Ötszázezer fölé emelkedett Magyarországon a szélessávú internet előfizetőinek száma. Közülük mintegy százezren használják az úgynevezett VoIP (Voice over Internet Protocol) technológiát. Az internet alapú hangszolgáltatás szakemberek szerint robbanásszerű elterjedés előtt áll. Előnyei számosak: egyszerű beállítás és használat, amelyhez adott esetben még számítógépre sincs szükség. A költségek szintén a pozitív oldalt erősítik: nincs havi és kapcsolási díj, a percdíjak pedig kedvezőbbek. Ráadásul nincs szükség hozzá új hálózatok kiépítésére, így valóban méltó vetélytársa a hagyományos, vezetékes távközlési megoldásoknak. Mindezek ellenére hazánkban nem zökkenőmentes a VoIP elterjedése. A fejlődéssel ugyanis egyre több jogi és műszaki probléma is a felszínre került, melyek megoldásához a közelmúltban alakult IP Telefon Szolgáltatók Érdekvédelmi Szövetsége (ITÉSZ) is kész lehetőségeihez mérten segítséget nyújtani.
"Szükséges az egységes szabályozás kidolgozása, mivel a VoIP-szolgáltatás biztosításához gyakorlatilag elegendő egy minőségi szélessávú hálózat, ami viszonylag egyszerűvé teszi a piacra lépést" - mondta az mfor.hu-nak Kun István, az ITÉSZ elnöke, aki egyben az Externet hangszolgáltatási üzletágának vezetője.
A szabályozatlanság miatt például nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket a VoIP (földrajzi helytől független) 21-es előhívószáma, melyet Európában elsőként nálunk vezettek be. A távközlési szolgáltatók díjai ugyanis túl nagy különbségeket mutatnak. A tarifa 8 és 120 forint között ingadozik, míg a vezetékes szolgáltatásoké viszonylag egységes határon belül mozog. Kun István szerint ez versenyártányt jelent. A 21-es körzet egyébként több millió hívószámot kínál, és lehetőséget ad számhordozásra is.
Az ITÉSZ céljai közé tartozik még egy etikai kódex kidolgozása, és az úgynevezett Budapest Voice Exchange (BVX) megalakítása, ahol a ki- és bemenő hívások cseréje, mérése történne. Ezek mellett ajánlásokat fogalmaznak meg a magyar és az uniós hatóságok számára, és tanúsítvánnyal látják el az ITÉSZ tagjai által bevizsgált eszközöket. A szövetség érdemi együttműködést kíván kialakítani a Nemzeti Hírközlési Hatósággal (NHH), amely még az idei évben szeretné kialakítani a felvetett kérdésekre az álláspontját.
"A VoIP hazánkban viszonylag új technológiának számít. A jelenlegi szabályozás ezért sem teljes körű, mivel szoros kötöttségek gátolták volna az internetes telefonálás elterjedését" - mondta az mfor.hu-nak az NHH szóvivője. Márton Györgytől azt is megtudtuk, hogy eddig 350 ezer 21-es telefonszámot kértek a hatóságtól, melyek engedélyeztetése folyamatban van.
Magyarországon száznál is több szolgáltató biztosít lehetőséget IP-alapú hangátvitelre. Jó üzleti lehetőséget látnak benne, miután a tendencia azt mutatja, hogy a telefonálásban egyre nagyobb a szélessávú szolgáltatások szerepe. A hagyományos telefonok használata azonban még nem áldozott le, bár az előfizetők száma az idei nyáron már 3,5 millió alá csökkent. Mindamellett azt sem árt figyelembe venni, hogy a VoIP-technológiának azért hátrányai is lehetnek. A telefonálásra használt számítógépet hacker-támadás is érheti, melynek eredményeként hozzáférhetnek a PC-n tárolt hangadatokhoz és magához a telefonszolgáltatáshoz. Kihallgathatják a beszélgetéseket, és hívásokat kezdeményezhetnek más kontójára. Nem beszélve arról, hogy vírusfertőződés esetén a telefonálás lehetősége is megszűnhet. Ezért a VoIP-szolgáltatás igénybevétele még inkább szükségessé teszik a megfelelő tűzfal és víruskereső programok telepítését.
Kiss Gergely