkább a kis és közepes méretű kereskedők küzdenek a túlélésért. Az általuk követett megmaradási stratégiák igen eltérőek: egyes cégek a karbantartásra és javításra helyezték át tevékenységük súlypontját, mások a használtautó-értékesítésre összpontosítanak.
A kiegészítő tevékenységekkel is baj lehet
Azonban a keresleti oldal szűkülése, és az új autó értékesítések zuhanása a karbantartási, javítási tevékenység esetén is komoly kihívások elé állítja a szektorban működő vállalatokat. A magyarországi autópiac csaknem két éve tartó súlyos recessziója elérte a márkakereskedésekhez kapcsolódó szervizeket, a szervizforgalomban várható visszaesés az idén mintegy 15 százalékos, jövőre pedig akár 20 százalékos is lehet – mondta ennek kapcsán a tavalyi év végén Eppel János, a Volkswagen csoport márkáit importáló Porsche Hungaria Kft. (PH)ügyvezető igazgatója.
Eppel János kifejtette: a 2000-es évek közepén még 208 ezer darabos éves magyarországi újautó-értékesítés a válság éveiben mintegy 75 százalékkal esett vissza, az idén mindössze 45 ezer új gépkocsi forgalomba helyezésével, az exporttal együtt mintegy 52 ezer kocsi eladásával lehet számolni. Az elmúlt két évben el nem adott autók pedig a következő hónapokban nem fognak megjelenni a szakszervizekben, amelyek hálózata az eladott új autók száma alapján várhatónál sokkal nagyobb forgalomra épült ki. A válság megtizedelte a kereskedő- és szervizpontokat is, számuk a válság előtti 1200-ról 900 körülire apadt országszerte.
mfor.hu