Magyarországon több elemzés szerint is nagyjából felére esett vissza az új autók értékesítése januárban a tavalyi év első hónapjához képest a fogyasztói bizalom megrendülése és a hitellehetőségek szűkülése miatt. Ezzel a csökkenéssel bronzérmesek vagyunk az egyébként húszéves negatív rekordot döntő európai piacon, messze túlszárnyalva a 26 százalékos kontinensátlagot. Csak Izland (88,1 százalékos mínusz) és Írország (66,3 százalék) előzött meg minket.
Nagy Viktor, a Concorde elemzője lapunk kérdésére válaszolva elmondta, hogy a nulla százalékos önerővel, tízéves futamidőre felvehető hitelkonstrukciók eltűnése nyomán további visszaesés várható a magyar piacon, ami a hazai kereskedőket és beszállítókat igen érzékenyen fogja érinteni. A szakember szerint a magyar kereskedői hálózatnak jelenleg évente mintegy 280-300 ezer új autó értékesítésére van kapacitása, idén azonban mindössze 130 ezer körülre várható a forgalom. Ennek nyomán a kereskedők 25-30, akár 40 százaléka és a beszállítók egy része is bajba kerülhet.
Nagy Viktor szerint ezzel együtt az is egyértelmű, hogy a jelenlegi piaci folyamatoknak nem csak vesztesei lesznek, hiszen a talpon maradó cégeket erős világvállalatok zsíros üzletei várják. Példaként a német Daimler hazai beruházását említette, melynek kapcsán a társaság nagy veszteségei ellenére sem állt le a magyar beszállítók feltérképezése.
A hazai piaccal kapcsolatban a szakember elmondta még, hogy a nagy mértékben lecsökkent üzemanyagárak sem hozták meg az autózási kedvet, azok ugyanis most értek el egy normális, egyensúlyi szintet, így - az extrém magas árakkal ellentétben - nincsenek különösebb hatással az autóvásárlásokra. A finanszírozási lehetőségek sokkal jobban befolyásolják a járművek forgalmát.
A legfrissebb jelentések az Egyesült Államokból érkeztek
A legnagyobb amerikai gyártónak számító General Motors (GM) és a harmadik számú Chrysler együttesen újabb harmincmilliárd dolláros állami segítségért folyamodott a kormányhoz a már kiutalt több mint 13 milliárd mellé. Ha nem érkezik mentőöv, a cégek már a jövő hónapban végleg lehúzhatják a rolót, ami katasztrófális következményekkel járhat az amerikai munkanélküliségre, és így a gazdaság egészére nézve is - korábbi elemzések szerint rossz esetben akár milliók is lapátra kerülhetnek a detroiti cégek bedőlése következményeként.
Jim Press, a Chrysler elnöke szerint az amerikai autópiaci kereslet a jelenlegi recesszió után még évekig nem fog visszatérni a korábbi szintre. Press úgy látja, hogy a forgalom éves szinten 10 millió darab környékén állapodhat meg. Ez viszont szakértők szerint több gyártót is gyorsan kiszoríthat a piacról. A forgalmat figyelő Autodata cég becslése szerint idén 9,6 millió új autó kelhet el az Egyesült Államokban. Tavaly 13,2 milliót adtak el, már az is 18 százalékkal kevesebb volt, mint az előző évben. A tavalyinál kisebb forgalmat, 12,9 milliós eladást utoljára az 1992-es recessziós évben rögzítettek.
A GM ebben a hónapban már kétszer jelentett be óriási léptékű leépítést a költségcsökkentés jegyében, először tíz-, majd negyvenhétezer állás megszűnéséről érkezett hír. A cég sajtójelentések szerint egyes gyárait is bezárná illetve eladná Európában, tovább csökkentve ezzel a gyártókapacitást. Az üzemek többsége a német Opelhez tartozik, ezzel kapcsolatban a német illetékesek - a hivatalos megerősítés hiányában is - tiltakozásukat fejezték ki az amerikai anyacég felé.
Németország autóipara egyébként sem teljesít túl fényesen, a Daimler például az előrejelzettnél jóval nagyobb, több mint másfél milliárd eurós mínuszt volt kénytelen elkönyvelni 2008 negyedik üzleti negyedévére. A veszteség az egy évvel korábbi mérleggel összehasonlítva tűnik különösen nagynak, 2007 azonos időszakában ugyanis még 1,7 milliárd eurós nyereséggel zárt a cég. 2008 egészére a vállalat 1,4 milliárdos nettó profitot realizált, ami 65 százalékos zuhanást jelent 2007-hez képest.
