A korábbi hírekkel ellentétben továbbra is a párizsi Orly reptéren volt kénytelen maradni a hétfőn csődvédelmet kért SkyEurope szlovák légitársaság egyik Boeing 737-ese, közölte kedd este az APA hírügynökség. A légikikötőt üzemeltető cég ugyanis visszavonta korábbi döntését, amelyben megadta a felszállási engedélyt a szóban forgó repülőgépnek. Az engedély visszavonásának okát a reptér nem közölte. A SkyEurope ezek után bejelentette, hogy jogi lépéseket tervez az Orly ellen.
Hónapok óta rendezetlen számlák
Mint ismert, a párizsi repülőtér üzemeltetői még hétfőn tartóztatták fel a pozsonyi székhelyű légitársaság Prágából érkezett gépét. A lépést azzal indokolták, hogy a SkyEurope-nak - többszöri figyelmeztetés ellenére - "hónapok óta" rendezetlen számlái vannak. A repülőtér üzemeltetője ezért bírósághoz fordult, egy első fokú francia polgári bíróság pedig június 18-án úgy határozott, hogy az adósságok rendezése érdekében feltartóztathatják az egyik repülőgépüket. Az Orly szóvivője szerint amúgy "rendkívül ritkán" alkalmaznak ilyen eljárást. A gép feltartóztatása miatt az utasok egy része más légitársasággal repült Prágába, más része pedig – a repülőtér költségén – a francia fővárosban volt kénytelen éjszakázni.
A cég most próbálja menteni a menthetőt, és pótkapacitásokat állított be annak érdekében, hogy minden érintett járat fel tudjon szállni. A cég közleménye szerint ezért csak minimális kihatása van az Orly lépésének működésükre, és továbbra is használják a repteret.
Összességében azonban tény, hogy a SkyEurope már most sem tudja maradéktalanul tartani korábbi ígéretét, miszerint a csődvédelem alatt is zavartalanul, a korábban meghirdetett menetrendnek megfelelően üzemel majd. Ezek után félő, hogy az utasok egyre nagyobb számban fognak hátat fordítani a légitársaságnak, ami végzetes lenne számára. Az elvándorlás egyébként már korábban megkezdődött: májusban drasztikus mértékben, 37,5 százalékkal csökkent az utasok száma egy évvel azelőtthöz képest, az elmúlt 12 hónapban pedig - éves összehasonlításban - 15 százalékos mínuszt regisztráltak.
A Wizz Air betöltené a rést
Időközben a SkyEurope egyik legnagyobb riválisa, a Wizz Air máris jelezte, hogy két héten belül két Airbus A320-ast küld Prágába, írta a Napi Gazdaság a CTK cseh hírügynökségre hivatkozva. Ezzel a Ruzyne repülőtér - amely a SkyEurope központja is - június 27-től a WizzAir prágai bázisává válik. A Wizz eddig 14 járatot indított a cseh fővárosból 14 európai városba, ősztől a Prága-Velence/Treviso vonallal bővül a választék. A CTK szerint a Váradi József által vezetett fapados 2010-ig ki akarja szorítani a SkyEurope-ot prágai piacvezető pozíciójából.
Kérdés azonban, megéri-e egyáltalán 2010-et a szlovák légitársaság. A cégnek ugyanis mihamarabb új befektetőt kellene találni annak érdekében, hogy fenn tudja tartani az üzemelést. Jason Bitter vezérigazgató szerint húszmillió euróra lenne szükség - erről három befektetői társasággal tárgyalnak, amelyek közül kettő a közép-európai térségből való.
Egykor uralták a magyar piacot
A SkyEurope a diszkont légitársaságok közül elsőként, 2003 novemberében - a későbbi nagy rivális Wizz Air előtt több mint fél évvel - jelent meg a magyar piacon. A két fapados rövid idő alatt vezető szereplővé nőtte ki magát Magyarországon, és messze megelőzte a piac többi szereplőjét.
Az "enyhén diszkont" Easyjet modelljét követő SkyEurope azonban végül nem bírta a versenyt az ultra low cost fapadosnak számító Ryanairt "utánzó" Wizz Airrel, és 2007 őszén kivonult a magyar piacról. Jason Bitter akkor ezt a lépést azzal indokolta, hogy inkább a jövedelmezőbb bécsi, pozsonyi és prágai repülőtérre összpontosítják erőforrásaikat, és a növekedés helyett a működés nyereségessé tételére koncentrálnak.
Óriási mínuszok
A terv azonban a jelek szerint nem vált be - erre utal az is, hogy a társaság már a válság kitörése előtt hatalmas pofonokat volt kénytelen elszenvedni. A még tavaly november végén publikált előzetes számok szerint ugyanis a 2008. szeptemberrel végződött üzleti évben a nettó eredmény mintegy 59 millió eurós mínuszt mutatott, ami 146,8 százalékos romlást jelez egy évvel azelőtthöz képest. Eközben az üzemi eredmény – 168,4 százalékos visszaesést tükrözve – mínusz 56 millió eurót tett ki.
Az iparágba is begyűrűző gazdasági krízis még mélyebb gödörbe taszította az amúgy is masszívan veszteséges légitársaságot. Az idei első negyedévben a cég 31,9 millió euró adózás utáni veszteséget szenvedett el – egy évvel korábban még "csak" 28,5 millió volt a veszteség. Ezzel párhuzamosan idén március végére a cég saját tőkéje mínusz 97,5 millió euróra fogyott a tavaly márciusi mínusz 38,6 millió euróról.
W.B.
Menedzsment Fórum