A Spyker tájékoztatása szerint a megállapodás biztosítja a Saab közép távú finanszírozási igényeit.
Május 3-án egy másik kínai befektetővel, a Hawtai Motorral kötött szerződést a Spyker, ám az, a kínai fél visszalépése miatt május 12-én meghiúsult. Elemzők attól félnek, hogy a mostani megállapodás is kudarcba fulladhat, mivel a svéd autógyárnak folyósított banki hitel, illetve az ahhoz kötődő svéd állami garancia miatt a svéd állami adósságkezelőnek is hozzá kell járulnia az ügylethez.
A Hawtai pénteken arról tájékoztatott, hogy az ügylet "kereskedelmi és gazdasági tényezők" miatt hiúsult meg, nem a szabályozó szervek engedélyének hiánya miatt.
Victor Muller, a Spyker és a Saab Automobile vezérigazgatója hétfőn optimistán nyilatkozott az új befektetőről: ezúttal egyszerűbb lesz megszerezni a szükséges hozzájárulást, mivel a Pangda autóforgalmazó, nem gyártó. A Pangdának nem kell engedély a svéd autók kínai forgalmazásához, ami 30 millió euró azonnali átutalását teszi lehetővé - tette hozzá.
Muller kiemelte, mindkét fél bizakodó, hogy az együttműködés kedvező eredményeket hozhat először a Saab autóinak forgalmazásában, később pedig a Saab autók kínai gyártásában. "A Pangda fejlődő, nyereséges, jó tőkésítettséggel rendelkező vállalat" - fogalmazott a vezérigazgató. Figyelmeztet ugyanakkor, hogy az ügylet egyes részeihez a kínai hatóságok, az Európai Beruházási Bank, a General Motors és a svéd államadósság-kezelő hozzájárulása is szükséges.
A hétfői megállapodás alapján a Pangda két, 30, illetve 15 millió eurós részletben vásárol Saab autókat. Később, a Pangda, amely egy hónappal ezelőtt részvénykibocsátással 1 milliárd dollárnyi tőkéhez jutott, 65 millió euróért, részvényenként 4,19 eurós áron 24 százalékos tulajdonhányadot szerezhet az anyavállalat Spykerben. A Spyker részvényinek árfolyama a bejelentés hatására 15,46 százalékkal 4,10 euróra szökött az amszterdami értéktőzsdén.
Muller arról is tájékoztatott, hogy még nagyon sok munka van hátra, amíg a 65 millió euró a társaság számlájára kerül, de amennyiben lezárul az ügylet, ez az összeg elegendő fedezetet nyújt a társaság közép távú terveinek végrehajtásához.
Spyker 2010 elején állapodott meg a Saab megvételéről. Összesen 74 millió dollárt fizetett a GM-nek, és 326 millió dollár értékű elsőbbségi Saab-részvényt bocsátott ki az amerikai cég számára. Azóta súlyos pénzügyi nehézségekbe került az autógyártó és áprilisban a termelés leállítására kényszerült a kifizetetlen beszállítói szerződések miatt.
A Pangda Kínában a Toyota, Honda és Subaru autómárkákat forgalmazza. A kínai társaság számára - elemzők szerint - azért lehet előnyös az üzlet, mivel a Japánt sújtó márciusi természeti csapások miatt ellátási gondokkal küzdhet. A kínai autóforgalmazók kínálati palettájuk bővítésére törekednek, mivel a pekingi kormányzat a világ egyik leglendületesebben fejlődő autópiacán megszüntette az autóvásárlási támogatásokat.
MTI