3p

A Pécsi Közigazgatási Bíróság másodszor is azt mondta ki, hogy nem lehet kikötőt létesíteni a Balatonföldvár Nyugati strandján. A döntést azzal indokolta a testület, a beruházás ellenkezik a Helyi Építési Szabályzattal. Úgy néz ki, győzhetnek a civilek.

Már folyó építkezést nyiffantott ki ítéletével a Pécsi Közigazgatási Bíróság, amikor kimondta, hogy nem lehet megépíteni a Balatonföldvári Nyugati strand szinte kellős közepébe szánt 175 férőhelyesre tervezett vitorláskikötőt. Ezzel úgy fest, siker koronázza a kikötő építési engedélyét mintegy két és fél éve megtámadó Mosolygó Balatonföldvár Egyesület civil szervezetnek a projekt megakasztását célzó erőfeszítéseit.

A strand területén kora tavasszal három hektárnyi területen, 100 méteres partszakaszon annak ellenére megkezdődött a 2,5 milliárd forintra saccolt beruházás, hogy a szóban forgó bíróság tavaly szeptember eleji – a Helyi Építési Szabályzatra hivatkozó - tiltó határozata érvényben volt.

A beruházó Balabo Kft. terveihez annak idején a Veszprém Megyei Kormányhivatal környezetvédelmi hatástanulmány nélkül, villámgyorsan megadta az engedélyt – írja a Magyar Hang. A Mosolygó Balatonföldvár Egyesület polgári per keretében támadta meg a projektet azzal, hogy a munkálatokat nem előzte meg társadalmi egyeztetés, elmaradt a kötelező környezetvédelmi hatástanulmány, és a kikötő strandra való beépítése ellenkezik a Helyi Építési Szabályzattal.

Úgy néz ki, marad a strand. Fotó: MTI
Úgy néz ki, marad a strand. Fotó: MTI

A Pécsi Közigazgatási Bíróság tavaly szeptember elején bizonyítottnak látta, hogy a két mólószár megvalósításával a Nyugati strand mintegy 100 méteres partszakaszán szűnik meg a fürdőzés lehetősége.

A beruházó

A 2015-ben december közepén természettudományi kutató-fejlesztő cégként bejegyzett Balabo Kikötőhasznosító és Üzemeltető Kft. 2021. február elején kapta mai elnevezését - nagyjából amikor kezdődött a földvári kikötő-saga. A két magyar magányszemély tulajdonolta kft.-ben 2019. október utolsó napján bukkant fel egyikük kilépésével tulajdonosként és ügyvezetőként a balatonföldvári illetőségű Deák Sándor Imre, akinek korábban például a Pizza Fortehoz is volt köze (testvére, most is vezető beosztású tisztségviselő) - derül ki az Opten céginformációs szolgáltató adataiból.

Őt 2022. december közepén követte a megmaradt eredeti tulajdonos helyén az elektromos hajó-báró, a reklámiparban is jól ismert Viszkei András János ugyancsak tulajdonosként és ügyvezetőként, aki a látványra is sokkoló, a Balatonon rohamos tempóban elterjedő hatalmas Wia elektromos - magyar viszonylatban - szuperjachtok gyártója. Viszkei a jachtüzem mellett érdekelt a Kenese és Akarattya között elhelyezkedő jachtkikötőt üzemeltető Balatonfői Yacht Club Kft.-ben is. A 2020. május vége óta főtevékenységeként ingatlan üzemeltetést jegyző társaságnak az elmúlt 4 évben értékesítésből nem származott bevétele, üzemi és adózás előtti eredménye egyaránt 1,88 millió forint volt.

Az építkezést azonban idén kora tavasszal azonban másodszor is engedélyezte a megyei kormányhivatal a balatonföldvári jegyző nyilatkozatára hivatkozva, amely szerint a Helyi Építési Szabályzat nem áll ellentétben a kikötőépítéssel.

A Mosolygók azonban nem hagyták annyiban az ügyet, ami jóvoltukból visszakerült a Pécsi Közigazgatási Bírósághoz, amely május 24-i ítéletében ismét megállapította, hogy a strandon nem lehet kikötőt építeni, mert az ellenkezik a Helyi Építési Szabályzattal.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!