Technológiaváltás is kellene
Nagy Viktor kifejtette, hogy a nagy nemzetközi gyártók azért is nehéz helyzetben vannak, mert a nyereségek elolvadása éppen egybeesik az új, környezetkímélő, takarékos technológiák iránti fogyasztói igény megjelenésével. Jelen helyzetben azonban szerinte a technológiaváltás elkerülhetetlen, de a szűkülő profitok mellett a k+f költségek jelentős emelése nem lehetséges, így a technológiaváltás is lassabb lehet. A Concorde elemzője elmondta, hogy bár ennek a helyzetnek szükségszerűen lesznek vesztesei, a legjelentősebb társaságok bedőlése nem várható. Amerikában és Európában ugyanis egyaránt komoly politikai akarat mutatkozik az autóipar megmentésére, a legnagyobb szereplőket a kormányzatok a munkahelyek megőrzése érdekében és a társadalmi-politikai nyomás miatt biztosan nem fogják veszni hagyni. Összeolvadások illetve szétválások azonban elképzelhetők - magyarázta a szakember.
A világelső is óriási veszteséget szenvedhet el
A világ első számú autógyártójának számító japán Toyotának is egyre rosszabbul áll a szénája a globális hitelválság miatt zuhanó autóeladások miatt. A társaság áprilisban több napra leállítja termelését az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban, hogy csökkentse a felhalmozódott raktárkészleteket, amelyek elemzők szerint még mindig túl nagyok. Ezenkívül mintegy 18 ezer amerikai dolgozójának ajánlott fel közös megegyezésen alapuló felmondást, amely lépéssel a cég közleménye szerint minél több munkahely megmentését célozza. A Toyota idén valószínűleg kénytelen lesz hetvenéves fennállásának első éves veszteségét elkönyvelni, méghozzá nem is akármilyen mértékűt - elemzői várakozások szerint csaknem ötmilliárd dollárosat.
A szintén japán Nissan húszezer dolgozóját, vagyis munkaerejének 8,5 százalékát bocsátja el a következő egy év során az eladások meredek esése miatt. A vállalat ezt azzal egy időben jelentette be a hó elején, hogy 265 milliárd jenes, vagyis csaknem hárommilliárd dolláros veszteséget jelzett előre a jelenlegi pénzügyi évre.
A japán gyártók háza táján a Suzuki is gyengén muzsikál - nálunk legalábbis. Az összes Magyarországon gyártott új Suzuki Swiftet visszahívják ugyanis a szervizek a csomagtartó belső borításának rozsdásodása miatt, és az ezzel kapcsolatos világítási problémák javítására. Az akció 45 ezer autót érint, az összes 2005 és 2008 között, Magyarországon gyártott Swift problémás.
Magához térhet Kelet-Európa?
A bécsi Fraunhofer intézet szakértőinek elemzése szerint a válság a közép-kelet-európai országok autógyártóit lényegesen kisebb mértékben érintette, mint a nyugat-európaiakat. Ennek magyarázata, hogy Kelet-Európában főként kisautókat gyártanak, amelyek iránt egyre nagyobb a kereslet Nyugat-Európában.
Mindamellett a térségben alig terveznek új kapacitásokat üzembe helyezni, inkább a meglévőket akarják jobban kihasználni. Mindent egybevetve a térségben 2012-re évente hétmillió darab új autó gyártásával számolnak a szakértők a tavalyi, 5,4 milliós számmal szemben.
Az emelkedés motorja Oroszország lesz, ahol a tavalyi 1,576 milliót követően 2012-ben már 2,28 millió autót fognak összeszerelni az osztrák elemzés szerint. Növekedés várható az idén még Csehországban (952 ezerről 1,077 millióra) és Romániában (289 ezerről 320 ezerre). Csökkenést jósolnak viszont az elemzők Lengyelországban (963 ezerről 905 ezerre), Szlovákiában (608 800-ról 594 ezerre) és Magyarországon (közel 293 ezerről 264 ezerre).
Egyre kilátástalanabb a helyzet
A Concorde szakértője kifejtette, hogy globális szinten mintegy hatmillió darabos, vagyis 10-12 százalékos autópiaci visszaesés várható idén, ami nagyjából a teljes Volkswagen konszern termelésével egyenértékű. Az eddig két számjegyű növekedést produkáló fejlődő piacokon is komoly visszaesés várható (Kínában nulla százalékos növekedés is elképzelhető), ami azt jelenti, hogy a társaságok számára egyre kevesebb "menekülési útvonal" adódik - lassan már nem lesz hova fordulniuk, ha hagyományos piacaikon nem fogynak a termékeik.
Fokasz Oresztész