2p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Európai Unió állami támogatási szabályai alapján az Európai Bizottság hivatalos vizsgálatot indított annak a támogatásnak a kapcsán, amelyet a magyar kormány az Audi Hungaria Motor Kft. győri üzemének új beruházási tervéhez kíván nyújtani.

Brüsszeli közleménye szerint az uniós bizottság előzetes álláspontja az, hogy a Volkswagen–Porsche-csoport piaci részesedései meghaladják a nagyberuházási projektekre vonatkozó határértékeket, illetve a regionális támogatási iránymutatásban meghatározott 25 százalékos küszöböt.

A közel 15 milliárd forintos támogatást Magyarország a Volkswagen–Porsche-csoporthoz tartozó cég olyan, csúcstechnológiát képviselő gyártósorainak létesítéséhez kívánja biztosítani, amelyek személygépkocsi-modellek széles skálájába beépíthető, új generációs motorok és motoralkatrészek gyártását teszik majd lehetővé.

A hivatalos vizsgálat elindítása lehetőséget teremt arra, hogy más érdekeltek is véleményt nyilvánítsanak a tervezett intézkedéssel kapcsolatban, az eljárás kimenetelére azonban nincs hatással - szögezte le a bizottság.

Neelie Kroes versenypolitikai biztos nyilatkozatában kiemelte, hogy amikor egy nagy regionális beruházási projekt kedvezményezettje egyes szektorokban jelentős piaci részesedéssel rendelkezik, Brüsszelnek ellenőriznie kell, hogy "valóban szükség van-e a támogatásra a beruházás végrehajtásához, és hogy a támogatás előnyei ellensúlyozzák-e a versenytorzító hatást".

A bizottság emlékeztetett arra, hogy a projekt a nyugat-dunántúli régióban kerül megvalósításra, amely "regionális támogatásra jogosult térség, mivel rendkívül alacsony az életszínvonal, és jelentős a munkanélküliség".

A beruházás 4–12 hengeres benzin- és dízelüzemű motorok és azokban alkalmazott motoralkatrészek gyártását érinti. A támogatás kiszámításához figyelembe vett beruházási költség 153,4 milliárd forint, amelyhez a kormány közvetlen támogatás és adókedvezmény formájában összesen 14,9 milliárd forint támogatást kíván nyújtani.

Amennyiben a hivatalos vizsgálat során összegyűjtött információk nem oszlatják el Brüsszel aggályait, az uniós bizottságnak részletes vizsgálatot kell lefolytatnia. Ennek során a testület elsősorban azt vizsgálja, hogy valóban szükség van-e a támogatásra ahhoz, hogy a kedvezményezett megvalósítsa a beruházást, és hogy a térség számára jelentkező előnyök ellensúlyozzák-e a támogatás okozta versenytorzító hatást.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!