3p

Az Európai Parlament (EP) és az EU miniszteri tanácsa között megszületett a megállapodás arról, hogy 2007. január 1-jén teljessé válik a vasúti teherszállítás közösségi szintű liberalizálása – jelentették be szerdán Brüsszelben.

Az Európai Parlament (EP) és az EU miniszteri tanácsa között megszületett a megállapodás arról, hogy 2007. január 1-jén teljessé válik a vasúti teherszállítás közösségi szintű liberalizálása - jelentették be szerdán Brüsszelben.

Az Európai Bizottság úgynevezett második vasúti csomagjáról létrejött egyezség értelmében a nemzetközi teherszállításban 2006. január 1-jétől szabaddá válik a verseny, amely egy évvel később a tagállamok belső vonalaira is kiterjed. Ez megállíthatja a vasúti teherszállítás piaci részesedésének az utóbbi évtizedben tapasztalt folyamatos csökkenését - állította a megállapodással kapcsolatban Loyola de Palacio asszony, a testület közlekedési kérdésekért is felelős alelnöke, a soros elnökség nevében pedig Seamus Brennan ír közlekedési miniszter.

A vasút részesedése jelenleg a 8 százalékot sem éri el a teherszállítás közösségi piacán, és az első vasúti csomag megvalósításának késlekedése miatt a tagállamok felében csökkent a vasúton szállított teheráruk mennyisége.

A piacnyitás menetrendjének meghatározásáról folytak a legnagyobb viták az uniós intézmények között. Az EP azt szorgalmazta, hogy már 2006. január 1-jére tegyék teljessé a liberalizálást, vagyis erre az időpontra nyissák meg a tagországok belső vonalain történő szállítás (az úgynevezett kabotázs) piacát is a verseny előtt. A tagállamok ezzel szemben a köztük korábban létrejött egyezség alapján 2008. január 1-jei időpontot helyeztek kilátásba. Az EP és a tanács közötti megállapodásban szereplő 2007. január 1-jei dátumot végül e két álláspont közötti kompromisszumként fogadták el az egyeztető eljárás során.

A bizottsági csomag további fontos eleme a vasúti biztonsággal kapcsolatos irányelvre tett javaslat, amelyben mind a vasúti infrastruktúrák üzemeltetői, mind a vasúttársaságok számára meghatároznák az egységesen teljesítendő biztonsági követelményeket.

Az intézkedési terv részeként a bizottság javaslatot tett egy Európai Vasúti Ügynökség felállítására is, amelynek az lenne a fő feladata, hogy támogassa a vasutak együttműködési képességének és a biztonságnak az erősítésére irányuló tevékenységeket. Az intézmény közös biztonsági normákat határozna meg, illetve kifejlesztené és működtetné a biztonsági követelmények érvényesülésének megfigyelésére szolgáló rendszert.

Az egyeztető eljárás során a parlament és a tagállamok arról is megállapodtak, hogy mielőbb megkezdik a bizottság március 3-án előterjesztett harmadik vasúti csomagtervének a vizsgálatát. E program 2010 januárjától a nemzetközi személyszállításra is kiterjesztené a vasúti szolgáltatások teljes liberalizálását. Emellett javaslatokat tartalmaz az utasok jogainak hatékonyabb védelmére, a mozdonyvezetők képesítési rendszerének összehangolására, valamint a teherszállítási szolgáltatások minőségének javítására is. (MTI)

Kapcsolódó anyagok
Felére csökkent a német vasút vesztesége
Magánpénzből épülne vasút Ausztriában
Bekeményít az EU a vasúttársaságoknál

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!