"A gazdasági recesszió hatására már több mint egy éve hatalmas nyomás nehezedik a légi és tengeri szállítmányozási piacra, amely soha nem látott veszteséget és változásokat eredményezett az ágazatban. Tengeri flották üzemen kívül helyezésével, repülőgépjáratok törlésével és egyes szolgáltatások megszűntetésével a légi- és hajóstársaságok sorra csökkentették fuvarkapacitásaikat. A fuvardíjak az általános tarifaemelés és a csúcsidőszaki pótdíjak bevezetésének következtében jelentősen megnőttek. A piacnak és az ügyfeleknek azok a hirtelen zavarok sem kedveztek, mint amilyet például az izlandi vulkánkitörés vagy egyes országok adminisztratív és biztonsági intézkedései okoztak. Akár egy pár napos kimaradás a rendszeres forgalomban azonnali árutorlódással és díjnövekedéssel járhat, ahogy azt az idei évben tapasztalhattuk” - összegezte a légi és tengeri szállítmányozás helyzetét Pál Attila, a DHL Global Forwarding magyarországi kereskedelmi igazgatója.
A magyarországi vállalkozások piacát is jellemző kiélezett versenyhelyzet az olcsóbb, de ugyanakkor csak hosszabb tranzitidőt garantáló szállítmányozási megoldások igénybevételére, s ezzel együtt jobban előrelátó tervezésre kényszeríti a kisebb cégeket. A kedvezőbb díjakat biztosító gyűjtő-, illetve tengeri szállítmányozás vált ebből kifolyólag a leginkább elfogadottá a kis- és középvállalkozások körében. A jelenlegi gazdasági szituáció ugyanakkor ez utóbbi szállítmányozási módozatot is negatívan befolyásolja. A hajóstársaságok közelmúltban nyilvánosságra hozott menetrendje szerint a piacon akár további kapacitáscsökkentés, vagy a sebesség 25 csomóról 14-16 csomóra történő csökkentése várható. Ez bizonyos útvonalakon akár 7 nappal is növelheti a tranzitidőt.
"A DHL Global Forwarding a megváltozott piaci helyzetben az elmúlt időszakot a fejlesztések előkészítésére használta fel” - összegezte a cég stratégiáját a kereskedelmi igazgató. "Piacvezetőként az a feladatunk, hogy a megváltozott piaci körülmények között is optimális megoldási lehetőségeket kínáljunk. Egy kis- és középvállalkozás számára életbevágóan fontos a kedvező ár- érték arány, a tranzitidő rugalmasságáról és a biztonságról nem is beszélve. Nem mindegy például, hogy megoldja-e a szolgáltató a vámügyintézést és a szállításhoz kapcsolódó adminisztratív teendőket, vagy konszolidálás miatt várakoztatja-e a kisebb szállítmányokat. Ezek ugyan apróságnak tűnnek, de sokszor kiemelt jelentőséggel bírnak.”
Az elmúlt hetekben a KKV szektor speciális szükségleteit is figyelembe véve a DHL Global Forwarding számos új szolgáltatást fejlesztett ki. A cég direkt import tengeri gyűjtőkonténerek működtetésével biztosítja, hogy adott ázsiai kikötőkből kizárólag a magyar DHL áruit tartalmazó szállítóeszköz Budapesten kerüljön először kinyitásra. Ez nemcsak a jelenleg elérhető legrövidebb tranzitidőt, de a legmagasabb fokú árubiztonságot is garantálja.
A légi- és tengeri szállítás mellett működőképes alternatívát kínálnak a különböző szállítási módozatokat kombináló multimodális - leggyakrabban tengeri-légi, illetve vasúti-légi – megoldások, elsősorban az Ázsia és Magyarország közötti import viszonylatban.
A DHL csoport együttműködésében 2010 júniusától bevezetett légi-közúti szolgáltatás pedig például Európán belül az ügyfél igényeihez igazodóan 24 óra és 10 nap közötti tranzitidőt biztosít kiemelten kedvező díjakkal párosulva. Az ügyfelek tranzitidő-elvárásához igazodó, de lehető leggazdaságosabb megoldást expressz légi vagy akár gyűjtős közúti megoldás alkalmazásával biztosítja a cég.
Nemzetközi szinten a világgazdasági trendforduló első jeleit a DHL Global Forwarding már érzékeli. A nemzetközi DHL csoport nemrég nyilvánosságra hozott 2010. első negyedéves jelentéséből kiderül, hogy a légi és tengeri szállítmányozással foglalkozó üzletág az év első három hónapjában volumenben és értékben számolva egyaránt jelentős forgalomnövekedést ért el a múlt év hasonló időszakához képest. A biztató számok mögött az elemzések 3 okot vélnek: a recesszió lassú elmúlása, számos új ügyfél és megrendelés elnyerése, valamint a korábbiaknál még hatékonyabb és fókuszáltabb működés egyaránt hozzájárult a trend megfordulásához, miközben a fuvardíjak folyamatos emelkedése is hozzájárult a bevétel növekedéséhez.
"Magyarországon még korai hasonló fejlődésről beszélni” – mondta Pál Attila. "Most arra koncentrálunk, hogy szakértelmünk és hálózatunk révén segítsünk ügyfeleinknek az optimális megoldás megtalálásában. A hajós- és légitársaságokkal kialakított stratégiai kapcsolataink révén napi szinten biztosítjuk a szükséges kapacitásokat, alternatív útvonalakat és megoldásokat dolgozunk ki. Fontos számunkra, hogy partnereink saját értékteremtő tevékenységükre tudjanak koncentrálni, mi pedig megteremtsük az ehhez szükséges szállítmányozási hátteret.”