Szerda este jött a bejelentés, hogy a Google megegyezett a Rupert Murdoch-tulajdonolta médiabirodalommal, a News Corppal arról, hogy a jövőben fizet a News Corp kiadványai által gyártott hírekért. Ez az ausztráliai bigtech-ellenes hadjárat közepette történt - melyről itt írtunk részletesen - ám a néhány nappal korábban tető alá hozott megállapodásokkal szemben most nem csak a szigetországban működtetett sajtótermékeknek fizetnek, hanem globálisan az összes Murdoch-kiadványnak, tekintet nélkül arra, hogy mely országban vannak bejegyezve. Tehát ugyanúgy megkapja majd a Google-pénzt az amerikai Wall Street Journal és New York Post, mint a brit The Times és a The Sun.
Korábban írtuk
Háború a Google és az ausztrál kormány között: fizetni nem akar a techóriás, leállítaná a keresőjét
A szerződés három évre szól, értékét nem közölték a felek, ám Robert Thomson News Corp-vezérigazgató annyit elárult, hogy "jelentős kifizetéseket" hoz az újságjaiknak a megállapodás. Azt is tudni, hogy az üzlet keretében a Google licenszelni fogja tehát a newcorpos híreket a News Showcase nevű szolgáltatásán, illetve a médiavállalattal közösen kifejlesztenek egy előfizetéses rendszert, megosztják egymással a Google hirdetési rendszerében keletkező reklámbevételeket (ez alapból így működik, az újítás az lehet, hogy a newscorpos újságok feltehetőleg a jövőben nagyobb szeletet kapnak majd belőle), továbbá közös audió és videóprojekteken fognak dolgozni. A Google szerint a megállapodás keretében szerzett új sajtótermékekkel együtt most már több mint 500 kiadvánnyal állapodtak meg a News Showcase-en.
És a többiekkel mi lesz?
Ezidáig egyetlen médiakiadó sem ütött még nyélbe határokon átívelő üzletet a Google-lel, ezt tehát első nekifutásra óriási sikerként kellene ünnepelni: a nagy techvállalat országhatárokra való tekintet nélkül minden hírért fizet, nem lesz többé onlinereklámos médiakizsákmányolás, stabil pénzügyi helyzetbe kerülnek az újságok, kilőhet a cikkek minősége. Második ránézésre azonban úgy tűnik, ez inkább egy újabb, aggasztó fejlemény. Az üzlet kritikusai meg vannak győződve arról, hogy ebből is csak piaci visszaélések lesznek: a pálya kiegyenlítése helyett az még jobban lejteni fog a nagy játékosoknak.
"Minden egyes kísérlet, ami gyengíteni akarja ezeket a platformokat, csak még erősebbé teszi őket. A Google hatalmában áll, hogy eldöntse, mely hírszolgáltatók kapjanak pénzt, és melyek nem. A nagy öreg játékosoknak van meg a politikai befolyása, ők azok, akik pénzt tudnak csinálni ebből"
- nyilatkozta a Financial Timesnak Jeff Jarvis, a New Yorki Városi Egyetem médiaprofesszora. Az aggódó hangok szerint ez az üzlet a News Corpon kívül senkinek sem lesz jó, a többi kiadónak ugyanis nincs meg az a tárgyalóereje, ami Murdochnak megvan.
Még be se állt az egyensúly, máris annyi neki
Tegnap számoltunk be arról, hogy a Google lóhalálában köt szerződéseket ausztrál médiacégekkel, ugyancsak hírlicenszelésről, ám a murdochi paktummal ellentétben csak a helyi kiadványokra. Az igyekeztettel szeretnének jó pontokat szerezni az ausztrál kormánynál, mely tegnap kezdte el tárgyalni a bigtech-sarcoló törvényjavaslatot, mely értelmében elsősorban a Google-nek és a Facebooknak fizetni kellene a helyi sajtótermékektől átvett hírek után, és ha a két nagy nem tud megegyezni a médiakiadókkal, akkor az összeget egy harmadik fél határozná meg. A befizetés elmaradása pedig büntetést vonna maga után.
Európa, USA, és hát az egész világ az ausztrál fejleményeket figyeli, mert a szándék most már mindenhol megvan arra, hogy fizettessenek a két techmammuttal a hírekért. A Google, érezve az egyre növekedő nyomást, még tavaly bejelentette, hogy a következő három évben egymilliárd dollárt költ el globálisan hírtartalmak vásárlására, ezt követik a mostani paktumok. De az FT-nek azt nyilatkozták a friss, ausztrál szerződésekre rálátó források, hogy a helyi megállapodások értéke többszöröse a világ más részein eddig megkötött megállapodások értékének. Logikusnak tűnik, hogy azért, mert míg másutt egyelőre "békeidő" van, addig Ausztráliában már valós kényszerhelyzetbe került a cég. A fizetés-különbségekkel azonban már azelőtt felborult az egyensúly, hogy egyáltalán ténylegesen kialakulhatott volna.
Minden szem Ausztrálián
Egyébként azzal együtt is, hogy húsosabbak az ausztrál szerződések, azok összértéke valószínűleg nem fogja elérni azt a 770 millió dollárt (egymilliárd ausztrál dollár), mellyel a News Corp becslése szerint a Google és a Facebook együtt éves szinten tartozik az ausztrál médiatulajdonosoknak. Ez most azért is tűnik különösen valószínűtlennek, mert ahhoz képest, hogy a hírek szerint az elmúlt pár hétben a Facebook is próbálkozott helyi médiaszerződésekkel, végül tegnap este inkább simán csak elzárta a helyi híreket a felhasználóktól. Tehát a jelen állás szerint tőlük mégsem várható pénz, inkább zsarolással szeretnének harcolni az ausztrál törvénytervezet ellen.
A Google-News Corp megállapodásra visszatérve: Angela Mills Wade, az Európai Kiadók Tanácsának igazgatója arra hívja fel az európai és ausztrál regulátorok figyelmét, hogy ne hagyják magukat félrevezetni: az, hogy sebtében, a bigtech-törvény élesedése előtt most néhány nagy játékos megköt néhány látványos üzletet, nem ad választ a pénzek fair elosztására a médiapiacon. Szerinte az ausztrál kormánynak végig kellene vinnie a tervét, és teljes szigorában élesíteni a törvényt.
Egyébként a Financial Times, mely idevágó cikkeit felhasználtuk ehhez a szöveghez, szintén licenszszerződést kötött a Google-lel és a Facebookal.