4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kezd egyre reménytelenebbé válni a hétfőn csődvédelmet kért SkyEurope helyzete. Hétfőn egy párizsi repülőtér tartóztatta fel a fapados légitársaság egyik gépét, ma pedig a bukaresti és a szófiai légikikötő cselekedett ugyanígy. Az ok mindhárom esetben ugyanaz: a SkyEurope nem tudta rendezni tartozásait. Ma a fapados légitársaság összes járatát törölték a bukaresti repülőtéren.

A bukaresti Baneasa repülőtéren és Szófiában is feltartóztatták a SkyEurope diszkont légitársaság egy-egy járatát reptéri tartozásainak rendezetlensége miatt. A Baneását üzemeltető társaságnak 530 ezer euró repülőtéri illetékkel tartozik a cég, a szófiai tartozásról nem tettek említést a hírügynökségek. Több órás várakozás után a gépek végül folytathatták útjukat Bécsbe.

Kitilthatják Bukarestből a SkyEurope-ot

A helyzet komolyságát jelzi, hogy Bukarestben ma valamennyi SkyEurope-járatot törölték. A Mediafax hírügynökség szerint az egyik utas elmondta: a légikikötő vezetői közölték velük, hogy hagyják el a repülőteret, mert a szlovák társaság egy járata sem fog felszállni a román fővárosból.

Marin Anton, a román közlekedési minisztérium államtitkára szerint a román hatóságok akár ki is tilthatják a bukaresti repülőtérről a szlovák légitársaság járatait, amennyiben nem rendezi adósságait.

Mint arról beszámoltunk, hétfőn a párizsi Orly repülőtér üzemeltetői tartóztatták fel a pozsonyi székhelyű légitársaság Prágából érkezett gépét. Az ok ugyanaz: a SkyEurope-nak - többszöri figyelmeztetés ellenére - "hónapok óta" rendezetlen számlái vannak. A blokád miatt az utasok egy része más légitársasággal repült Prágába, más része pedig – a repülőtér költségén – a francia fővárosban volt kénytelen éjszakázni.

A történések azt jelzik, hogy a SkyEurope már most sem tudja tartani korábbi ígéretét, miszerint a csődvédelem alatt is zavartalanul, a korábban meghirdetett menetrendnek megfelelően üzemel majd. Ezek után félő, hogy az utasok egyre nagyobb számban fognak hátat fordítani a légitársaságnak, ami végzetes lenne számára.

Az elvándorlás egyébként már korábban megkezdődött: májusban drasztikus mértékben, 37,5 százalékkal csökkent az utasok száma egy évvel azelőtthöz képest, az elmúlt 12 hónapban pedig - éves összehasonlításban - 15 százalékos mínuszt regisztráltak.

Csődvédelem alatt

Mint ismert, a szlovák légitársaság hétfőn jelentette be, hogy pénzügyi helyzete rendezése érdekében csődvédelmet kér, így mintegy 3 hónapos "türelmi időt" élvezhet. Ezzel együtt mihamarabb új befektetőt kellene találni annak érdekében, hogy fenn tudja tartani az üzemelést. Jason Bitter vezérigazgató szerint húszmillió euróra lenne szükség -  erről három befektetői társasággal tárgyalnak, amelyek közül kettő a közép-európai térségből való. 

A társaság egyébként már a válság kitörése előtt hatalmas pofonokat volt kénytelen elszenvedni. A még tavaly november végén publikált előzetes számok szerint ugyanis a 2008. szeptemberrel végződött üzleti évben a nettó eredmény mintegy 59 millió eurós mínuszt mutatott, ami 146,8 százalékos romlást jelez egy évvel azelőtthöz képest. Eközben az üzemi eredmény – 168,4 százalékos visszaesést tükrözve – mínusz 56 millió eurót tett ki.            

Az iparágba is begyűrűző gazdasági krízis még mélyebb gödörbe taszította az amúgy is masszívan veszteséges légitársaságot. Az idei első negyedévben a cég 31,9 millió euró adózás utáni veszteséget szenvedett el – egy  évvel korábban még "csak" 28,5 millió volt a veszteség. Ezzel párhuzamosan idén március végére a cég saját tőkéje mínusz 97,5 millió euróra fogyott a tavaly márciusi mínusz 38,6 millió euróról.

A SkyEurope a diszkont légitársaságok közül elsőként, 2003 novemberében - a későbbi nagy rivális Wizz Air előtt több mint fél évvel - jelent meg a magyar piacon. A két fapados rövid idő alatt vezető szereplővé nőtte ki magát Magyarországon, és messze megelőzte a piac többi szereplőjét.

Az "enyhén diszkont" Easyjet modelljét követő SkyEurope azonban végül nem bírta a versenyt az ultra low cost fapadosnak számító Ryanairt "utánzó" Wizz Airrel, és 2007 őszén kivonult a magyar piacról.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!