Egyre forróbb a big tech cégek talpa alatt az ausztrál talaj. A Financial Times arról számol be, hogy a Google sebtében köti a megállapodásokat a helyi médiakiadókkal, hogy megelőzze a közelgő bigtech-törvény élesedését, és kedvezőbb pozícióba evickélje magát Canberra egyre szigorodó tekintete előtt.
A lap forrásai szerint a Google ma szándéknyilatkozatot írt alá Ausztrália egyik legnagyobb médiakiadójával, a Nine Entertainmenttel (NE), mely egy szerződéstervezetet tartalmaz. Ez azt részletezi, hogy a techgigász a jövőben milyen kondíciók mentén vehetné át a tartalmakat a NE nyomtatott, tévés és online hírszolgáltatóitól.
Azt pedig már maga a Google közölte, hogy megállapodott a Junkee Media nevű kisebb, online kiadóval arról, hogy annak tartalmait a Google nemrég indított News Showcase szolgáltatásában "gondozni" fogja. A techcég hétfőn a Seven West Media nevű, tévét, újságot és internetes lapot is működtető vállalattal rázott kezet, a jelentések szerint évi 7,8-23,3 millió dollár értékben, illetve már folynak a tárgyalások Rupert Murdoch News Corpjával is - ebben az esetben viszont nem ausztrál, hanem globális megállapodást készítenek elő a felek.
A Google sebtében kötött paktumai mögött az FT által megszólaltatott szakértők szerint egyértelműen az áll, hogy a techcég még gyorsan, a közelgő, bigtech-fókuszú médiatörvény megszavazása előtt szeretne magának egy kvázi-védett pozíciót bebiztosítani, vagyis azt, hogy az ausztrál kormány, látva a Google igyekezetét, ne a teljes szigorában alkalmazza majd az új regulációkat a cégre.
"A Google kétségbeesetten szeretné elkerülni azt, hogy fizetnie kelljen a keresőmotorján megjelenített hírek után. Úgy tűnik, hogy most messze a piaci érték fölött fizetnek olyan üzletek megkötéséért, melyek úgy vannak kidolgozva, hogy azokból kimondottan kihagyták a Google Search-öt"
- mondta az FT-nek a Melbourne-i Egyetem kommunikáció szakos oktatója, James Meese. A cég és az ausztrál kormány egyfajta "hallgatólagos megegyezést" köthet így, aminek eredményeképpen Canberra a keresőmotort (a Google legértékesebb termékét - a szerk.) mentesítené az új szabályozások alól, ha az anyavállalat elég nagy számban köt közvetlen szerződéseket a médiakiadókkal.
Korábban írtuk
Háború a Google és az ausztrál kormány között: fizetni nem akar a techóriás, leállítaná a keresőjét
Josh Frydenberg kincstárnok a Sky televíziónak azt mondta, a fentiek közül egyetlen szerződés se született volna meg a törvénytervezet nélkül. Arról beszélt, hogy a szabályt a parlament meg fogja szavazni, de arról a kormány dönt, hogy érvényesíti-e a Google és a Facebook ellenében. Hozzátette ugyanakkor: a két cég igyekezete ellenére a végső döntés az ausztrál versenyhivatal javaslata nyomán születik majd meg.
A Google (és a Facebook, mely szintén dolgozik a maga megállapodásain, igaz, ők nem haladnak ilyen jól) nem közölte a kiadókkal kötött szerződések értékét, de azok várhatóan nem fogják elérni a 770 millió dollárt (egymilliárd ausztrál dollár), mellyel a News Corp becslése szerint a két techcég éves szinten tartozik az ausztrál médiatulajdonosoknak.
A Nine Entertainmenttel kötött Google-szerződés értéke azonban ismert, azt a Nine által kiadott Sydney Morning Herald közölte: évi 30 millió ausztrál dollár, vagyis több mint 23 millió amerikai dollár.
Európa, Magyarország
A big tech két legnagyobb játékosának azért különösen fontos, hogy elkerülje a legszigorúbb szabályozásokat Ausztráliában, mert most az egész világ a szigetországgal vívott meccsükre figyel: ha Canberra sikerrel érvényesíti az akaratát, azzal olyan recept születhet, melyet az egész világ átvesz majd - erről beszéltek nemrég az Európai Parlament képviselői.
Nem ugyanez a téma, de kapcsolódó, hogy itthon pedig a kormány már ünnepelhetett is egy diadalt a Facebook felett: kérdésünk nyomán Gulyás Gergely miniszter a múlt heti Kormányinfón elmondta, hogy a vállalat nemrég 3,8 milliárd forintnyi reklámadót fizetett be a magyar költségvetésbe a 2017-2018-as időszak után. Varga Judit igazságügyi miniszter mindeközben azt vizsgálja, hogyan lehetne elejét venni annak, hogy a Facebook kereskedelmi céllal visszaéljen a magyar felhasználók személyes adataival.
A Google háza tájáról pedig azt tudjuk jelenteni, hogy megkérdeztük a cég képviselőjét, hogy itthon mikor vezetik be a fentebb már említett News Showcase-t. Azt válaszolta, hogy tervezik más országokra is kiterjeszteni az alkalmazást, de arra nem tud dátumot mondani, hogy Magyarországon mikor vezetnék be azt. Hasonló, hírekért fizető alkalmazást indított a Facebook az USA után Angliában is, ez a Facebook News, amiről itt lehet bővebben olvasni. Magyarországi bevezetésről egyelőre szintén nincs szó.
(FT)