3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

December 9-től megszűnne a vonatközlekedés két Szabolcs megyei vonalon, helyette autóbuszok szállítanák az utasokat.

A MÁV-csoport honlapjára feltöltött közbeszerzési felhívás szerint a Nyíregyháza-Nyírbátor és Mátészalka-Csenger vasútvonalak buszos pótlására keres alvállalkozót a MÁV-Start - írta Facebook oldalán a Mátészalkaleaks. A Közlekedő Tömeg úgy tudja, a bezárásról Csépke András, a MÁV-Start vezérigazgatója döntött, tehát nem kormányzati elhatározás eredménye. A lépésre vélhetően azért volt szüksége, mert a rossz járműgazdálkodás és a cég évi költségvetésének 7 milliárd forintos hiányát ezzel próbálnák meg csökkenteni.

"Az idei költségkeret túllépésének oka minden bizonnyal az IC+-projekt, ami egyelőre komolyabb eredmények nélkül nyeli a cég és az adófizetők pénzét. Emiatt a cégvezetés látszatintézkedésekkel csökkenteni próbálja a kiadásait, ám az érintett vasútvonalak bezárása nem, hogy megtakarítást nem okoz, de számításaink szerint akár évi 65 millió forint veszteséget is jelentene az adófizetők számára" - olvasható a Közlekedő Tömeg bejegyzésében.

Számításaik szerint a pótlóbuszok költségét is beleszámítva a két vasútvonal megszüntetésével a MÁV-Start évente 35 millió forintot tudna megspórolni, ami elenyésző összeg a cég 250 milliárd forint körüli éves költségvetéshez képest. Ráadásul a MÁV-Start megtakarításként könyvelne el kb. 100 millió forint pályahasználati díjat, amit jelenleg a sínek használatáért a saját anyacégének, a MÁV Zrt.-nek fizet. Így ez a vasúti pálya tulajdonosánál, a MÁV Zrt.-nél nagyjából 100 millió forint bevételkiesést eredményezne, miközben a tapasztalatok szerint az ilyen “nullára amortizált” vonalakon érdemi megtakarítást nem hoz a személyszállítás leállítása.

A menetrend nem változna, tehát a vonatpótló buszok továbbra is csak 2-4 fordulót tennének meg naponta. Erre a néhány járatra továbbra sem lesz érdemes megvennie a vasúti bérletet az utasoknak, hiszen a helyközi buszjáratok sokkal sűrűbb eljutást biztosítanak. Annak ellenére, hogy a vonatok sok helyen csak 20-30 km/órával közlekednek, lényegesen gyorsabb menetidőt nem lehet biztosítani a vonatpótlókkal sem. Például Mátészalkáról Csengerre a buszok átlagosan csak egy óra alatt érnek oda, míg a vonatok 52 perc alatt is megteszik a távolságot.

A Közlekedő Tömeg értesülései szerint a jövőben újabb vasútvonalakat zárhatnak be Békéscsaba, Komárom, Miskolc, Pápa, Pécs, Székesfehérvár, Szolnok és Zalaegerszeg térségében.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!