Nem egy standard jelentésrendszerről van szó, de nem is valamely speciális döntéstámogató rendszerről. A lényeg, hogy a vezető gyorsan hozzájuthasson szakértő, informatikus bevonása nélkül, felhasználóbarát felületen keresztül az adott pillanatban szükséges információhoz. A megfelelő adatok kinyerésére (adatbányászatra), a vezetői döntések támogatására sokféle megközelítés, módszertan alakult ki. Bármiféle összehasonlító elemzést, rendszerezési szándékot nélkülözve álljon itt néhány "divatosnak" számító eljárás: DSS (Decision Support System, döntéstámogató rendszer); BIS (Business Intelligence System, üzleti intelligencia-rendszer); KBS (Knowledge Based System, tudásbázisú rendszer); OLAP (On Line Analytical Processing); EIS (Executive Information System); Data Warehouse (adattárház). (Ezek ismertetésére jelen cikk terjedelmi korlátai miatt még érintőlegesen sem vállalkozhatunk. Mint látható azonban, néhányuknak közkeletű magyar elnevezése is van.)
Ám mindenképpen érdemes néhány pontban összefoglalni, hogy melyek a vezetői információ-rendszerrel szembeni legfőbb elvárások:
- könnyű használat,
-
- hatékony lekérdezés, elemzés, üzleti modellek felállítása,
-
- korlátlan számú logikai aspektus (bármely nézet szerinti kombinált lekérdezés, például egy adott termék értékesítési adatai; egy adott vevő forgalma; egy adott időszakban realizált árbevétel stb.),
-
- adatelérés és integráció (a cég összes alrendszere adatainak elérése, emellett külső adatok elérése),
-
- nyíltság, skálázhatóság (adatok feldolgozhatósága külső programokkal; változatlan működőképesség a cég növekedése esetén, valamint heterogén hardver- és szoftverkörnyezetben).
A vezetői információ-rendszer megfelelő használhatósága az egész VIR egyik legfontosabb követelménye. Egy integrált rendszer alkalmazása nagy terhet ró a felhasználókra, a sok fáradozás leginkább azáltal térülhet meg, ha a tranzakciós feldolgozás adathalmazából a menedzsment használható, pontos információkat tud kinyerni.