2p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az ellenőrzések területén is kapcsolódik a Közlekedési Főfelügyelet munkájához a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának tevékenysége a szállítmányozáshoz, fuvarozáshoz - nyilatkozta dr. Szendi Antal alezredes, a VPOP vámigazgatási osztályvezetője. Ennél azonban sokkal lényegesebbek a csatlakozással együtt járó vámszabályozási változások.

Mindenekelőtt az uniós tagság pillanatában része leszünk az európai vámuniónak, amely nem jelent adóuniót is, de ahol a szinte mindent eldöntő kérdés az lesz: honnan érkezik az áru. Azok a hazai cégek, amelyek nem tagországból hoznak be termékeket vagy nyersanyagot, nem magyarországi, hanem európai uniós importot bonyolítanak majd le, ám a konföderáción belüli korábbi import már belső kereskedelemnek számít majd. Ez egyben azt is jelenti majd, hogy a vámosok munkája - a kereskedelmi forgalmat tekintve - 70-80 százalékkal lecsökken.

A csatlakozás után a vámeljárások, vámkezelések helyébe úgynevezett banki technológiák lépnek majd. A vámosok esetében még külön szemléletváltozásról is beszélni kell, hiszen a korábbi fiskális szempontok helyett át kell térniük a rendészeti feladatok elsődlegességére. A belső (mélységi) ellenőrzések a csatlakozás után sem szűnnek meg, ez minden tagállam joga, sőt kötelessége lesz a jövőben. Az unión kívüli országokkal folytatott kereskedelem hatékony ellenőrzésére meg kell majd erősíteni a külső határokon végzett vámellenőrzéseket, amelyeket a VPOP elsősorban az erre a célra alkalmas terminálokon szeretne elvégezni, így ezek szerepe várhatóan megnő a jövőben.

Ezeknek az új szolgálati helyeknek már technikailag is fejlettebbnek kell lenniük, hiszen a magyar vámszerveknek csatlakozni kell tudni az uniós váminformatikai rendszerekhez. Bár a kevesebb vámkezelés logikailag azt indokolná, hogy kevesebb vámkezelési hely és vámos legyen a csatlakozás után, erre még nem született semmilyen döntés. A mennyiségi csökkenés miatt a logisztikai központokban lesz több a vámosok munkája, már csak azért is, mert idehaza is fel fog értékelődni a "just in time" rendszer.

Az uniós csatlakozás után több olyan változás is lesz, amelyről eddig kevés szó hangzott el - például az ami a fuvarozókat is érinti, a céges autók behozatala. Megváltozik a külföldi tulajdonban lévő gépjárművek jogi státusa, hiszen azokra a korábbi vámelőjegyzési előírások már nem fognak vonatkozni.


Forrás: Magyar Közlekedés


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!