6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A mellébeszélés, a reflexió hiánya, a befektetői igény feltérképezésének elmulasztása nem csupán a pitch-re vet keresztet, de a start-up jövőjére is. Zsigmond Levente, a Vespucci Partners befektetési igazgatója néhány tanáccsal szolgál arról, hogyan ne pitcheljünk a seed fázisban, ha finanszírozásban reménykedünk.

Minden ígéretes start-up életében eljön a pillanat, amikor ki kell lépnie a fényre, meg kell mutatnia magát a befektetők előtt, akik bizonyos feltételek teljesülése esetén új szintre emelhetik a működését. Ahogyan azt a Vespucci Partnersnél is csináljuk: a feltételek közé tartozik a pitchelés, vagyis egy olyan prezentáció, amely összefoglalja a start-up tevékenységét és vízióját, valamint bemutatja a projektben rejlő potenciált.

Zsigmond Levente, a Vespucci Partners befektetési igazgatója

Miután az aspiráns start-upok átküldik a befektetőnek anyagaikat, és választ adnak az előzetes kérdésekre, jöhet a pitch. Több vállfaja van. Az elevator pitch a nevéből fakadóan mindössze néhány perces előadás: mintha egy liftben az elsőről az ötödikre tartva kellene megismertetni a leendő befektetőt a legszükségesebb információkkal. Itt óriási jelentősége van a lényeglátásnak, a jó fellépésnek, a célratörő, precíz fogalmazásnak. A sales pitchnek ettől eltérően arra kell összpontosítania, hogy milyen problémát talált a start-up, milyen megoldást fejleszt ki rá, milyen termékben, szolgáltatásban gondolkodik, és mi a célpiaca számára megfogalmazott értékajánlata.

Az investor pitch, nevéből fakadóan is a befektetőknek készül, esetében már el kell merülni a részletekben, az előbbieken túl arról is beszélni kell, hogy a finanszírozást célzottan mire használná a start-up, hogyan tervezi a növekedését és mi alapján tartja magát vonzó, egyedi befektetési lehetőségnek. 

Mindebből fakadóan a pitch nem átlagos kommunikációs forma, készségre, összetett tudásra van szükség ahhoz, hogy a befektető ne automatikus red flag-eket lásson a projektben, hanem a siker lehetőségét. Lássuk, hogyan kerülhető el a gyors és biztos bukás!

Bullshit helyett tartalom

Alapvető típushiba, ha a pitchelő terjengős, sok-sok részletbe betekintő bemutatkozással kezd, ám valójában nem mond semmi lényegeset, amivel felkelthetné az érdeklődést az induló start-up iránt. Kitölti a rendelkezésre álló időt, de szembe megy saját érdekeivel, hisz elveszik semmitmondó, általánosságok között vagy olyan technikai részletekben, amelyeket a befektető csak egy későbbi fázisban kérne el, így a hallgatóságot egyáltalán nem érdekli a mondandója. Egy hatásos bemutatkozás során nincs szükség az alapkutatás teljes idővonalának bemutatására, a fejlesztési folyamat minden részletébe menő megismerésére, sem pedig arra, hogy bemutassuk 10 év múlva a Google-éval megegyező árbevételt prognosztizálunk a pénzügyi tervünkben, (mindenféle alátámasztás nélkül), a befektető pusztán egy átfogó képre kíváncsi, amely alapján döntést hozhat, hogy szeretné-e mélyebben megismerni a projektet.

A kockázatitőkés nem kér tökéletes pitchet, azt viszont joggal várja, hogy hozzájusson a kezdeti szakaszban szükséges információkhoz. Épp emiatt a legrosszabb stratégia a bullshit kommunikáció. A befektető jó eséllyel sok száz vagy sok ezer pitchet hallgatott már végig, esélytelen azt várni, hogy lyukat beszélve a hasába unalmában vagy kimerültségében inkább igent mond, csak hogy kimenekülhessen a tárgyalóból. Ehelyett pár perc alatt le tudja szűrni, hogy ki az, aki mellébeszél, illetve kinek van tartalmas mondanivalója.

