3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Újabb fekete pontot kaptak a kereskedelmi televíziók, ezúttal az ORTT-től. Az RTL Klub hírei között volt ugyanis a legtöbb erőszakos jelenet, de általában is a hírek 27 százaléka tartalmazott agresszív képsorokat. Néhány napja az adatvédelmi biztos marasztalta el a csatornák délutáni kibeszélő műsorait.

Az RTL Klub Híradója mutatta be a legtöbb erőszakos jelenetet 2009 első félévében az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) elemzése szerint; a testület négy kereskedelmi, két közszolgálati és két hírtelevízió hírműsorait vizsgálta.

Eddig a Tények volt az első

Az ORTT az RTL Klub, a TV2, az MTV1, a Duna TV, a Hír TV, az Echo TV, a Magyar ATV és a Hálózat TV 223 hírműsorát elemezve megállapította: a vizsgált időszakban a hírek több mint negyede (27 százaléka) tartalmazott agresszív képsorokat, ami megegyezik az 1998 és 2008 között mért aránnyal.

Az RTL Klub Híradója a több éve első helyen álló Tényektől vette át az első helyet, miután a TV2 hírműsora az elmúlt évhez képest 6 százalékkal csökkentette az agresszióval kapcsolatos híreinek arányát. Az elemzés szerint leginkább a Hálózat TV törekedett az erőszakos hírek mellőzésére, csak minden tizedik hírében számolt be megrázó eseményről.

A rádiózásról és televíziózásról szóló törvény értelmében a híradókat nem kell korhatári kategóriába sorolni, ám rájuk is vonatkozik az a megkötés, hogy nem tehetők közzé olyan időszakban, amikor a tartalmuknak megfelelő kategóriába sorolás esetén nem lenne helyük.

Elmeszelték Mónikát és a Joshi Barathot

A kereskedelemi tévék kapcsán nem az ORTT elemzése volt az egyetlen kritikus hang a közelmúltban. Múlt héten jelent meg például az adatvédelmi biztos tanulmánya, mely szerint a délutáni beszélgetős műsorok szereplőivel szemben sok a jogsértés.

Mint arról beszámoltunk, Jóri András elemzésében megalapozottnak találta azokat az állampolgári panaszokat, amelyek az RTL Klub Mónika Show, valamint a TV2 Joshi Barath című műsorával kapcsolatban érkeztek, mondta el korábban az mfor.hu kérdésére Mészáros Katalin. Az Adatvédelmi Biztos Irodájának sajtótitkára szerint a biztos által lefolytatott vizsgálat során mindkét műsorról bebizonyosodott, hogy nem érvényesül az adatvédelmi törvényben meghatározott tisztességes adatkezelés, illetve tájékoztatási kötelezettség követelménye.

A panaszosok egybehangzóan kifogásolták a műsorgyártók, illetve a műsorszolgáltatók eljárását a személyes adatok kezelése során. Szerintük "műsorba csalogatási" stratégiát alkalmaztak a szereplő-jelöltekkel szemben, nem tájékoztatták őket arról, milyen televíziós műsorban fognak szerepelni, témájával kapcsolatban megtévesztették őket, és csak a felvételen szembesültek a műsor gyakran az emberi méltóságot sértő voltával.

Ez a gyakorlat annál is inkább kifogásolható, mivel a vizsgált produkciók többségénél különleges adatok (a személyek egészségi állapotával, kóros szenvedélyével, ideológiai nézeteivel, szexuális életével kapcsolatos információk) is elhangzottak. A beadványok szerint a műsor felvételének helyszínén a szereplőknek kiszolgáltatott helyzetüket kihasználó, megalázó bánásmódban volt részük. Nyilatkozatot írattak alá velük, amely mind adatvédelmi, mind polgári jogi szempontból kifogásolható rendelkezéseket tartalmazott. Az adatvédelmi biztos vizsgálata során a panaszosok állításainak helytállósága mellett az is nyilvánvalóvá vált, hogy egyes esetekben a szereplők pszichikai, érzelmi ráhatás alatt írtak alá szerződéseket, állapította meg a múlt heti ombusmani jelentés.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!