A MÁV Cargo mai közgyűlése hatályon kívül helyezte szeptember 2-i közgyűlésének határozatát, s visszahelyezte pozíciójába Kovács Imrét, a társaság azon a napon őrizetbe vett vezérigazgatóját. Egyúttal igazgatósági tagsági viszonyát is helyreállította. A közgyűlés azután határozott így, hogy – a vasúttársaság szerint - a hatóságok nem találták indokoltnak a MÁV 2002-2003-as vagoneladási ügyében érintett három személy őrizetbevételét.
Kovács mégis távozik
A szakember azonban nem fogadta el a kinevezést, és egyúttal kérte, hogy a közgyűlés közös megegyezéssel szüntesse meg vezérigazgatói munkakörét. Kovács a kérést a személye körüli feszült helyzet okozta súlyos nyomással indokolta, derül ki a MÁV mfor.hu-hoz eljuttatott közleményéből.
A közgyűlés ezt tekintetbe véve az eddigi pénzügyi vezérigazgató-helyettest, Dr. Átal Lászlót választotta meg megbízott vezérigazgatónak, valamint igazgatósági tagnak. A megbízatás 2008. december 31-ig szól. Kovács Imre munkaviszonya továbbra is fennáll kereskedelmi és üzemeltetési vezérigazgató-helyettesi pozíciójában, a szeptember 2-án a vezérigazgatói feladatok ellátásával megbízott Völgyi Miklós pedig korábbi, kereskedelmi igazgatói pozíciójába kerül vissza.
Heinczinger István, a MÁV ZRt. vezérigazgatója egyúttal tájékoztatta a fejleményekről a MÁV Cargo privatizációján nyertes Rail Cargo Austria konzorcium vezetését. Az osztrák vasúttársaság egyébként a mai napon cáfolta azt a hírt, miszerint elbizonytalanodott volna a társaság megvételével kapcsolatban.
Hűtlen kezelés miatt nyomoz a BRFK
Mint ismert, a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűncselekményének elkövetésével gyanúsítja a MÁV két hajdani vezető beosztású alkalmazottját - Lékai Gusztáv egykori szolgáltatási igazgatót és Orosz Balázs korábbi jogi igazgatót -, valamint Kovács Imrét.
A három férfit múlt héten őrizetbe vették és gyanúsítottként kihallgatták. Végül azonban szabadlábra helyezték őket, mivel a Fővárosi Főügyészség nem kezdeményezte előzetes letartóztatásukat. Ezzel együtt a büntetőeljárás tovább folytatódik velük szemben.
A BRFK szerint a nyomozás során beszerzett adatok és szakértői vélemények alapján megállapítható: a három vezető mintegy egymilliárd forint kárt okozott a vasúttársaságnak azáltal, hogy kétezer, futásképes vagy kis javítással azzá tehető vasúti kocsit hulladékáron adott el 2002-2003-ban.
Az MTI szerint a kétezer leselejtezett tehervagont magyarországi és külföldi vaskohászati cégek vásárolták meg. Az alapanyagra belföldön főleg a diósgyőri kohászat volt vevő, ahová a vagonok jelentős része hulladékvassá feldarabolva érkezett.
Korábban pénzbüntetést szabtak ki
A vashulladékként eladott vasúti teherkocsik ügyében Csillag István minisztersége idején (2002. május - 2004. szeptember) több vizsgálat is folyt. A Medgyessy-kormány gazdasági és közlekedési minisztere az MTI-nek elmondta: a MÁV felügyelőbizottságában a szakszervezet képviselői jelezték az esetet.
Hozzátette: a felügyelőbizottság jegyzőkönyve alapján rendelt el minisztériumi belső ellenőri vizsgálatot az ügyben, továbbá alapos vizsgálatra utasította a MÁV igazgatóságát és a felügyelőbizottságot. Utóbbi soraiból alakított egy eseti bizottságot is.
A vizsgálatok kimutatták: a selejtezésre, illetve a kocsik egyenkénti minősítésére vonatkozó szabályzatokat nem minden esetben tartották be. Igaz, egyik vizsgálat sem állapított meg bűncselekményre utaló jelet - hangsúlyozta.
A volt közlekedési miniszter utalt arra, hogy a MÁV akkori vezérigazgatója pénzbüntetést szabott ki az érintett MÁV-osokra.
Menedzsment Fórum