3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szín, mint üzenet, a leggyorsabban jut el az emberi tudatig. Egy adott társadalmi közegben egyértelmű a csábítás, a gyász színe, vagy a közlekedési lámpák színe. Mindennapjainkat meghatározzák és körbefonják a különféle árnyalatok, melyek többsége szimbolikus jelentéstartalommal bír.

A kommunikáció mestersége

Elsőre nem is gondolnánk, hogy a színek milyen mélységben árnyalják kommunikációnkat. A weboldalkészítő szakembereknek szóló szinkodok.hu például a színek számítógépes programokban használt színmeghatározásában nyújt segítséget.

A jó kód olyan tiszta, egyértelmű információt nyújt, amihez nincs szükség nyelvi egyezőségre - egyértelmű bármilyen kulturális közegből érkezett embernek vagy akár kisgyereknek (például: a piros - tilos).

A színkódokkal, mint egyfajta kódolt jelnyelvvel napi szinten foglalkozó szakembereken túl más is használja ezeket. Ha például le akarjuk festeni a kertkaput, akkor skódok alapján keresgélünk, de a hajfestékek vagy a dekorkozmetikumok (rúzsok, szemhéjpúderek) árnyalatait is így találjuk meg. 

Ahány ház, annyi szokás

Minden kultúrának van teljesen egyedi, sajátságos szimbólumrendszere. Ezek részint a másfajta társadalmi berendezkedésből vagy éppen a vallásból eredeztethetőek. Ennek talán a legközismertebb példája a fehér színnel kapcsolatos értelmezésbeli különbségek. Míg a világ túlnyomó felében a fehér az ártatlanság, tisztaság, megújulás szimbóluma, addig Kínában a halál és a gyász színe. 

A tömegkommunikáció, mint tanítómester

A kódok “megtanítása” a tömegkommunikáció feladata. Ez a kódoknak a köztudatba történő “bevezetését”, mindenki által értelmezhetővé, evidenssé tételét jelentik (például bizonyos márkák, sportcsapatok emblematikus színeinek bevezetése, vagy a boltokban található különféle termékcsoportok más-más színekkel történő jelölése). 

Persze vannak olyan kódok is, amik nem általános érvényűek, csupán “alkalmiak”. Ilyen például egy utazás alkalmával az adott turistacsoportot a többitől megkülönböztető kendő viselése.

Olykor szórakoztató is a színkódok használata. A Rubik-kocka megoldása is színkódok alapján működik, hisz a hat árnyalat ad iránymutatást a megoldásra, a kocka kirakására.

Előfordul olyan is, hogy egy szimbólum “megtöbbszörözi” jelentését, és szinkódként is előlép. Bármilyen furcsán hangzik is, a nemzeti zászlók is egyfajta kódként funkcionálnak, mikor internetes portálokon nyelv választási lehetőségként kerülnek megadásra. Ugyanilyen jelentéstartalommal bírnak a pénzváltóhelyeken, mikor az adott pénznem neve előtt szerepelnek.

Első hallásra úgy gondolhatjuk, hogy ezek csakis informatikai guruk által értelmezhető bonyolult dolgok. Közelebbről vizsgálva viszont kiderül, hogy univerzális barátaink, akik segítenek eligazodni a világban. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!