A bukaresti Baneasa repülőtéren és Szófiában is feltartóztatták a SkyEurope diszkont légitársaság egy-egy járatát reptéri tartozásainak rendezetlensége miatt. A Baneását üzemeltető társaságnak 530 ezer euró repülőtéri illetékkel tartozik a cég, a szófiai tartozásról nem tettek említést a hírügynökségek. Több órás várakozás után a gépek végül folytathatták útjukat Bécsbe.
Kitilthatják Bukarestből a SkyEurope-ot
A helyzet komolyságát jelzi, hogy Bukarestben ma valamennyi SkyEurope-járatot törölték. A Mediafax hírügynökség szerint az egyik utas elmondta: a légikikötő vezetői közölték velük, hogy hagyják el a repülőteret, mert a szlovák társaság egy járata sem fog felszállni a román fővárosból.
Marin Anton, a román közlekedési minisztérium államtitkára szerint a román hatóságok akár ki is tilthatják a bukaresti repülőtérről a szlovák légitársaság járatait, amennyiben nem rendezi adósságait.
Mint arról beszámoltunk, hétfőn a párizsi Orly repülőtér üzemeltetői tartóztatták fel a pozsonyi székhelyű légitársaság Prágából érkezett gépét. Az ok ugyanaz: a SkyEurope-nak - többszöri figyelmeztetés ellenére - "hónapok óta" rendezetlen számlái vannak. A blokád miatt az utasok egy része más légitársasággal repült Prágába, más része pedig – a repülőtér költségén – a francia fővárosban volt kénytelen éjszakázni.
A történések azt jelzik, hogy a SkyEurope már most sem tudja tartani korábbi ígéretét, miszerint a csődvédelem alatt is zavartalanul, a korábban meghirdetett menetrendnek megfelelően üzemel majd. Ezek után félő, hogy az utasok egyre nagyobb számban fognak hátat fordítani a légitársaságnak, ami végzetes lenne számára.
Az elvándorlás egyébként már korábban megkezdődött: májusban drasztikus mértékben, 37,5 százalékkal csökkent az utasok száma egy évvel azelőtthöz képest, az elmúlt 12 hónapban pedig - éves összehasonlításban - 15 százalékos mínuszt regisztráltak.
Csődvédelem alatt
Mint ismert, a szlovák légitársaság hétfőn jelentette be, hogy pénzügyi helyzete rendezése érdekében csődvédelmet kér, így mintegy 3 hónapos "türelmi időt" élvezhet. Ezzel együtt mihamarabb új befektetőt kellene találni annak érdekében, hogy fenn tudja tartani az üzemelést. Jason Bitter vezérigazgató szerint húszmillió euróra lenne szükség - erről három befektetői társasággal tárgyalnak, amelyek közül kettő a közép-európai térségből való.
A társaság egyébként már a válság kitörése előtt hatalmas pofonokat volt kénytelen elszenvedni. A még tavaly november végén publikált előzetes számok szerint ugyanis a 2008. szeptemberrel végződött üzleti évben a nettó eredmény mintegy 59 millió eurós mínuszt mutatott, ami 146,8 százalékos romlást jelez egy évvel azelőtthöz képest. Eközben az üzemi eredmény – 168,4 százalékos visszaesést tükrözve – mínusz 56 millió eurót tett ki.
Az iparágba is begyűrűző gazdasági krízis még mélyebb gödörbe taszította az amúgy is masszívan veszteséges légitársaságot. Az idei első negyedévben a cég 31,9 millió euró adózás utáni veszteséget szenvedett el – egy évvel korábban még "csak" 28,5 millió volt a veszteség. Ezzel párhuzamosan idén március végére a cég saját tőkéje mínusz 97,5 millió euróra fogyott a tavaly márciusi mínusz 38,6 millió euróról.
A SkyEurope a diszkont légitársaságok közül elsőként, 2003 novemberében - a későbbi nagy rivális Wizz Air előtt több mint fél évvel - jelent meg a magyar piacon. A két fapados rövid idő alatt vezető szereplővé nőtte ki magát Magyarországon, és messze megelőzte a piac többi szereplőjét.
Az "enyhén diszkont" Easyjet modelljét követő SkyEurope azonban végül nem bírta a versenyt az ultra low cost fapadosnak számító Ryanairt "utánzó" Wizz Airrel, és 2007 őszén kivonult a magyar piacról.
Menedzsment Fórum