3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A versenytörvény május 26-án elfogadott módosítását az a cél vezérelte, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eleget tudjon tenni az európai uniós versenyjog tagállami követelményeinek. Mint a hivatal főosztályvezetője Sárai József egy szakmai fórumon kifejtette a versenytörvény módosítása csak Magyarország EU-csatlakozásakor lép hatályba.

"A 10 paragrafust érintő módosítás elsősorban eljárásjogi változtatásokat tartalmaz" - tette hozzá. Utalt arra, hogy az EU közelmúltban elfogadott új versenyjogi rendelete is csak a bővítés napjától 2004. május 1-jétől hatályos. Ez épült be a magyar jogba a törvényváltoztatással.

"Az új szabályozás fő jellemzője a decentralizáció" - mondta a főosztályvezető. A tagállami versenyhatóságok és bíróságok a korábbihoz képest nagyobb szerepet kapnak a közösségi versenyjog alkalmazásában. Sárai József példaként említette, hogy az EU-csatlakozás után a GVH-nak el kell utasítania, illetve fel kell függesztenie az eljárást olyan ügyben, amelyben az EU Bizottság verseny-főigazgatósága már kezdeményezett verseny-felügyeleti eljárást.

Azt is megfogalmazza a törvénymódosítás, hogy a GVH tervezett határozatait a megjelenés előtt 30 nappal az EU Bizottság rendelkezésére kell bocsátani. A magyar versenytörvény anyagi jog megváltoztatása a főosztályvezető szerint nem feltétlenül szükséges. "Ha azonban később a jogalkotók mégis emellett döntenek, akkor elsődlegesen a versenykorlátozó magatartások mentesítési rendszerét kell - ahogy a közösségi jog is megtette - feladni, áttérve az úgynevezett kivételi rendszerre" - hangsúlyozta a főosztályvezető.

Ez az igazodás jól illeszkedne ahhoz ez eddig követett jogközelítési filozófiához, amely szerint a magyar piacon tevékenykedő hazai és nemzetközi vállalkozásoknak egyaránt érdekükben áll, hogy azonos szabályokat kövessenek, függetlenül attól, hogy magatartásuk érinti-e a tagállamközi kereskedelmet vagy sem.

Sárai József szerint az anyagi jog változtatását szintén a csatlakozás időpontjára lenne célszerű időzíteni, de ez a módosítás több szakmai előkészületet és időt igényelne, ezért feltehetően csak 2004. év elején lehet elfogadni. Emlékeztetett arra, hogy a GVH, valamint a bíróságok számára nem
hoz változást a csatlakozás abban a tekintetben, hogy a magyar versenyhivatal a hazai versenyjogot fogja alkalmazni minden esetben, amikor a tagállamközi kereskedelem érintettsége nem áll fenn.

"Azonban ha egy adott ügy a tagállamok közötti kereskedelmet érinti, a GVH-nak a közösségi versenyjogot kell alkalmaznia, emellett dönthet arról, hogy az eljárást párhuzamosan lefolytatja-e a hazai versenyjog alapján" - jelentette ki a szakember.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!