2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az ellenőrzések területén is kapcsolódik a Közlekedési Főfelügyelet munkájához a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának tevékenysége a szállítmányozáshoz, fuvarozáshoz - nyilatkozta dr. Szendi Antal alezredes, a VPOP vámigazgatási osztályvezetője. Ennél azonban sokkal lényegesebbek a csatlakozással együtt járó vámszabályozási változások.

Mindenekelőtt az uniós tagság pillanatában része leszünk az európai vámuniónak, amely nem jelent adóuniót is, de ahol a szinte mindent eldöntő kérdés az lesz: honnan érkezik az áru. Azok a hazai cégek, amelyek nem tagországból hoznak be termékeket vagy nyersanyagot, nem magyarországi, hanem európai uniós importot bonyolítanak majd le, ám a konföderáción belüli korábbi import már belső kereskedelemnek számít majd. Ez egyben azt is jelenti majd, hogy a vámosok munkája - a kereskedelmi forgalmat tekintve - 70-80 százalékkal lecsökken.

A csatlakozás után a vámeljárások, vámkezelések helyébe úgynevezett banki technológiák lépnek majd. A vámosok esetében még külön szemléletváltozásról is beszélni kell, hiszen a korábbi fiskális szempontok helyett át kell térniük a rendészeti feladatok elsődlegességére. A belső (mélységi) ellenőrzések a csatlakozás után sem szűnnek meg, ez minden tagállam joga, sőt kötelessége lesz a jövőben. Az unión kívüli országokkal folytatott kereskedelem hatékony ellenőrzésére meg kell majd erősíteni a külső határokon végzett vámellenőrzéseket, amelyeket a VPOP elsősorban az erre a célra alkalmas terminálokon szeretne elvégezni, így ezek szerepe várhatóan megnő a jövőben.

Ezeknek az új szolgálati helyeknek már technikailag is fejlettebbnek kell lenniük, hiszen a magyar vámszerveknek csatlakozni kell tudni az uniós váminformatikai rendszerekhez. Bár a kevesebb vámkezelés logikailag azt indokolná, hogy kevesebb vámkezelési hely és vámos legyen a csatlakozás után, erre még nem született semmilyen döntés. A mennyiségi csökkenés miatt a logisztikai központokban lesz több a vámosok munkája, már csak azért is, mert idehaza is fel fog értékelődni a "just in time" rendszer.

Az uniós csatlakozás után több olyan változás is lesz, amelyről eddig kevés szó hangzott el - például az ami a fuvarozókat is érinti, a céges autók behozatala. Megváltozik a külföldi tulajdonban lévő gépjárművek jogi státusa, hiszen azokra a korábbi vámelőjegyzési előírások már nem fognak vonatkozni.


Forrás: Magyar Közlekedés


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!