5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A cég tartozásai miatt továbbra sem engedték felszállni a SkyEurope gépét a párizsi Orly légikikötőben. Az utasok egy részét más légitársaságok szállították el, más részük Párizsban volt kénytelenek éjszakázni. Úgy látszik, a hétfőn csődvédelembe menekült fapados légitársaság nem tudja tartani ígéretét, miszerint járatai a krízishelyzet ellenére rendben közlekednek majd. Nem véletlen, hogy a nagy vetélytárs Wizz Air már gőzerővel nyomul a SkyEurope egyik utolsó bástyájának számító prágai repülőtéren.

A korábbi hírekkel ellentétben továbbra is a párizsi Orly reptéren volt kénytelen maradni a hétfőn csődvédelmet kért SkyEurope szlovák légitársaság egyik Boeing 737-ese, közölte kedd este az APA hírügynökség. A légikikötőt üzemeltető cég ugyanis visszavonta korábbi döntését, amelyben megadta a felszállási engedélyt a szóban forgó repülőgépnek. Az engedély visszavonásának okát a reptér nem közölte. A SkyEurope ezek után bejelentette, hogy jogi lépéseket tervez az Orly ellen.

Hónapok óta rendezetlen számlák

Mint ismert, a párizsi repülőtér üzemeltetői még hétfőn tartóztatták fel a pozsonyi székhelyű légitársaság Prágából érkezett gépét. A lépést azzal indokolták, hogy a SkyEurope-nak - többszöri figyelmeztetés ellenére - "hónapok óta" rendezetlen számlái vannak. A repülőtér üzemeltetője ezért bírósághoz fordult, egy első fokú francia polgári bíróság pedig június 18-án úgy határozott, hogy az adósságok rendezése érdekében feltartóztathatják az egyik repülőgépüket. Az Orly szóvivője szerint amúgy "rendkívül ritkán" alkalmaznak ilyen eljárást. A gép feltartóztatása miatt az utasok egy része más légitársasággal repült Prágába, más része pedig – a repülőtér költségén – a francia fővárosban volt kénytelen éjszakázni.

A cég most próbálja menteni a menthetőt, és pótkapacitásokat állított be annak érdekében, hogy minden érintett járat fel tudjon szállni. A cég közleménye szerint ezért csak minimális kihatása van az Orly lépésének működésükre, és továbbra is használják a repteret.  

Összességében azonban tény, hogy a SkyEurope már most sem tudja maradéktalanul tartani korábbi ígéretét, miszerint a csődvédelem alatt is zavartalanul, a korábban meghirdetett menetrendnek megfelelően üzemel majd. Ezek után félő, hogy az utasok egyre nagyobb számban fognak hátat fordítani a légitársaságnak, ami végzetes lenne számára. Az elvándorlás egyébként már korábban megkezdődött: májusban drasztikus mértékben, 37,5 százalékkal csökkent az utasok száma egy évvel azelőtthöz képest, az elmúlt 12 hónapban pedig - éves összehasonlításban - 15 százalékos mínuszt regisztráltak.

A Wizz Air betöltené a rést

Időközben a SkyEurope egyik legnagyobb riválisa, a Wizz Air máris jelezte, hogy két héten belül két Airbus A320-ast küld Prágába, írta a Napi Gazdaság a CTK cseh hírügynökségre hivatkozva. Ezzel a Ruzyne repülőtér - amely a SkyEurope központja is - június 27-től a WizzAir prágai bázisává válik. A Wizz eddig 14 járatot indított a cseh fővárosból 14 európai városba, ősztől a Prága-Velence/Treviso vonallal bővül a választék. A CTK szerint a Váradi József által vezetett fapados 2010-ig ki akarja szorítani a SkyEurope-ot prágai piacvezető pozíciójából.

Kérdés azonban, megéri-e egyáltalán 2010-et a szlovák légitársaság. A cégnek ugyanis mihamarabb új befektetőt kellene találni annak érdekében, hogy fenn tudja tartani az üzemelést. Jason Bitter vezérigazgató szerint húszmillió euróra lenne szükség -  erről három befektetői társasággal tárgyalnak, amelyek közül kettő a közép-európai térségből való.

Egykor uralták a magyar piacot

A SkyEurope a diszkont légitársaságok közül elsőként, 2003 novemberében - a későbbi nagy rivális Wizz Air előtt több mint fél évvel - jelent meg a magyar piacon. A két fapados rövid idő alatt vezető szereplővé nőtte ki magát Magyarországon, és messze megelőzte a piac többi szereplőjét.

Az "enyhén diszkont" Easyjet modelljét követő SkyEurope azonban végül nem bírta a versenyt az ultra low cost fapadosnak számító Ryanairt "utánzó" Wizz Airrel, és 2007 őszén kivonult a magyar piacról. Jason Bitter akkor ezt a lépést azzal indokolta, hogy inkább a jövedelmezőbb bécsi, pozsonyi és prágai repülőtérre összpontosítják erőforrásaikat, és a növekedés helyett a működés nyereségessé tételére koncentrálnak.

Óriási mínuszok

A terv azonban a jelek szerint nem vált be - erre utal az is, hogy a társaság már a válság kitörése előtt hatalmas pofonokat volt kénytelen elszenvedni. A még tavaly november végén publikált előzetes számok szerint ugyanis a 2008. szeptemberrel végződött üzleti évben a nettó eredmény mintegy 59 millió eurós mínuszt mutatott, ami 146,8 százalékos romlást jelez egy évvel azelőtthöz képest. Eközben az üzemi eredmény – 168,4 százalékos visszaesést tükrözve – mínusz 56 millió eurót tett ki.             

Az iparágba is begyűrűző gazdasági krízis még mélyebb gödörbe taszította az amúgy is masszívan veszteséges légitársaságot. Az idei első negyedévben a cég 31,9 millió euró adózás utáni veszteséget szenvedett el – egy  évvel korábban még "csak" 28,5 millió volt a veszteség. Ezzel párhuzamosan idén március végére a cég saját tőkéje mínusz 97,5 millió euróra fogyott a tavaly márciusi mínusz 38,6 millió euróról.

W.B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!