A Volkswagen és a BMW amerikai piaci részesedésének bővítésére törekszik az elkövetkező években annak nyomán, hogy a három vezető amerikai autógyár, a General Motors, a Ford és a Chrysler csődközeli állapotba került.
A Volkswagen két évtized után ismét üzemet létesít az Egyesült Államokban, és azzal számol, hogy 2018-ra megháromszorozza tengerentúli eladásait, a BMW pedig új kisautóval akar hódítani az amerikai piacon. "Az Egyesült Államok lesz a jövőben a növekedés motorja" - jelentette ki Jim O'Donnell, a BMW amerikai főnöke egy interjúban.
Mint a Fox News rámutatott, az európai gyártók már korábban is igyekeztek erősebb pozíciót szerezni Amerikában. A VW 1978-ban nyitotta meg gyárát, amelyet azonban tíz évvel később be kellett zárnia a minőségi gondok, a magas költségek és az alacsony kereslet miatt. A francia Renault 46 százalékos részesedést vásárolt az American Motors cégből, de 1987-ben súlyos veszteségek után kivonulásra kényszerült.
Az európai cégek ezúttal azt remélik, hogy a korábbinál szélesebb járműkínálattal, élénk marketingkampánnyal és nem a szakszervezeti munkaerő igénybe vételével elkerülhetik a múltbeli kudarcokat.
A VW állítólag külön az amerikai piacra fejleszt több új modellt, közöttük egy családi szedánt. Hans Dieter Pötsch, a VW pénzügyi vezetője ugyanakkor elismerte, hogy nem csak az amerikai cégekkel, hanem olyan nagy hírű és jelentős amerikai gyártókapacitással rendelkező cégekkel is fel kell venniük a versenyt, mint a japán Toyota.
A német vállalat azonban magabiztos, hiszen más piacokon is sikerrel szállt szembe a Toyotával és a Hondával. "Mi vagyunk a piacvezetők Kínában, nem a Toyota" - mondta Pötsch. A VW egymilliárd dollárt költ új összeszerelő üzemére a Tennessee állambeli Chattanoogában. A tervek szerint a termelés évi 250 ezer járművel 2012-ben kezdődik; közepes méretű szedánt fognak gyártani, amely a Toyota Camryval és a Honda Accorddal versenyez majd, és piacra dobnak egy kisbuszt is Routan néven.
Miközben a legtöbb amerikai gyártó a költségek lefaragásán dolgozik, az Audi, a VW luxusmárkája 2009-ben 15 százalékkal növelni szándékozik marketingkiadásait, amelyek tavaly 80 millió dollárt tettek ki.
Tavalyelőtt, 2007-ben a három vezető amerikai autógyár üzemeiben készült az Egyesült Államokban eladott 16,1 millió autónak valamivel több mint a fele, 40 százalék ázsiai modell volt. Az európai modellek piaci részaránya az utóbbi évtizedben azonban csak 1 százalékkal növekedett, 7,2 százalékra.
A The Wall Street Journal hétfői elemzése szerint a japán gyártók sem kerülhetik el az amerikai gazdaság recesszióját: a Toyota meghatározatlan időre elhalasztotta új Mississippi üzemének megnyitását, és a Honda is visszafogta a termelést. A Toyota azt is bejelentette, hogy meghatározatlan időre elhalasztja oroszországi, szentpétervári gyárának eredetileg 2010-re tervezett bővítését, és egyelőre eltekint egy Thaiföldön tervezett dízelmotorgyár megépítésétől is.