4p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Operatív Törzs szerdai tájékoztatóján jelentették be, hogy a Mol egyik üzemében fertőtlenítőt fognak gyártani. A lépés itthon számít különlegesnek, a világ más országaiban számos társaság állította át a termelését.

Ablakmosó és parfüm helyett fertőtlenítő

Számos kisebb cég módosította itthon is a túlélés érdekében a működését, és igyekszik olyan terméket előállítani, amelyre a megváltozott piaci viszonyok között kereslet mutatkozik. Ugyanakkor a nagyvállalatok közül a Mol volt az első, amely lépett. Az Operatív Törzs szerdai tájékoztatóján Ratatics Péter, a Mol ügyvezető igazgatója elmondta: az almásfüzitői gyáruk átállt a szélvédő folyadék gyártása helyett a fertőtlenítő szerek előállítására. Hétvégén elindult a gyártás, mely 24 órában, 3 műszakban történik. Az Operatív Törzzsel közösen végzik a logisztika szervezését, először a közlekedési vállalatoknak, majd a nagyüzemi felhasználóknak, végül a kiskereskedelemnek szállítanak. A következő három hétben napi 50 ezer litert termel a gyár, amely 2-3 hónapra elegendő ellátást biztosít.

Ha már fertőtlenítő, akkor az átállás nem példa nélküli, sőt a Mol eddigi kivárása akár érthetetlennek is nevezhető. Franciaországban például a világ legnagyobb luxusmárkáit birtokló LVMH vállalatcsoport 10 napja átállított egy gyárat kézfertőtlenítő készítésre. Az egyébként Dior and Givenchy parfümöket készítő üzemben a franciaországi igényeket elégítik ki, és az egészségügyi hatóságoknak szállította a luxustermékeket gyártó vállalat.

A fertőtlenítő az egyik legfontosabb fegyver a koronavírus elleni küzdelemben
A fertőtlenítő az egyik legfontosabb fegyver a koronavírus elleni küzdelemben

Fast fashion helyett maszk

Nem a fertőtlenítő az egyetlen, amely iránt fokozott kereslet mutatkozik, hiszen például egészségügyi maszkot is sokkal többen vennének, mint amennyi a rendelkezésre álló készletek mennyisége. Nem véletlen állt át számos vállalat ezek gyártására. A fent említett LVHM itt is jeleskedik, egyes kínai beszállítóitól ugyanis ruhák helyett maszkok gyártását rendelte meg. E területen az olasz luxuscégek is kivették a részüket, hiszen a Prada és a Gucci is sokmillió darab maszkkal támogatta az olasz egészségügyi szerveket és hatóságokat.

A nagyvárosi fiatalok által preferált, úgynevezett fast fashion cégek is beleálltak a maszkok gyártásába, hiszen a svéd H&M és a spanyol Zara anyacége is jelentős erőforrásokat mozgósított, hogy minél jobb legyen az ellátás a védelmi eszközből. Olaszországban egyébként a megrendelések nélkül maradó kisebb divatcégek is igyekeznek hasznossá tenni magukat, a Miroglio Group például civil szervezetek és újságíróknak biztosít maszkokat.

Az autógyártók is beszálltak a küzdelembe

A maszkok gyártásában a Fiat is tevékenyen részt vesz, igaz, ez az olasz vállalatnak bizonyos szempontból kötelezettsége is, hiszen a székhelyéhez egészen közel van a járvány európai gócpontja. Az olasz autógyártó 1 millió maszk gyártását ígérte az egyik kínai üzemében. Emellett jelezték, hogy egy másik hiánycikk, a lélegeztető gépek gyártásába is bekapcsolódnak. Nem ők egyébként az egyetlen olasz autógyár, amely a koronavírus kapcsán reflektorfénybe került kórházi eszköz gyártására állít át gyártószalagot. A szektor ikonikus vállalata, a Ferrari is jelezte, hogy a kilátástalanság szélére került olasz egészségügyet ilyen módon is szeretnék támogatni.

Noha az Egyesült Államokban még csak most látszik berobbanni a járvány, az ottani autógyárak egy lépéssel előrébb járnak, mint az európai társaik. A Ford ugyanis a GE Healthcare és a 3M közreműködésével már megkezdte a lélegeztetőgépek gyártását. Az első 1000 darabot a cég székhelyének, Detroitnak a kórházai számára fogják biztosítani. A vállalat ígérete szerint egy hét alatt 75 ezer műszert fognak gyártani. Mellettük a General Motors és a Tesla is azt jelezte, hogy kapacitásainak egy részét lélegeztetőgép előállítására használja. Hasonló a helyzet a szektor egyik jelentős japán vállalatánál, a Nissan is jelentős mennyiségű lélegeztetőgép gyártására tett ígéretet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!