5p

A vállalat az elmúlt napokban legalább négy szolgáltatót keresett meg azzal, hogy közvetlenül fizetne nekik a hírtartalmakért. Közben Canberra már tárgyalja a törvényt, melyet, ha sikeresen működik, az egész világ átvehet, globálisan sarokba szorítva ezzel a Google-t és a Facebookot.

Egyre forróbb a big tech cégek talpa alatt az ausztrál talaj. A Financial Times arról számol be, hogy a Google sebtében köti a megállapodásokat a helyi médiakiadókkal, hogy megelőzze a közelgő bigtech-törvény élesedését, és kedvezőbb pozícióba evickélje magát Canberra egyre szigorodó tekintete előtt.

A lap forrásai szerint a Google ma szándéknyilatkozatot írt alá Ausztrália egyik legnagyobb médiakiadójával, a Nine Entertainmenttel (NE), mely egy szerződéstervezetet tartalmaz. Ez azt részletezi, hogy a techgigász a jövőben milyen kondíciók mentén vehetné át a tartalmakat a NE nyomtatott, tévés és online hírszolgáltatóitól.

Azt pedig már maga a Google közölte, hogy megállapodott a Junkee Media nevű kisebb, online kiadóval arról, hogy annak tartalmait a Google nemrég indított News Showcase szolgáltatásában "gondozni" fogja. A techcég hétfőn a Seven West Media nevű, tévét, újságot és internetes lapot is működtető vállalattal rázott kezet, a jelentések szerint évi 7,8-23,3 millió dollár értékben, illetve már folynak a tárgyalások Rupert Murdoch News Corpjával is - ebben az esetben viszont nem ausztrál, hanem globális megállapodást készítenek elő a felek.

Fizetnek. (Forrás: Depositphotos)
Fizetnek. (Forrás: Depositphotos)

A Google sebtében kötött paktumai mögött az FT által megszólaltatott szakértők szerint egyértelműen az áll, hogy a techcég még gyorsan, a közelgő, bigtech-fókuszú médiatörvény megszavazása előtt szeretne magának egy kvázi-védett pozíciót bebiztosítani, vagyis azt, hogy az ausztrál kormány, látva a Google igyekezetét, ne a teljes szigorában alkalmazza majd az új regulációkat a cégre.

"A Google kétségbeesetten szeretné elkerülni azt, hogy fizetnie kelljen a keresőmotorján megjelenített hírek után. Úgy tűnik, hogy most messze a piaci érték fölött fizetnek olyan üzletek megkötéséért, melyek úgy vannak kidolgozva, hogy azokból kimondottan kihagyták a Google Search-öt"

- mondta az FT-nek a Melbourne-i Egyetem kommunikáció szakos oktatója, James Meese. A cég és az ausztrál kormány egyfajta "hallgatólagos megegyezést" köthet így, aminek eredményeképpen Canberra a keresőmotort (a Google legértékesebb termékét - a szerk.) mentesítené az új szabályozások alól, ha az anyavállalat elég nagy számban köt közvetlen szerződéseket a médiakiadókkal.

Korábban írtuk

 

Háború a Google és az ausztrál kormány között: fizetni nem akar a techóriás, leállítaná a keresőjét

Josh Frydenberg kincstárnok a Sky televíziónak azt mondta, a fentiek közül egyetlen szerződés se született volna meg a törvénytervezet nélkül. Arról beszélt, hogy a szabályt a parlament meg fogja szavazni, de arról a kormány dönt, hogy érvényesíti-e a Google és a Facebook ellenében. Hozzátette ugyanakkor: a két cég igyekezete ellenére a végső döntés az ausztrál versenyhivatal javaslata nyomán születik majd meg.

A Google (és a Facebook, mely szintén dolgozik a maga megállapodásain, igaz, ők nem haladnak ilyen jól) nem közölte a kiadókkal kötött szerződések értékét, de azok várhatóan nem fogják elérni a 770 millió dollárt (egymilliárd ausztrál dollár), mellyel a News Corp becslése szerint a két techcég éves szinten tartozik az ausztrál médiatulajdonosoknak.

A Nine Entertainmenttel kötött Google-szerződés értéke azonban ismert, azt a Nine által kiadott Sydney Morning Herald közölte: évi 30 millió ausztrál dollár, vagyis több mint 23 millió amerikai dollár.

Európa, Magyarország

A big tech két legnagyobb játékosának azért különösen fontos, hogy elkerülje a legszigorúbb szabályozásokat Ausztráliában, mert most az egész világ a szigetországgal vívott meccsükre figyel: ha Canberra sikerrel érvényesíti az akaratát, azzal olyan recept születhet, melyet az egész világ átvesz majd - erről beszéltek nemrég az Európai Parlament képviselői.

Nem ugyanez a téma, de kapcsolódó, hogy itthon pedig a kormány már ünnepelhetett is egy diadalt a Facebook felett: kérdésünk nyomán Gulyás Gergely miniszter a múlt heti Kormányinfón elmondta, hogy a vállalat nemrég 3,8 milliárd forintnyi reklámadót fizetett be a magyar költségvetésbe a 2017-2018-as időszak után. Varga Judit igazságügyi miniszter mindeközben azt vizsgálja, hogyan lehetne elejét venni annak, hogy a Facebook kereskedelmi céllal visszaéljen a magyar felhasználók személyes adataival.

A Google háza tájáról pedig azt tudjuk jelenteni, hogy megkérdeztük a cég képviselőjét, hogy itthon mikor vezetik be a fentebb már említett News Showcase-t. Azt válaszolta, hogy tervezik más országokra is kiterjeszteni az alkalmazást, de arra nem tud dátumot mondani, hogy Magyarországon mikor vezetnék be azt. Hasonló, hírekért fizető alkalmazást indított a Facebook az USA után Angliában is, ez a Facebook News, amiről itt lehet bővebben olvasni. Magyarországi bevezetésről egyelőre szintén nincs szó.

(FT)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!