5p

Az első negyedévben nemzetközi szinten már megfordult a szállítmányozási trend. A korábbi időszakban leépített kapacitások és az élénkülő forgalom miatt emelkedésnek indultak a fuvardíjak. A DHL szakértője szerint ugyanakkor Magyarországon még korai erőteljes fejlődésről beszélni.

"A gazdasági recesszió hatására már több mint egy éve hatalmas nyomás nehezedik a légi és tengeri szállítmányozási piacra, amely soha nem látott veszteséget és változásokat eredményezett az ágazatban. Tengeri flották üzemen kívül helyezésével, repülőgépjáratok törlésével és egyes szolgáltatások megszűntetésével a légi- és hajóstársaságok sorra csökkentették fuvarkapacitásaikat. A fuvardíjak az általános tarifaemelés és a csúcsidőszaki pótdíjak bevezetésének következtében jelentősen megnőttek. A piacnak és az ügyfeleknek azok a hirtelen zavarok sem kedveztek, mint amilyet például az izlandi vulkánkitörés vagy egyes országok adminisztratív és biztonsági intézkedései okoztak. Akár egy pár napos kimaradás a rendszeres forgalomban azonnali árutorlódással és díjnövekedéssel járhat, ahogy azt az idei évben tapasztalhattuk” - összegezte a légi és tengeri szállítmányozás helyzetét Pál Attila, a DHL Global Forwarding magyarországi kereskedelmi igazgatója.

A magyarországi vállalkozások piacát is jellemző kiélezett versenyhelyzet az olcsóbb, de ugyanakkor csak hosszabb tranzitidőt garantáló szállítmányozási megoldások igénybevételére, s ezzel együtt jobban előrelátó tervezésre kényszeríti a kisebb cégeket.  A kedvezőbb díjakat biztosító gyűjtő-, illetve tengeri szállítmányozás vált ebből kifolyólag a leginkább elfogadottá a kis- és középvállalkozások  körében. A jelenlegi gazdasági szituáció ugyanakkor ez utóbbi szállítmányozási módozatot is negatívan befolyásolja. A hajóstársaságok közelmúltban nyilvánosságra hozott menetrendje szerint a piacon akár további kapacitáscsökkentés, vagy a sebesség 25 csomóról 14-16 csomóra történő csökkentése várható. Ez bizonyos útvonalakon akár 7 nappal is növelheti a tranzitidőt.

"A DHL Global Forwarding a megváltozott piaci helyzetben az elmúlt időszakot a fejlesztések előkészítésére használta fel” - összegezte a cég stratégiáját a kereskedelmi igazgató. "Piacvezetőként az a feladatunk, hogy a megváltozott piaci körülmények között  is optimális megoldási lehetőségeket kínáljunk. Egy kis- és középvállalkozás számára életbevágóan fontos a kedvező ár- érték arány, a tranzitidő rugalmasságáról és a biztonságról nem is beszélve.  Nem mindegy például, hogy megoldja-e a szolgáltató a vámügyintézést és a szállításhoz kapcsolódó adminisztratív teendőket, vagy konszolidálás miatt várakoztatja-e a kisebb szállítmányokat. Ezek ugyan apróságnak tűnnek, de sokszor kiemelt jelentőséggel bírnak.”

Az elmúlt hetekben a KKV szektor speciális szükségleteit is figyelembe véve a DHL Global Forwarding számos új szolgáltatást fejlesztett ki. A cég direkt import tengeri gyűjtőkonténerek működtetésével biztosítja, hogy adott ázsiai kikötőkből kizárólag a magyar DHL áruit tartalmazó szállítóeszköz Budapesten kerüljön először kinyitásra. Ez nemcsak a jelenleg elérhető legrövidebb tranzitidőt, de a legmagasabb fokú árubiztonságot is garantálja.

A légi- és tengeri szállítás mellett működőképes alternatívát kínálnak a különböző szállítási módozatokat kombináló multimodális - leggyakrabban tengeri-légi, illetve vasúti-légi – megoldások, elsősorban az Ázsia és Magyarország közötti import viszonylatban.

A DHL csoport együttműködésében 2010 júniusától bevezetett légi-közúti szolgáltatás pedig például Európán belül az ügyfél igényeihez igazodóan 24 óra és 10 nap közötti tranzitidőt biztosít kiemelten kedvező díjakkal párosulva. Az ügyfelek tranzitidő-elvárásához igazodó, de lehető leggazdaságosabb megoldást expressz légi vagy akár gyűjtős közúti megoldás alkalmazásával biztosítja a cég.

Nemzetközi szinten a világgazdasági trendforduló első jeleit a DHL Global Forwarding már érzékeli. A nemzetközi DHL csoport nemrég nyilvánosságra hozott 2010. első negyedéves jelentéséből kiderül, hogy a légi és tengeri szállítmányozással foglalkozó üzletág az év első három hónapjában volumenben és értékben számolva egyaránt jelentős forgalomnövekedést ért el a múlt év hasonló időszakához képest. A biztató számok mögött az elemzések 3 okot vélnek: a recesszió lassú elmúlása, számos új ügyfél és megrendelés elnyerése, valamint a korábbiaknál még hatékonyabb és fókuszáltabb működés egyaránt hozzájárult a trend megfordulásához, miközben a fuvardíjak folyamatos emelkedése is hozzájárult a bevétel növekedéséhez.

"Magyarországon még korai hasonló fejlődésről beszélni” – mondta Pál Attila. "Most arra koncentrálunk, hogy szakértelmünk és hálózatunk révén segítsünk ügyfeleinknek az optimális megoldás megtalálásában. A hajós- és légitársaságokkal kialakított stratégiai  kapcsolataink révén napi szinten biztosítjuk a szükséges kapacitásokat, alternatív útvonalakat és megoldásokat dolgozunk ki. Fontos számunkra, hogy partnereink saját értékteremtő tevékenységükre tudjanak koncentrálni, mi pedig megteremtsük az ehhez szükséges szállítmányozási hátteret.”

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!