6p

A Feintool a németországi Baden-Württembergben bezárja üzemét, termelését a költséghatékonyság érdekében Magyarországra, Tokodra helyezi át. 200 német munkahely megszűnik.

A Berliner Zeitung információi szerint a svájci Feintool vállalat bezárja baden-württembergi gyárát, és a termelést Magyarországra, Tokodra helyezi át. A döntés 200 munkahely megszüntetésével jár, és évente 16 millió eurós költségmegtakarítást céloz meg, ez átszámolva nagyjából évi 6,5 milliárd forintot jelent. A vállalat szerint Németországban a magas energiaköltségek, a gyengélkedő gazdaság és az elektromobilitást érintő politikai bizonytalanságok tették fenntarthatatlanná a működést.

Az Opten céginformációs adatbázis szerint a tokodi, fémalakítással és porkohászattal foglalkozó Feintool System Parts Tokod Kft.-t 1996-ban alapították, tavaly 26,1 milliárd forintos nettó forgalom mellett 382,2 millió forintos mínuszban zártak az adózott eredményben. Tulajdonosa a svájci Feintool International Holding AG., a tokodi létesítményben az Opten szerint 357 főt foglalkoztatnak.


Ferdinand Dudenhöffer autóipari szakértő szerint a Feintool lépése egy figyelmeztető jel, amely azt mutatja, hogy Németország, mint gyártási helyszín, veszít vonzerejéből. „A Feintool döntése azt üzeni, hogy Németország egyre kevésbé vonzó a külföldi vállalatok számára. Ha nem lépünk időben, további munkahelyek és vállalatok hagyhatják el az országot” – nyilatkozta Dudenhöffer a Berliner Zeitungnak.

A német autóipar általános helyzetét tovább súlyosbítja a csökkenő kereslet az elektromos autók iránt, a kínai gyártók egyre nagyobb piaci részesedése és a növekvő költségnyomás. A német autógyártók – mint a Volkswagen, a BMW és a Mercedes – jelentős nehézségekkel néznek szembe, különösen a kínai piacon, ahol az alacsonyabb árú és technológiailag fejlettebb járművek dominálnak.

A Berliner Zeitung szerint a németországi magas szabályozottság, a bürokratikus akadályok és az energiaárak további akadályokat gördítenek a vállalatok elé, miközben a magyarországi gyártás költséghatékonyabb alternatívát jelent. 

A német kormány politikáját számos kritika érte. Dudenhöffer szerint „egyértelmű stratégiára van szükség, hogy Németország visszanyerje gazdasági vonzerejét. Ha ez nem történik meg, hosszú távú gazdasági hanyatlás fenyeget.” A Berliner Zeitung szerint Tokod, mint új helyszín, kedvezőbb feltételeket kínál a Feintool számára, de ez újabb figyelmeztetés a német gazdasági döntéshozók számára is.

Elvesztette a lendületét a német autóipar

A Német Gazdaságkutató Intézet (Institut der Deutschen Wirtschaft) szeptemberi jelentése szerint a globális autóipar központja az ezredforduló óta Ázsiába, különösen Kínába helyeződött át. Az ágazat szinte teljes növekedése ebben a régióban történt, 2023-ban a világon gyártott járművek közel hatvan százalékát Ázsiában állították elő, és csaknem ötven százalékát ott is értékesítették.

A német autóipar – más nyugat-európai versenytársaival ellentétben – képes volt profitálni a globalizációból. 2000 és 2017 között a németországi gyártás jelentősen nőtt, amit egy különleges üzleti modell tett lehetővé, amelya termelés és értékesítés globalizálásán, valamint a prémiumszegmensben való dominancián alapult. „A német autógyártók azáltal, hogy a globális piacokat és a prémiumszegmenst célozták meg, fenntarthatták a helyi gyártás versenyképességét” – áll a jelentésben. Ennek köszönhetően a Németországban gyártott autók hetvenöt százalékát exportálták, ebből negyven százalékot interkontinentálisan.

Az üzleti modell azonban 2018-tól gyengülni kezdett, és a gyártási volumenek csökkenéséhez vezetett. 2023-ra a Németországban gyártott személyautók száma az 1985-ös szintre csökkent, míg az export az 1998-as szintet érte el.

Az elemzés szerint a kihívások közül nem az a legnagyobb kihívás, hogy technológiailag átálljanak az elektromos hajtásláncra, hanem a német üzleti modell mindkét pillérének fenyegetettsége.

A jelentés megállapítja: „Noha Németország 2023-ban Kína után a második legnagyobb elektromosjármű-gyártó volt, a hagyományos belső égésű motorokra épülő technológiai fölény nagy része elveszett.” Az elektromobilitásra való áttérés ráadásul új piaci szereplők belépését tette lehetővé, amelyek Kínában már sikeresen célozták meg a német cégek prémiumszegmensét is, jelentős piaci részesedéscsökkenést okozva. „A német gyártók a világ legnagyobb autópiacán, Kínában, komoly nyomás alatt állnak” – figyelmeztet a dokumentum.

További kihívást jelent a deglobalizációs trend. Az elmúlt években jelentősen nőtt a járműimportot érintő protekcionista intézkedések száma, ami súlyosan érinti az exportorientált német autóipart. Az Európai Unió és Kína közötti kereskedelmi konfliktusok, valamint az amerikai piacon bevezetett védővámok tovább fokozzák a helyzet súlyosságát.

Összességében a globális trendek azt mutatják, hogy a német autóipar közép- és hosszú távon inkább zsugorodni fog, mint növekedni. A gazdaság számára alapvető fontosságú ágazat jövője attól függ, hogy sikerül-e az üzleti modellt megújítani és a globális kihívásokkal szemben megvédeni. Ehhez a cégek részéről további kutatás-fejlesztési beruházásokra, a politikai oldalról pedig célzott helyszíni és kereskedelmi támogatásra lesz szükség. A jelentés hangsúlyozza:

„Németország ipari pozíciójának fenntartásához elengedhetetlen az innováció támogatása, a villamosenergia-árak csökkentése és a szabadkereskedelem biztosítása.”

Kollégánk, Wéber Balázs, a Klasszis Média újságírója a Partizán műsorában arról beszélt, hogy bár Németországban gazdasági válságról beszélnek, a makrogazdasági mutatók egyelőre nem indokolják a súlyos aggodalmat, hiszen a GDP 2024-től ismét növekedhet. Egyes elemzők viszont stagnálás közeli állapotot várnak 2025-re, amit bel- és külpolitikai tényezők, például Donald Trump esetleges vámháborúja vagy az ukrajnai válság eszkalációja tovább befolyásolhatnak. Emellett a jövő februári német előrehozott választások is nagy hatással lehetnek a gazdasági folyamatokra. Itt többet is megtudhat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!