A tartalmon túl kulcs a retorika

Az információgazdag, izgalmas tartalom nagyon fontos, de nem elégséges. A meggyőző pitch deck-ek képesek eladni magukat, de leginkább a start-up alapítóknak kell személyesen „eladniuk” őket a befektetőknek. Ahhoz, hogy egy pitch átütő erejű, figyelemfelkeltő legyen, sokat kell gyakorolni, sokszor kell előadni, a tapasztalat teszi mesterré a rétort. Ahogyan más előadási formáknál, itt is rengeteget nyomnak a latba a retorikai elemek, a beszédstílus, a hanghordozás, a testbeszéd, ezek nélkül nehéz bevonzani a hallgatóság figyelmét. Ha egy négyzetméterhez ragaszkodva, egy hangszínen búgva, az arcunkhoz nyúlkálva beszélünk 15 percen át, egyik lábunkról a másikra helyezve a testsúlyunkat, a sikernek csekély az esélye. Persze a retorikai tudás is csak akkor kamatozik, ha tartalmas prezentációt mutatunk be ezekkel az eszközökkel.

Szabad egy bon mot-ra?

Félsiker, ha a fenti taktikával, az értékes tartalommal bevonzottuk a figyelmet, az érdeklődést fenn is kell tudni tartani. Sok előadónál megfigyelhető a reflexió hiánya. A pitchelő azt, és úgy mondja el, amit és ahogy eltervezte, nem képes alkalmazkodni a helyzethez. Ilyenkor nem veszi észre, hogy a lendületes kezdés után a hallgatóság lassan elkalandozik, ő elfelejt visszakérdezni, megszólítani, akár egy retorikai elemmel felrázni a közönséget. Egy profi előadó odafigyel a befektetők gesztusaira, mozdulataira, és reagál, ha lankad a figyelem, akkor is, ha a tárgyalóban esetleg elromlott a légkondi és zárva vannak az ablakok. Ilyenkor egy jól eltalált bon mot szolgálhat frissítőként.

Reflektálni kötelező

A befektetők eltérő stratégiákban gondolkodnak, nem minden cég érdeklődik egyaránt a mélytechnológiai, az egészségügyi, a piactér vagy platform és a mezőgazdasági típusú start-upok iránt, a Vespucci Partnersnél főként deep tech cégekre összpontosítunk, mint a Haris Digital vagy éppen a Mollia. Jókora mulasztás, ha a pitch előtt nem olvassuk el a befektetők honlapján, hogy milyen területre fókuszálnak, mik a befektetési téziseik. Akár egy másik, az adott területen otthonosan mozgó start-uppal is át lehet rágni, hogy érdemes-e próbálkozni nála. Ha az előzetes infógyűjtést figyelmen kívül hagyja az előadó, előfordulhat, hogy a pitchben nem azt a tartalmi elemet emeli ki a projektből, amelyik iránt nagy eséllyel érdeklődhet a befektető. Ha például az első két évben csak régiós terjeszkedésben gondolkozik a start-up, a befektető viszont globális értékesítést tervező start-upokat finanszírozna, már az első lépcsőfokban felbukhat.

Akármilyen komplex feladatnak is tűnik, a pitchelés tudománya nem rakétatudomány. Fel lehet készülni online tréningen, rengeteg anyag szabadon elérhető az interneten, lehet jelentkezni start-upoknak meghirdetett pitch versenyeken, ahol rengeteget lehet okulni a visszajelzésekből. A kevésbé eltökélteknek még ennyi energiát sem kell beleölni, az is értékes tapasztalat, ha a start-up alapítója baráti, ismerősi körének röviden összefoglalja, hogy mitől egyedi a terméke, és miért érdemes pénzt fektetni bele.  A kulcs a gyakorlás, amellyel elérhető, hogy a legtöbbet hozzuk ki a prezentációból, amellyel a befektető elé állunk és így biztosítsuk magunknak a következő körbe jutást.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!