Zajta-Budapest 324 kilométer. Autóval kevesebb mint 3,5 óra, a Hétmérföldes fantázianevű vonattal 7 óra 17 perc. Vagyis miközben autóval az utazó a fővárosba ér, addig vonattal épp csak begurul a 139 kilométerre lévő Debrecenbe. Azzal személyes tapasztalatok alapján is tisztában voltunk, hogy a Szabolcs megyei vonatközlekedés távolról sem a gyorsaságáról híres, mégis megdöbbentő volt számunkra, amikor egy korábbi cikkünk írásakor szembesültünk ezzel a ténnyel.
Ahhoz, hogy objektívebben tudjuk megítélni, a vonat menetideje tényleg soknak számít, vagy régiós viszonylatban inkább az elfogadható és természetes kategóriába sorolható, körbenéztünk a környező országokban. A lehetőségekhez mérten igyekeztünk utánajárni annak, hogy a fővárosokból egy nagyjából 324 kilométerre lévő városba mennyi idő alatt lehet vonattal eljutni. Mivel az utazások időtartama a vonatok jellegétől függően eltérhet, több menetidőt vettünk figyelembe és azok alapján határoztunk meg átlagot. Kutakodásunk során azonban szembesültünk még egy problémával: nem minden ország akkora, hogy a fővárostól ilyen nagy távolságra is találjunk képzeletbeli úticélt. Ennek áthidalására egy átlagsebességet is kiszámoltunk a távolság és a kapott átlagos menetidő segítségével.
Ezek alapján az alapadatunk a Zajta-Budapest 324 kilométeres távolságra 6 óra 46 perces átlagos menetidő és 53 km/h-s átlagsebesség. Vizsgálódásunkat rögtön a szomszédos Romániában kezdtünk, ahol rögtön szembesülnünk kellett azzal a ténnyel, hogy minden általunk kinézett utat rövidebb idő alatt lehet megtenni vonattal. Bukaresttől Gyergyószentmihály pontosan ugyanolyan távolságra van, mint Zajta Budapesttől. Ezt a távolságot átlagosan egy órával gyorsabban tudják megtenni a románok, mint a magyarok köszönhetően a román vonat 62 km/h-s átlagsebességének. Szinte pontosan ugyanilyen sebességgel robog a vonat a fővárosból a 335 kilométerre lévő Románvásár és a 340 kilométerre lévő Zsilvásárhely felé is. Ennek eredményeként Bukarestből Zsilvásárhelyre is 38 perccel gyorsabban lehet eljutni, mint Zajtáról a valamivel közelebb lévő Budapestre.
Ukrajnában már felemás a helyzet, hiszen találtunk a magyarnál sokkal gyorsabb és lassabb szakaszokat is. A Kijev-Sepetyivka 299 kilométeres távolságot 4 óra 14 perc alatt lehet megtenni, ami 86 km/h-s átlagsebességet feltételez. Ezzel szemben az ukrán fővárosból Pervomajszkba utazóknak sokkal nagyobb türelemre van szükségük: a 318 kilométeres út a 44 km/h-s átlagsebességnek köszönhetően 8 óra 2 percig tart átlagosan. Ez egyébként az általunk összegyűjtött útvonalak leglassabbika.
Ezen kívül még 3 olyan útvonalat találtunk keresgélésünk során, amely a magyarhoz képest lassabban teljesíthető vonattal. Átlagosan 48 km/h-s sebességgel zötyög a vonat Szófia és Ruse között. A két bolgár város egymástól 309 kilométerre található és 6 óra 48 perc az utazás időtartama. Érdemes megjegyezni, hogy Bulgáriában nem minden vonal ennyire lassú, hiszen ha a fővárosból Targoviste-be akarnánk eljutni, azt a 61 km/h-s átlagsebességgel haladó vonattal közel 5,5 órába kerülne.
Szlovéniában a legnagyobb távolság, ami vonattal megtehető: 179 kilométer, a helyi viszonyok viszont viszont nagyjából a magyarral megegyezőek. Ljubljanából Muraszombatra 3 óra 36 percig tart az út, az átlagsebesség pedig 51 km/h. Ennél egy hajszállal gyorsabbannal, 52 km/h-val "száguld" a Zágráb-Sibenik közötti járat. A két horvát város 340 kilométerre fekszik egymástól, így az út 6 óra 51 perc alatt tehető meg.
És a rangsorban alulról az ötödik helyre került a Budapest-Zajta szakasz a maga 6 óra 46 perces menetidejével. Hasonló, 60 km/h-nál lassabb vonalat még Szerbiában találtunk, a fővárosból Nis-be 5 óra 40 percig tart a vonatozás az átlagsebesség pedig 57 km/h.
Azzal talán semmi újat nem mondunk, hogy az osztrák és a szlovák vasúti közlekedés nagyon más ligába tartozik. Bécstől ugyanis 324 kilométerre van Klagenfurt, mint Zajta Budapesttől, nyugati szomszédainknál viszont ezt az utat kevesebb mint 4,5 óra alatt lehet megtenni (szemben a magyar közel 7 órával).
Úgy tűnik tehát, hogy a kelet-magyarországi vasúti közlekedés sokkal inkább mutat balkáni jegyeket, mint felelne meg a régiós átlagnak, vagy akár egy szinten lenne a sokszor lenézett, fejletlenebbnek tartott keleti szomszédunkéval. Viszont öröm az ürömben: Budapest és Belgrád között lesz gyorsvasút, amit tizedannyian használnak, mint a Debrecen-Mátészalka vonalat. Sőt, a V4-eket is összekötjük gyorsvasúttal. Hogy az országhatárokon belül a balkáni viszonyokat mikor sikerül felszámolni és ezen a téren is elkezdeni a felzárkózást - a románokhoz például - az még a távoli és ismeretlen jövő zenéje.