5p

Nemcsak a román vonatok tudnak gyorsabban száguldozni a magyarnál, de még Ukrajnában is találtunk sebesebb járatokat.

 

Zajta-Budapest 324 kilométer. Autóval kevesebb mint 3,5 óra, a Hétmérföldes fantázianevű vonattal 7 óra 17 perc. Vagyis miközben autóval az utazó a fővárosba ér, addig vonattal épp csak begurul a 139 kilométerre lévő Debrecenbe. Azzal személyes tapasztalatok alapján is tisztában voltunk, hogy a Szabolcs megyei vonatközlekedés távolról sem a gyorsaságáról híres, mégis megdöbbentő volt számunkra, amikor egy korábbi cikkünk írásakor szembesültünk ezzel a ténnyel.

Ahhoz, hogy objektívebben tudjuk megítélni, a vonat menetideje tényleg soknak számít, vagy régiós viszonylatban inkább az elfogadható és természetes kategóriába sorolható, körbenéztünk a környező országokban. A lehetőségekhez mérten igyekeztünk utánajárni annak, hogy a fővárosokból egy nagyjából 324 kilométerre lévő városba mennyi idő alatt lehet vonattal eljutni. Mivel az utazások időtartama a vonatok jellegétől függően eltérhet, több menetidőt vettünk figyelembe és azok alapján határoztunk meg átlagot. Kutakodásunk során azonban szembesültünk még egy problémával: nem minden ország akkora, hogy a fővárostól ilyen nagy távolságra is találjunk képzeletbeli úticélt. Ennek áthidalására egy átlagsebességet is kiszámoltunk a távolság és a kapott átlagos menetidő segítségével.

Ezek alapján az alapadatunk a Zajta-Budapest 324 kilométeres távolságra 6 óra 46 perces átlagos menetidő és 53 km/h-s átlagsebesség. Vizsgálódásunkat rögtön a szomszédos Romániában kezdtünk, ahol rögtön szembesülnünk kellett azzal a ténnyel, hogy minden általunk kinézett utat rövidebb idő alatt lehet megtenni vonattal. Bukaresttől Gyergyószentmihály pontosan ugyanolyan távolságra van, mint Zajta Budapesttől. Ezt a távolságot átlagosan egy órával gyorsabban tudják megtenni a románok, mint a magyarok köszönhetően a román vonat 62 km/h-s átlagsebességének. Szinte pontosan ugyanilyen sebességgel robog a vonat a fővárosból a 335 kilométerre lévő Románvásár és a 340 kilométerre lévő Zsilvásárhely felé is. Ennek eredményeként Bukarestből Zsilvásárhelyre is 38 perccel gyorsabban lehet eljutni, mint Zajtáról a valamivel közelebb lévő Budapestre.

Ukrajnában már felemás a helyzet, hiszen találtunk a magyarnál sokkal gyorsabb és lassabb szakaszokat is. A Kijev-Sepetyivka 299 kilométeres távolságot 4 óra 14 perc alatt lehet megtenni, ami 86 km/h-s átlagsebességet feltételez. Ezzel szemben az ukrán fővárosból Pervomajszkba utazóknak sokkal nagyobb türelemre van szükségük: a 318 kilométeres út a 44 km/h-s átlagsebességnek köszönhetően 8 óra 2 percig tart átlagosan. Ez egyébként az általunk összegyűjtött útvonalak leglassabbika.

Forrás: mfor.hu
Forrás: mfor.hu

Ezen kívül még 3 olyan útvonalat találtunk keresgélésünk során, amely a magyarhoz képest lassabban teljesíthető vonattal. Átlagosan 48 km/h-s sebességgel zötyög a vonat Szófia és Ruse között. A két bolgár város egymástól 309 kilométerre található és 6 óra 48 perc az utazás időtartama. Érdemes megjegyezni, hogy Bulgáriában nem minden vonal ennyire lassú, hiszen ha a fővárosból Targoviste-be akarnánk eljutni, azt a 61 km/h-s átlagsebességgel haladó vonattal közel 5,5 órába kerülne.

Szlovéniában a legnagyobb távolság, ami vonattal megtehető: 179 kilométer, a helyi viszonyok viszont viszont nagyjából a magyarral megegyezőek. Ljubljanából Muraszombatra 3 óra 36 percig tart az út, az átlagsebesség pedig 51 km/h. Ennél egy hajszállal gyorsabbannal, 52 km/h-val "száguld" a Zágráb-Sibenik közötti járat. A két horvát város 340 kilométerre fekszik egymástól, így az út 6 óra 51 perc alatt tehető meg.

És a rangsorban alulról az ötödik helyre került a Budapest-Zajta szakasz a maga 6 óra 46 perces menetidejével. Hasonló, 60 km/h-nál lassabb vonalat még Szerbiában találtunk, a fővárosból Nis-be 5 óra 40 percig tart a vonatozás az átlagsebesség pedig 57 km/h.

Azzal talán semmi újat nem mondunk, hogy az osztrák és a szlovák vasúti közlekedés nagyon más ligába tartozik. Bécstől ugyanis 324 kilométerre van Klagenfurt, mint Zajta Budapesttől, nyugati szomszédainknál viszont ezt az utat kevesebb mint 4,5 óra alatt lehet megtenni (szemben a magyar közel 7 órával).

Úgy tűnik tehát, hogy a kelet-magyarországi vasúti közlekedés sokkal inkább mutat balkáni jegyeket, mint felelne meg a régiós átlagnak, vagy akár egy szinten lenne a sokszor lenézett, fejletlenebbnek tartott keleti szomszédunkéval. Viszont öröm az ürömben: Budapest és Belgrád között lesz gyorsvasút, amit tizedannyian használnak, mint a Debrecen-Mátészalka vonalat. Sőt, a V4-eket is összekötjük gyorsvasúttal. Hogy az országhatárokon belül a balkáni viszonyokat mikor sikerül felszámolni és ezen a téren is elkezdeni a felzárkózást - a románokhoz például - az még a távoli és ismeretlen jövő zenéje.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!