5p

Praktikusan a DIGI és a Vodafone egyesüléseként lehet értelmezni azt, hogy a Vodafone Magyarország is a 4iG tulajdonába kerül. A cég így már bizonyos mutatókban az eddigi piacvezető Magyar Telekomot is maga mögé utasíthatja.

Egyáltalán nem túlzott a 4iG a Vodafone magyarországi üzletágának megvásárlását bejelentő sajtóközleménye, amikor azt írták: „A Vodafone Magyarország felvásárlása alapjaiban rendezheti át a hazai távközlési piacot.” A tranzakcióval a 4iG cégcsoport részesedése ugyanis bizonyos szegmensekben meg is haladhatja az eddigi egyértelmű piacvezető Magyar Telekomét, míg más szegmensekben is megközelítheti azt.

Bizonyos szegmensekben már most versenytársaik fölé tornyosulhatnak. Fotó: 4iG
Bizonyos szegmensekben már most versenytársaik fölé tornyosulhatnak. Fotó: 4iG

A távközlési piacon az akvizíció praktikusan azt jelenti, hogy az idén januártól a 4iG-hez tartozó DIGI magyarországi üzletágának és a most megszerzett Vodafone Magyarországnak a piaci részesedése összeadódik, és ez bizony valóban nagy változást jelent. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság sajnos idén még nem adott ki piaci jelentést a távközlési piac alakulásáról, de ha a legutóbb közzétett (tavaly augusztusi) számokkal dolgozunk, akkor azért nagyon nem lőhetünk mellé.

Ezek alapján a vezetékes szélessávú internetelőfizetések tekintetében a 4iG-csoport máris átveheti a piacvezető helyet, amelyet eddig 39,8 százalékos részesedéssel a Magyar Telekom birtokolt. A DIGI-nek ugyanis a legutóbbi adatok szerint 22,2, míg a Vodafone-nak 21 százalékos részesedése volt, a kettő együtt tehát 43,3 százalékot ad ki.

Még látványosabb a változás a televíziós szolgáltatások területén, itt ugyanis a DIGI a maga 28 százalékával már korábban is megközelítette a Magyar Telekom 33,1 százalékos részesedését, és a Vodafone 18,5 százalékával együtt már messze piacvezető lesz a 4iG-csoport az együttes 46,5 százalékával.Itt a részesedéshez hozzá érdemes számolni még a 4iG által korábban bekebelezett Antenna Hungária jelentős műsorszórási kapacitásait, az AH a Mindig Tv Extra révén pedig 2,2 százaléknyi piaci részesedéssel is bír e területen.

Nem fordul viszont a kocka a hangátviteli csatornák, azaz a vezetékes telefonszolgáltatások világában. A Telekom 49,2 százalékos piaci részesedéséhez ugyan jóval közelebb kerül a következő versenytárs a DIGI 22,1, illetve a Vodafone 19,8 százalékos részesedésének összeadásával, de az együttes 41,9 százalék még mindig csak az egyértelmű második helyhez elegendő.

Az igazán nagy skalp a 4iG szempontjából azonban a Vodafone mobiltelefonos szolgáltatásainak megszerzése, hiszen ezen a területen a DIGI csak minimális jelenlétet tudott kialakítani. A felvásárlással azonban a 4iG e piaci szegmensnek is jelentős szereplője lesz. A mobil hívásforgalom alapján számítva a legutóbbi adatok szerint a Telekom 44,2 százalékkal volt piacvezető, míg a Vodafone 31 százalékkal állt a második helyen (a harmadikon az immár Yettel néven működő Telenor állt 23,7 százalékkal, a DIGI-t is magába foglaló „Egyéb” kategória összesen 1,1 százalékot hozott össze).

Mobilos internetforgalom alapján kicsit más az összkép. A Telekom itt is hasonló, 43,2 százalékos részesedéssel volt piacvezető, ám a Vodafone 20,9 százalékkal csak a harmadik helyre volt jó, míg a Yettel 34,4 százalékot hasított ki a tortából. E táblázatban már a DIGI is megjelent saját jogán, 1,3 százalékos piaci részesedéssel.

Érdekesség, hogy az úgynevezett M2M, tehát gépek közötti kommunikációt bonyolító SIM-kártyák száma alapján a mobil M2M-szolgáltatás piacán viszont piacvezető pozíciót szerzett a 4iG, hiszen itt a Vodafone tavalyi adatok alapján mért 37,8 százalékos részesedésével szemben a Telekom 26,5 százaléka csupán a harmadik helyre volt elég (a Yettel 35,6 százalékkal van a második helyen). Ez a terület az 5G-s eszközök és a különböző IoT-megoldások várható terjedésével egyre fontosabb szerepet kaphat a jövőben.

Van még hova fejlődni

Ha az összes előfizetések számát nézzük, akkor azért a Telekom elsőségét egyelőre nem veszélyezteti a Vodafone megvásárlásával sem a 4iG-csoport. „Az előfizetés részesedés arányában a Vodafone a magyar piac abszolút második legnagyobb szereplője: több mint 3,8 millió lakossági és üzleti előfizetőt szolgál ki (mobil 3 millió, vezetékes szolgáltatások 800 ezer), amely által több mint 5 millió bevételt biztosító előfizetéssel (RGU – Revenue Generating Unit, 3 millió mobil, 700 ezer tv, 700 ezer szélessávú internet, 600 ezer vezetékes hang) rendelkezett 2022 júliusában. A tervezett akvizícióval létrejövő csoport összességében 7,6 millió db RGU-val rendelkezhet 2022 végére” – fogalmaz a cég sajtóközleménye.

Bár a Telekom esetében összesített RGU-számot nem találtunk, más adatokból arra lehet következtetni, hogy nagyjából 9,9 millió lehet ez a szám. Idén június 30-án a cégnek ugyanis 5,8 millió mobil SIM kártyája volt használatban (ennek 63 százaléka szerződéses), vezetékes hang előfizetőből 1,31 millióval, kiskereskedelmi vezetékes internet előfizetőből 1,46 millióval, TV-előfizetőből pedig 1,34 millióval rendelkezett a cég.

Árbevétel és adózott eredmény tekintetében is van még hova fejlődnie a 4iG két távközlési vállalatának, hiszen míg a Telekom tavalyi nettó árbevétele 548 milliárd forint volt, és 64,2 milliárd forint adózott eredményt ért el, addig a DIGI nettó árbevétele 60,8 milliárd, adózott eredménye pedig 8,9 milliárd forintos veszteség volt, a Vodafone pedig 284 milliárd forint nettó árbevétel mellett 1 milliárdos mínuszban zárta a tavaly március 31-ével zárt pénzügyi évét.

Meglátjuk persze, hogy az új tulajdonos mit tervez a két céggel – hiszen a DIGI is új szerzeménynek tekinthető –, és az sem elképzelhetetlen, hogy a Vodafone-ban szerzett 49 százalékos állami részesedéssel jól fizető állami megrendelések is járni fognak. Az mindenesetre biztos, hogy a 4iG ezzel az üzlettel bizonyos szegmensekben már most piacvezető lett a távközlési piacon, illetve egyből komoly szereplővé vált a mobiltelefonos szegmensben is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!