4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az idei őszre befejeződik a Csepeli Szabadkikötő infrastruktúrájának fejlesztése és a Ro-Ro terminál korszerűsítése, 2011-ig pedig két és félszeresére nő majd a létesítmény raktárkapacitása, tudta meg az mfor.hu. Az összességében tízmilliárdos nagyságrendű, uniós pénzből és magántőkéből finanszírozott fejlesztéseknek köszönhetően egymás után jelennek meg az új bérlők a kikötőben, ahová kezd ismét visszatérni az élet.

Biztató kilátások (Mfor-montázs)

"A szabadkikötő hat évvel ezelőtt leszálló ágban volt, fejlesztésekre nem volt lehetőség. A 2006-os privatizáció után azonban megváltozott a helyzet: beáramlott a tőke, új bérlők jelentek meg, azaz lassan elkezdett visszatérni az élet a létesítménybe" - jegyezte meg Belán Gábor, a Csepeli Szabadkikötő tulajdonosaként funkcionáló Mahart Szabadkikötő Zrt. vezérigazgatója azon a konferencián, amelyet szerdán tartottak Csepelen a létesítmény nagyívű fejlesztésének közelgő befejezése alkalmából.

13 milliárdos fejlesztés 2010-ig

A szabadkikötő összesen mintegy kilencmilliárd forintból újul meg: a tehergépjárművek hajókra történő be- és kiszállítására alkalmas Ro-Ro terminált mintegy 1,5 milliárd forintból korszerűsítik, az infrastruktúra fejlesztésére ugyanekkora összeg jut, a raktárkapacitás növelésére pedig mintegy 5,5-6 milliárd forintot szán a létesítményt üzemeltető Budapesti Szabadkikötő Logisztikai (BSZL) Zrt., mondta el az mfor.hu-nak Dr. Bősze Gábor, a Mahart Szabadkikötő Zrt. projektmenedzsere.

Az első két beruházás teljes egészében uniós pénzből, a Környezetvédelem és Infrastruktúra Operatív Program (KIOP) keretén belül valósul meg, a raktárépítéseket pedig magántőkéből finanszírozza a BSZL.

A társaság a 2006-os privatizációs szerződésben 13 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget, amit az előírt tíz helyett négy év alatt, azaz 2010-ig teljesít, tette hozzá Dr. Szabó Zsolt, a BSZL vezérigazgatója.

Már kamionokat is átpakolnak

Ami a konkrét fejlesztéseket illeti, az új Ro-Ro terminál a korábbiakkal ellentétben már nem csak személygépkocsik, hanem tehergépjárművek ki- és bepakolására is alkalmas lesz. Az új terminál próbaüzeme már megkezdődött, az átadás 2008 szeptember végére várható.

A fejlesztés azért is lényeges, mert a konténerizált és gördülőrakományok szállításának piaca dinamikus fejlődést mutat. Ebből pedig azok a belvízi kikötők profitálhatnak, amelyek képesek multimodális logisztikai központként működni.

A másik 1,5 milliárd forintos projekt keretében megújul a szabadkikötő infrastruktúrája. Ennek részeként 437 méter hosszú rézsűs partfal, valamint egy 163 méter hosszú függőleges partfalrész épül, emellett mintegy 200 ezer köbméter iszapot kotornak ki a kikötőmedencékből. (Utóbbi művelet a kikötő aktív területére vonatkozóan már be is fejeződött.) Harmadrészt átépítik a tranzitvágányokat, illetve új vágányokat is lefektetnek a létesítményen belül. Ezek a fejlesztések az idei év októberében zárulnak majd le.  

Két és félszeresére bővül a raktárkapacitás

A már elindított beruházások közé tartozik a raktárkapacitás növelése is: egy 15 ezer és egy 10 ezer négyzetméteres raktárat még idén, egy újabb, 12 ezer négyzetméteres raktárat pedig jövőre adnak át. 2009-ben emellett újabb két csarnok épül, így 2010-2011-re mintegy 100 ezer négyzetméternyi raktárkapacitás áll majd rendelkezésre a szabadkikötőn belül.

"Most ennek még csak negyven százaléka létezik, tehát három éven belül két és félszeresére nő a raktárterület nagysága" - összegezte a fejlesztést a Mahart-Szabadkikötő  Zrt. projektmenedzsere.               

A BSZL vezetői szerint a fejlesztések nyomán újabb bérlők jelennek majd meg, jelentősen felfuthat a konténerforgalom is, és a szabadkikötő végeredményben a tágabb térség meghatározó logisztikai szereplőjévé válik majd.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!