7p

Egy éve indult a nagycsaládosok autótámogatási programja, amely komoly sikernek tekinthető. Több tízezer család igényelte a támogatást, és nagyon sok olyan volt köztük, aki vélhetően a sokgyermekeseknek járó pénz nélkül aligha tudott volna új autót venni. Nem csak a lakosság, hanem a kereskedők is áldásként tekintenek a programra.

Tavaly sok olcsó kocsival szórták meg a piacot

2019 július 1-én indult el a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása, amely kapcsán akkor azt írtuk, általános vélemény, hogy az érintettek olyan „ajándékot” kaptak a kormánytól, amit dőreség az asztalon hagyni. Ráadásul az új családtámogatási csomagban ez azon kevés elem egyike, amelyhez a családoknak nem kell újabb gyermeket vállalni, hogy igénybe vehessék.

Már az első hetekben látszódott, hogy sokak számára jelent komoly segítséget az állami támogatás, ráadásul a potenciális vásárlóknak abból a szempontból szerencséjük is volt, hogy az autógyártók is lehetőséget láttak a programban. Januártól ugyanis változtak az uniós emissziós előírások és számos gyártónak volt olyan modellje a támogatás által érintett hétüléses kategóriában is, amely az új standardoknak már nem felel meg. Éppen ezért számukra kapóra jött, hogy kisöpörhetik ezeket a készleteket, és ennek megfelelően nagyon kedvező konstrukciókkal rukkoltak ki a kereskedők.

A belépő szintet jelentő Dacia esetében például az árak nem érték el a 4 millió forintot sem, ami azt jelenti, hogy ekkor a nagycsaládosok a jármű árának az 50 százalékát kapták meg, nem pedig a maximális 2,5 millió forintot. A ma már francia kézben lévő egykori román autómárka mellett a Fiat, a Citroen és a Renault is kínált olyan autókat, amelyeknél a vevők 2,5 millió forint körül, vagy akár az alatt hazavihettek egy viszonylag jól felszerelt családi egyterűt.

Ezekhez képest eggyel magasabb polcot jelentett az Opel Zafira, az akciósan kínált Volkswagen Caddy, a Ford és a Skoda, nem véletlen, hogy ezek a márkák is bekerültek a legkelendőbb 10 márka közé. A másik véglet a Volvo, az Audi és a Lexus volt, amelyekből ugyan csak néhány darabokat vásároltak a támogatást felhasználva, a sajtó mégis felkapta az ügyet, és olyan írások jelentek meg, amelyek az sugallták, mintha tömegesen váltottak volna a nagycsaládosok luxusmárkákra.

Ezzel szemben a valóságban - a korábban közzétett információk szerint - az autók 20 százaléka Dacia volt. Noha csak márka szerinti bontást lehetett megismerni, modellekre nem bontották le a statisztikát, de ezek alapján is sejthető, hogy további 25-35 százaléka a megvett autónak a támogatás nélkül 7 millió forint alatti ársávban lehetett, és hasonló arányban voltak a 7-8,5 millió forint közötti modellek. A megvásárolt autóknál 10 százalék alatt lehetett azoknak az aránya, akik 10 millió forint feletti értékű járműre kérték a nagycsaládos támogatást.

A saját erő és a lízing dominált

Az már a Lízingszövetség statisztikáiból derül ki, hogy jelentős számban voltak olyanok, akik a támogatás ellenére sem tudták önerőből előteremteni a jármű vételárát. Az ilyen vásárlók előszeretettel vettek igénybe lízingkonstrukciót. Április végéig összesen 3605 új hétüléses autóra kötöttek összesen több mint 10 milliárd forint értékű lízingszerződést az érintett nagycsaládosok a 2019 júliusában indult állami autóvásárlási programban. A jóváhagyott lízingszerződések száma meghaladja a 4 ezret, vagyis több mint 400 autó esetében már zöld utat kaptak az érintettek, de az autó átadása még nem történt meg - közölte a Magyar Lízingszövetség.

Thomka Ferenc, a szervezet elnökségi tagja azt közölte: „A jóváhagyott és a megkötött szerződések száma közötti különbség azzal magyarázható, hogy sok esetben a megrendelt autók csak hónapokkal később érkeztek meg a kereskedőkhöz.” Hozzátette: A támogatott hétülésesek közel fele került lízingügylet segítségével a nagycsaládos vásárlókhoz.

A nagycsaládos autóvásárlási program kapcsán egyébként meglehetősen vegyes kép alakult ki a finanszírozást tekintve. A lapunknak válaszoló bankok közül a K&H Bank például azt tapasztalta, hogy kevesen fordultak hozzájuk hitelért. Ők úgy látták, hogy aki ezzel a támogatással vett autót, annak jellemzően nem volt további hitelre szüksége.

