4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. (MTÜ) tulajdonában lévő divatcégnek – melyet Orbán Viktor lányának barátnője igazgat - sem tett jót a járvány. Hiába duzzadt fel a 2018 áprilisi alapítása óta tízről 27 főre a dolgozói kollektíva, több mint 1 millióval kevesebb nyereséggel zárta a 2020-as évét, mint a 2019-est.

Az Orbán Viktor lányának barátnője, Bata-Jakab Zsófia által irányított, az állami tulajdonos MTÜ által milliárdokkal megtámogatott divatcég, a Magyar Divat & Design Ügynökség Zrt. 2018-ban még csak 10 alkalmazottal, 2019-ben már 22, míg a legfrissebb, 2020-as nyilvános mérlegadatok szerint már 27 munkavállalóval dolgozik a magyar divatipar fellendítésén.

Ahogy a honlapjukon írják: "Világszerte a divat- és designiparban egyre növekvő gazdasági és turisztikai potenciál rejlik, ezért Magyarország Kormányának szándéka ezen területek fejlesztése. A cél, hogy Magyarországon a  divathoz és a  designhoz kapcsolódó könnyűipari ágazatok elismertsége, sikere méltó legyen annak tradícióihoz, ezáltal hazánk a régió központjává válhasson ezen iparágak tekintetében. Ehhez volt szükséges  az állami tulajdonú nonprofit gazdasági társaság alapítása és annak fejlesztési szerepvállalása."

Hatalmas veszteséggel zárta a divatcég a tavalyi évét. Fotó: Depositphotos
Hatalmas veszteséggel zárta a divatcég a tavalyi évét. Fotó: Depositphotos

De hiába a megnövelt számú kollektíva, a 2018 áprilisában létesített cégnek így is betett a koronavírus-járvány. 2020-ban mindössze 13,3 millió forint nettó bevételt sikerült elérnie a 2019-es forgalommal szemben. Mindjárt az alapítást követő évben ugyanis ennek még közel hatszorosát produkálták, amikor 78,5 millió forintos forgalma lett az állami cégnek.  A bevételek között közel 1,8 milliárd forint egyéb árbevétel, ami szinte teljes egészében az államtól kapott működési támogatás. 

Érdekesség, hogy a 13,3 milliót kitevő árbevétel döntő része, több mint kilencven százaléka, 12,3 millió forint  marketing szolgáltatásból származott, miközben e tétel 2019-ben még nulla volt. A 2020-as bevételek másik része társkiállítói volt, ebből tehát 1 millió jött össze, szemben a tavalyelőtti 62,3 millióval.

A nagy mértékű nettó árbevétel-csökkenés egyébként nem érintette negatívan a kollektívát, 2020-ban ugyanis még növelték is a dolgozókra költött ráfordításokat. Az éves beszámolóban feltüntetett 465,2 millió forintos személyi ráfordításból kiderül, hogy dolgozónként, átlagosan 1,4 milliót költött a cég, azaz a veszteségtől függetlenül egyeseknek még mindig megéri anyagilag a Magyar Divat & Design Ügynökségnél dolgozni.   

A forgalomcsökkenés természetesen a nyereség visszaesését is magával hozta. A 2019-es év még 1,9 millió forintot, 2020 azonban már csak 659 ezer forintot hozott a konyhára az ügynökségnek. Ennek következtében a cég értékét kifejező saját tőke 167,5 millióról 168,1 millió forintra nőtt tavaly.

A társaságnak a tulajdonosával, az MTÜ-vel szemben több mint 17 millió forintos kötelezettsége állt fenn 2020 végén, de ennek a többszörösét tette ki a nyilvántartott támogatási előlegek 3,3 milliárdot meghaladó összege, amelyeket a cég az egyéb kötelezettségek között tartott nyilván. E tétellel magyarázható, hogy a cég kötelezettségei összértéke 2019-ről 2020-ra csaknem a háromszorosára, 3,5 milliárdra ugrott, amelyek kizárólag egy éven belül esedékesek. 

A vállalkozást egyébként 2018-ban alapította az állam az MTÜ égisze alatt azok után, hogy piaci hírek szerint a turizmus után a dizájn és divatvilág is felkeltette a miniszterelnök lányának érdeklődését. Az állami cég kapott maga alá egy elegáns Istenhegyi úti villát, illetve egymilliárd forint közpénzt az elinduláshoz, élére pedig az a Bata-Jakab Zsófia került, aki nem mellesleg Orbán Ráhel barátnője.

Az alapítás óta mozgások is történtek a felügyelőbizottságban, egy volt állami csúcsvezető ex-felesége kapott benne tisztséget. A cégnyilvántartás szerint ugyanis a Magyar Államkincstár egykori vezetőjének, az Eximbank jelenlegi pénzügyi vezérigazgató-helyettesének, Dancsó Józsefnek a volt felesége, dr. Soós Ilona lett fb-tag a cégben.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!