A környezeti problémákra viszont némileg ráuntak a fogyasztók.
A megkérdezettek nyolcvan százaléka lelkiismereti tényezőket is figyelembe vesz vásárláskor, 1998-ban ezzel szemben még csak háromnegyedükről volt ez elmondható. Elsősorban a nők vesznek figyelembe szociális, vagy környezetvédelmi szempontokat egy-egy márka választásakor. A brit nők 35 százaléka vásárol ilyen módon, míg a férfiaknak ez csak egyötödére jellemző.
A szociális problémák, az állatvédelem és politikai szempontok vannak első helyen az etikai indokok között, melyeken egy-egy termék választása alapul. Az ózonlyuk, az esőerdők pusztulása és a vízkészlet apadása miatt aggódnak a legtöbben. Sokan azonban már csömört kaptak a környezetvédelemtől: 61 százaléknak elege van a témából, a vásárlók fennmaradó része azonban felelősnek érzi magát a környezetért a szupermarketek polcai közt állva is.
Az elnyomó rezsimekből származó termékek vásárlásakor igen keveseknek szólal meg a lelkiismerete. A szakértők szerint túl távol vannak a világ másik felén található diktatúrák az európaiaknak. Többeket fog meg a kisgazdaságok problémája: sokan keresik a belföldi farmerek termékeit. Az USA-ban a magángazdaságok termékeinek piaca 2002-ben 166 millió fontos bevételt hozott létre, 155 százalékkal több nyereséget termelve, mint 2000-ben. A harmadik országban élő gazdaságok és kisipari vállalkozások termékeit választó fogyasztók szintén kétszer annyit vásároltak 2002-ben, mint 2000-ben, 63 millió fontot költve el.
(Menedzsment Fórum)
Unják a fogyasztók a környezeti problémákat
Tízből nyolc vásárló döntését etikai tényezők is befolyásolják, állítja a The Guardian cikke.