A Berliner Zeitung információi szerint a svájci Feintool vállalat bezárja baden-württembergi gyárát, és a termelést Magyarországra, Tokodra helyezi át. A döntés 200 munkahely megszüntetésével jár, és évente 16 millió eurós költségmegtakarítást céloz meg, ez átszámolva nagyjából évi 6,5 milliárd forintot jelent. A vállalat szerint Németországban a magas energiaköltségek, a gyengélkedő gazdaság és az elektromobilitást érintő politikai bizonytalanságok tették fenntarthatatlanná a működést.
Az Opten céginformációs adatbázis szerint a tokodi, fémalakítással és porkohászattal foglalkozó Feintool System Parts Tokod Kft.-t 1996-ban alapították, tavaly 26,1 milliárd forintos nettó forgalom mellett 382,2 millió forintos mínuszban zártak az adózott eredményben. Tulajdonosa a svájci Feintool International Holding AG., a tokodi létesítményben az Opten szerint 357 főt foglalkoztatnak.
Ferdinand Dudenhöffer autóipari szakértő szerint a Feintool lépése egy figyelmeztető jel, amely azt mutatja, hogy Németország, mint gyártási helyszín, veszít vonzerejéből. „A Feintool döntése azt üzeni, hogy Németország egyre kevésbé vonzó a külföldi vállalatok számára. Ha nem lépünk időben, további munkahelyek és vállalatok hagyhatják el az országot” – nyilatkozta Dudenhöffer a Berliner Zeitungnak.
A német autóipar általános helyzetét tovább súlyosbítja a csökkenő kereslet az elektromos autók iránt, a kínai gyártók egyre nagyobb piaci részesedése és a növekvő költségnyomás. A német autógyártók – mint a Volkswagen, a BMW és a Mercedes – jelentős nehézségekkel néznek szembe, különösen a kínai piacon, ahol az alacsonyabb árú és technológiailag fejlettebb járművek dominálnak.
A Berliner Zeitung szerint a németországi magas szabályozottság, a bürokratikus akadályok és az energiaárak további akadályokat gördítenek a vállalatok elé, miközben a magyarországi gyártás költséghatékonyabb alternatívát jelent.
A német kormány politikáját számos kritika érte. Dudenhöffer szerint „egyértelmű stratégiára van szükség, hogy Németország visszanyerje gazdasági vonzerejét. Ha ez nem történik meg, hosszú távú gazdasági hanyatlás fenyeget.” A Berliner Zeitung szerint Tokod, mint új helyszín, kedvezőbb feltételeket kínál a Feintool számára, de ez újabb figyelmeztetés a német gazdasági döntéshozók számára is.
Elvesztette a lendületét a német autóipar
A Német Gazdaságkutató Intézet (Institut der Deutschen Wirtschaft) szeptemberi jelentése szerint a globális autóipar központja az ezredforduló óta Ázsiába, különösen Kínába helyeződött át. Az ágazat szinte teljes növekedése ebben a régióban történt, 2023-ban a világon gyártott járművek közel hatvan százalékát Ázsiában állították elő, és csaknem ötven százalékát ott is értékesítették.
A német autóipar – más nyugat-európai versenytársaival ellentétben – képes volt profitálni a globalizációból. 2000 és 2017 között a németországi gyártás jelentősen nőtt, amit egy különleges üzleti modell tett lehetővé, amelya termelés és értékesítés globalizálásán, valamint a prémiumszegmensben való dominancián alapult. „A német autógyártók azáltal, hogy a globális piacokat és a prémiumszegmenst célozták meg, fenntarthatták a helyi gyártás versenyképességét” – áll a jelentésben. Ennek köszönhetően a Németországban gyártott autók hetvenöt százalékát exportálták, ebből negyven százalékot interkontinentálisan.
Az üzleti modell azonban 2018-tól gyengülni kezdett, és a gyártási volumenek csökkenéséhez vezetett. 2023-ra a Németországban gyártott személyautók száma az 1985-ös szintre csökkent, míg az export az 1998-as szintet érte el.
Az elemzés szerint a kihívások közül nem az a legnagyobb kihívás, hogy technológiailag átálljanak az elektromos hajtásláncra, hanem a német üzleti modell mindkét pillérének fenyegetettsége.
A jelentés megállapítja: „Noha Németország 2023-ban Kína után a második legnagyobb elektromosjármű-gyártó volt, a hagyományos belső égésű motorokra épülő technológiai fölény nagy része elveszett.” Az elektromobilitásra való áttérés ráadásul új piaci szereplők belépését tette lehetővé, amelyek Kínában már sikeresen célozták meg a német cégek prémiumszegmensét is, jelentős piaci részesedéscsökkenést okozva. „A német gyártók a világ legnagyobb autópiacán, Kínában, komoly nyomás alatt állnak” – figyelmeztet a dokumentum.
További kihívást jelent a deglobalizációs trend. Az elmúlt években jelentősen nőtt a járműimportot érintő protekcionista intézkedések száma, ami súlyosan érinti az exportorientált német autóipart. Az Európai Unió és Kína közötti kereskedelmi konfliktusok, valamint az amerikai piacon bevezetett védővámok tovább fokozzák a helyzet súlyosságát.
Összességében a globális trendek azt mutatják, hogy a német autóipar közép- és hosszú távon inkább zsugorodni fog, mint növekedni. A gazdaság számára alapvető fontosságú ágazat jövője attól függ, hogy sikerül-e az üzleti modellt megújítani és a globális kihívásokkal szemben megvédeni. Ehhez a cégek részéről további kutatás-fejlesztési beruházásokra, a politikai oldalról pedig célzott helyszíni és kereskedelmi támogatásra lesz szükség. A jelentés hangsúlyozza:
„Németország ipari pozíciójának fenntartásához elengedhetetlen az innováció támogatása, a villamosenergia-árak csökkentése és a szabadkereskedelem biztosítása.”
Kollégánk, Wéber Balázs, a Klasszis Média újságírója a Partizán műsorában arról beszélt, hogy bár Németországban gazdasági válságról beszélnek, a makrogazdasági mutatók egyelőre nem indokolják a súlyos aggodalmat, hiszen a GDP 2024-től ismét növekedhet. Egyes elemzők viszont stagnálás közeli állapotot várnak 2025-re, amit bel- és külpolitikai tényezők, például Donald Trump esetleges vámháborúja vagy az ukrajnai válság eszkalációja tovább befolyásolhatnak. Emellett a jövő februári német előrehozott választások is nagy hatással lehetnek a gazdasági folyamatokra. Itt többet is megtudhat.