Az Orbán Viktor lányának barátnője, Bata-Jakab Zsófia által irányított, az állami tulajdonos MTÜ által milliárdokkal megtámogatott divatcég, a Magyar Divat & Design Ügynökség Zrt. 2018-ban még csak 10 alkalmazottal, 2019-ben már 22, míg a legfrissebb, 2020-as nyilvános mérlegadatok szerint már 27 munkavállalóval dolgozik a magyar divatipar fellendítésén.
Ahogy a honlapjukon írják: "Világszerte a divat- és designiparban egyre növekvő gazdasági és turisztikai potenciál rejlik, ezért Magyarország Kormányának szándéka ezen területek fejlesztése. A cél, hogy Magyarországon a divathoz és a designhoz kapcsolódó könnyűipari ágazatok elismertsége, sikere méltó legyen annak tradícióihoz, ezáltal hazánk a régió központjává válhasson ezen iparágak tekintetében. Ehhez volt szükséges az állami tulajdonú nonprofit gazdasági társaság alapítása és annak fejlesztési szerepvállalása."
De hiába a megnövelt számú kollektíva, a 2018 áprilisában létesített cégnek így is betett a koronavírus-járvány. 2020-ban mindössze 13,3 millió forint nettó bevételt sikerült elérnie a 2019-es forgalommal szemben. Mindjárt az alapítást követő évben ugyanis ennek még közel hatszorosát produkálták, amikor 78,5 millió forintos forgalma lett az állami cégnek. A bevételek között közel 1,8 milliárd forint egyéb árbevétel, ami szinte teljes egészében az államtól kapott működési támogatás.
Érdekesség, hogy a 13,3 milliót kitevő árbevétel döntő része, több mint kilencven százaléka, 12,3 millió forint marketing szolgáltatásból származott, miközben e tétel 2019-ben még nulla volt. A 2020-as bevételek másik része társkiállítói volt, ebből tehát 1 millió jött össze, szemben a tavalyelőtti 62,3 millióval.
A nagy mértékű nettó árbevétel-csökkenés egyébként nem érintette negatívan a kollektívát, 2020-ban ugyanis még növelték is a dolgozókra költött ráfordításokat. Az éves beszámolóban feltüntetett 465,2 millió forintos személyi ráfordításból kiderül, hogy dolgozónként, átlagosan 1,4 milliót költött a cég, azaz a veszteségtől függetlenül egyeseknek még mindig megéri anyagilag a Magyar Divat & Design Ügynökségnél dolgozni.
A forgalomcsökkenés természetesen a nyereség visszaesését is magával hozta. A 2019-es év még 1,9 millió forintot, 2020 azonban már csak 659 ezer forintot hozott a konyhára az ügynökségnek. Ennek következtében a cég értékét kifejező saját tőke 167,5 millióról 168,1 millió forintra nőtt tavaly.
A társaságnak a tulajdonosával, az MTÜ-vel szemben több mint 17 millió forintos kötelezettsége állt fenn 2020 végén, de ennek a többszörösét tette ki a nyilvántartott támogatási előlegek 3,3 milliárdot meghaladó összege, amelyeket a cég az egyéb kötelezettségek között tartott nyilván. E tétellel magyarázható, hogy a cég kötelezettségei összértéke 2019-ről 2020-ra csaknem a háromszorosára, 3,5 milliárdra ugrott, amelyek kizárólag egy éven belül esedékesek.
A vállalkozást egyébként 2018-ban alapította az állam az MTÜ égisze alatt azok után, hogy piaci hírek szerint a turizmus után a dizájn és divatvilág is felkeltette a miniszterelnök lányának érdeklődését. Az állami cég kapott maga alá egy elegáns Istenhegyi úti villát, illetve egymilliárd forint közpénzt az elinduláshoz, élére pedig az a Bata-Jakab Zsófia került, aki nem mellesleg Orbán Ráhel barátnője.
Az alapítás óta mozgások is történtek a felügyelőbizottságban, egy volt állami csúcsvezető ex-felesége kapott benne tisztséget. A cégnyilvántartás szerint ugyanis a Magyar Államkincstár egykori vezetőjének, az Eximbank jelenlegi pénzügyi vezérigazgató-helyettesének, Dancsó Józsefnek a volt felesége, dr. Soós Ilona lett fb-tag a cégben.