A másik végletet azok a bankok jelentették, amelyek szerint a program a hitelek esetében is komoly pezsgést hozott. A CIB szakemberi például úgy látták, a piacon élénk érdeklődés volt tapasztalható a nagycsaládos programban vásárolható gépkocsik finanszírozása iránt, melyet zártvégű pénzügyi lízingkonstrukcióban, leginkább forintalapon, fix kamatozással választották. Hasonló visszajelzést kaptunk a Budapest Banktól is, ők azt jelezték, hogy kifejezetten érezhető volt az élénkülés. Ez annak is köszönhető, hogy a magánszemélyek teszik ki az új autók vásárlóinak a kisebb hányadát, ezért a kisebb bázisra nagyobb arányos hatást gyakorolt a program.

A Takarékbank és az MKB is azt jelezte, hogy a szabadfelhasználású személyi hitelek esetében nem mérhető ennek hatása. Hasonló választ kaptunk az OTP-től, azt írták, a személyi kölcsön termék szabad felhasználású kölcsön, így ennek megfelelően a bank az igénylés során a hitel felhasználásával, céljával kapcsolatban statisztikát nem készít. Az MKB szakemberi egyébként azt válaszolták, hogy a visszajelzések alapján a nagycsaládosok autóvásárlása a legtöbb esetben saját forrásból vagy autólízingből kerül kipótlásra.

Sokat köszönhetnek a nagycsaládos programnak a kereskedők is

Elsősorban a program, kisebb részben a megrendelt járművek leszállításának csúszása komoly szerepet játszott abban, hogy a magyar autópiac erősen felülteljesítő volt a járvány hónapjaiban.  2020 első félévében 25,3 százalékkal kevesebb új autót adtak el Magyarországon, mint az előző év hasonló időszakában. Ez az adat a kelet-közép-európai régióban a legkedvezőbb, a környező országokban a visszaesés jellemzően 30 százalék felett alakult.

A környező országok közül a magyar mellett egyedül a cseh autópiac úszta meg 30 százalékosnál kisebb mértékű visszaeséssel a koronavírus-járvány miatt bekövetkezett gazdasági leállást. Míg a legtöbb régiós országban (Románia, Szlovénia, Szerbia, Szlovákia, Lengyelország és Ausztria) 31 és 36 százalék között alakult az értékesített új autó számának a csökkenése, Horvátországban ez az érték elérte az 54,4 százalékot.

Európai uniós kitekintésben is kiemelkedően jónak számítanak a magyar autópiaci adatok. Az európai autógyártók szakmai képviselete, az ACEA által közölt adatok szerint a közösségben mindössze két államban, Finnországban (-21,4%) és Svédországban (-25,1%) volt kisebb a csökkenés a magyar értéknél. A négy legnagyobb uniós autópiac közül a spanyol szenvedte el a legnagyobb, 50,9 százalékos zuhanást, Olaszországban 46,1 százalékos, Franciaországban 38,6 százalékos, míg Németországban 34,5 százalékos volt a visszaesés mértéke.

Az elektromos autók is nagyon mennek most

Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke szerdán az M1 csatornának nyilatkozva világította meg a magyar piac relatív jó teljesítményét. Az elnök elmondta, a járvány kezdetén az új autók értékesítése az előző évhez képest 10-15 százalékra esett vissza.

Ugyanakkor a gyártók nem állították le a kiszállításokat, és mivel a szervizek, valamint az okmányirodák továbbra is üzemeltek, az új autókat át tudták adni a járvány alatt is. Sokat számított az is, hogy a nagycsaládosok autóvásárlási programjának keretében megrendelt autók éppen ekkor érkeztek meg. Így nem szakadtak meg a folyamatok, és a kereskedők számára is fontos "pénzbeáramlás".

Gablini Gábor szerencsésnek nevezte azt is, hogy a kormány - a kérésükre - felgyorsította a nagycsaládosok autóvásárlási programjának és az elektromos autók támogatásának kifizetéseit, ami szintén a márkakereskedőket segítette. Az is jót tett a piacnak, hogy május 4-től - legalábbis vidéken - újra lehetett indítani az életet. A szakember szerint az állami támogatások továbbra is segítik a piac élénkülését. Az elektromos autók vásárlásának állami támogatása nagyon népszerű, és sokan veszik igénybe: a június 15-én indult programot egy nappal később fel kellett függeszteni, mert a teljes támogatási keret elfogyott.

(A cikk elkészítésében Csabai Károly közreműködött)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!