Közúton is szolgáltatnak
Az alapkoncepció szerint az állam vagy területfejlesztő társasága vásárolja meg a kiszemelt területet, s kedvező bérleti szerződéssel átadja működtetésre a Transzkontinentális Logisztikai Rt.-nek. Ugyanígy jár el az orosz fél is, hogy ez a költség ne terhelje a beruházást.
Múlt év októberében született meg az a kormánydöntés, amely a záhonyi logisztikai központot kiemelt beruházásnak minősítette, ez év márciusában pedig már konkrét összegekről is döntöttek. Az azonban kétségtelenül némi késedelmet okoz a projekt megvalósítása során, hogy idén az ígért egymilliárdos állami támogatást 700 millióra csökkentették. Pedig gazdasági számítások is alátámasztják hogy több tízmilliárd forinttal növelhetné a magyar állam vámbevételeit, ha a növekvő forgalom Záhonyon keresztül bonyolódna.
A tervek végül is készen állnak a várható beruházási költség, a technika, a technológia, a raktártechnológia ismert, de érthető módon egyelőre nem publikus. Annál is inkább, mivel még kérdéses, hogy mire milyen eredetű forrást használhatnak. Uniós, illetve közpénz esetén elkerülhetetlen a közbeszerzési pályázat kiírása, ami valószínűleg kissé lassítja a folyamatot, viszont sokkal áttekinthetőbbé is teszi.
A térségnek egyedülálló lehetőséget biztosít az is, hogy a közúti szállítás szempontjából jelentős módon az Európai Unió közlekedési minisztereinek döntése szerint az V. számú közlekedési folyosó Záhonyon halad keresztül. Ez a közlekedési út Dél-Európát (Trieszt) köti össze Kelet-Európával (Kijev) és Moszkvával. A tervek szerint a majdani logisztikai központ a vasút mellett a közúton közlekedők számára is biztosít minden szükséges szolgáltatást.
A felépülő logisztikai központ aligha küzd majd munkaerő gondokkal. A vállalkozási övezet területén közel 100.000 fő él, s az ország lakosságához viszonyítva az itt élő népességen belül jelentősebb a fiatal, munkaképes korosztályok aránya. A kedvező korosztály-viszonyok miatt a jövőben sem kell elöregedéssel, így a munkaerőlétszám csökkenésével számolni. A záhonyi közlekedési szakközépiskola évente mintegy 50 végzőst bocsát ki, akik középfokú közlekedési, logisztikai és idegennyelv-ismerettel rendelkeznek.
Forrás: SCM
Záhony: a kapcsolódási pont
Oroszországgal szemben hazánk külkereskedelmi szaldója jelenleg évente kétmilliárd dollárnyi negatívumot mutat. A különbség csökkentése érdekében Vladimír Putyin orosz elnök és Medgyessy Péter miniszterelnök megbeszéléseit kővetően, záhonyi telephellyel létrejött a Transzkontinentális Logisztikai Részvénytársaság.