3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Újabb kínai befektető, az ázsiai ország legnagyobb tőzsdén jegyzett autóforgalmazója, a Pangda Automobile Trade mentheti meg a svéd autógyártó Saab-ot egy 110 millió euró értékű ügyletben - közölte a svéd autógyártó tulajdonosa, a holland Spyker Cars hétfőn.

A Spyker tájékoztatása szerint a megállapodás biztosítja a Saab közép távú finanszírozási igényeit.

Május 3-án egy másik kínai befektetővel, a Hawtai Motorral kötött szerződést a Spyker, ám az, a kínai fél visszalépése miatt május 12-én meghiúsult. Elemzők attól félnek, hogy a mostani megállapodás is kudarcba fulladhat, mivel a svéd autógyárnak folyósított banki hitel, illetve az ahhoz kötődő svéd állami garancia miatt a svéd állami adósságkezelőnek is hozzá kell járulnia az ügylethez.

A Hawtai pénteken arról tájékoztatott, hogy az ügylet "kereskedelmi és gazdasági tényezők" miatt hiúsult meg, nem a szabályozó szervek engedélyének hiánya miatt.

Victor Muller, a Spyker és a Saab Automobile vezérigazgatója hétfőn optimistán nyilatkozott az új befektetőről: ezúttal egyszerűbb lesz megszerezni a szükséges hozzájárulást, mivel a Pangda autóforgalmazó, nem gyártó. A Pangdának nem kell engedély a svéd autók kínai forgalmazásához, ami 30 millió euró azonnali átutalását teszi lehetővé - tette hozzá.

Muller kiemelte, mindkét fél bizakodó, hogy az együttműködés kedvező eredményeket hozhat először a Saab autóinak forgalmazásában, később pedig a Saab autók kínai gyártásában. "A Pangda fejlődő, nyereséges, jó tőkésítettséggel rendelkező vállalat" - fogalmazott a vezérigazgató. Figyelmeztet ugyanakkor, hogy az ügylet egyes részeihez a kínai hatóságok, az Európai Beruházási Bank, a General Motors és a svéd államadósság-kezelő hozzájárulása is szükséges.

A hétfői megállapodás alapján a Pangda két, 30, illetve 15 millió eurós részletben vásárol Saab autókat. Később, a Pangda, amely egy hónappal ezelőtt részvénykibocsátással 1 milliárd dollárnyi tőkéhez jutott, 65 millió euróért, részvényenként 4,19 eurós áron 24 százalékos tulajdonhányadot szerezhet az anyavállalat Spykerben. A Spyker részvényinek árfolyama a bejelentés hatására 15,46 százalékkal 4,10 euróra szökött az amszterdami értéktőzsdén.

Muller  arról is tájékoztatott, hogy még nagyon sok munka van hátra, amíg a 65 millió euró a társaság számlájára kerül, de amennyiben lezárul az ügylet, ez az összeg elegendő fedezetet nyújt a társaság közép távú terveinek végrehajtásához.

Spyker 2010 elején állapodott meg a Saab megvételéről. Összesen 74 millió dollárt fizetett a GM-nek, és 326 millió dollár értékű elsőbbségi Saab-részvényt bocsátott ki az amerikai cég számára. Azóta súlyos pénzügyi nehézségekbe került az autógyártó és áprilisban a termelés leállítására kényszerült a kifizetetlen beszállítói szerződések miatt.

A Pangda Kínában a Toyota, Honda és Subaru autómárkákat forgalmazza. A kínai társaság számára - elemzők szerint - azért lehet előnyös az üzlet, mivel a Japánt sújtó márciusi természeti csapások miatt ellátási gondokkal küzdhet. A kínai autóforgalmazók kínálati palettájuk bővítésére törekednek, mivel a pekingi kormányzat a világ egyik leglendületesebben fejlődő autópiacán megszüntette az autóvásárlási támogatásokat.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!