3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Sokkal kevesebbet tudnak vásárolni a magyarok, a boltok forgalmának visszaesése miatt a fuvarozók megrendelései is zuhannak.

A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) a közelmúltban Felsőfokú Logisztikai Menedzser képzése keretein belül nyílt szakmai napot tartott, amelynek témája a közúti árufuvarozás volt. Az eseményről az egyesület közleményt adott ki, amely rávilágít: a magas infláció, a csökkenő reáljövedelmek miatt jelentősen esik a hazai boltok forgalma, amire a közúti árufuvarozás jelentős visszaeséséből is következtethetünk.

„Vannak olyan piaci szereplők hazánkban, ahol az első negyedév végén egy nagyjából 30 százalékos visszaesés volt tapasztalható a közúti árufuvarozás volumenében. A statisztika azóta tovább romlott, és jelenleg ott tart, hogy egyes cégeknél nagyságrendileg 50 százalékos visszaesés is tapasztalható e téren”

– mondta Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke, aki hozzátette, hogy a boltok polcainak ellátottsága alapvetően megoldott, de a készletek most sok esetben lassabban fogynak, amelynek eredménye a készletek forgási sebességében is fellelhető. Pozitív hozadéka lehet azonban a kereslet csökkenésének az, hogy az inflációt is mérsékelheti - írja a közlemény.

Nagyon nem mindegy, mi történik az ágazatban

Az Európai Unión belül a teljes áruszállítás 70-80 százaléka közúton történik, mely alátámasztja azt, hogy a közúti árufuvarozás stratégiai jelentősége kiemelt. Szerepe hazánkban szintén tekintélyes, hiszen amellett, hogy nagyjából 90 000 jármű van jelenleg használatban az ágazatban, a hazai GDP 5 százalékát teszi ki, valamint az összes foglalkoztatott 3,3 százalékát alkalmazza. Kiemelt szerepéhez hozzájárul többek között az is, hogy szinte minden árufajtához rugalmasan tud alkalmazkodni és azokat akár háztól házig tudja szállítani.

Ezért látunk kevesebb kamiont a közutakon? Fotó: Depositphotos
Ezért látunk kevesebb kamiont a közutakon? Fotó: Depositphotos

„Domináns szerepe ellenére most tapasztalható egy érdembeli visszaesés az ágazatban. Ez a visszaesés már tavaly is előre jelezhető volt, ugyanis a Kínából érkező konténerek ára az év közepétől jelentős esésbe kezdett. A volumenek visszaesése mellett a Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) szerint a költségek várhatóan 7-8 százalékot emelkednek 2023-ban, annak ellenére, hogy csökkent az üzemanyag ára” – emelte ki Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője, aki korábban évekig a Waberer’s vezérigazgatója volt.

Az ágazat egyébként rendkívül töredezett ma Magyarországon, mivel nagyságrendileg 13 000 vállalkozásból áll, és ezek nagyjából 90 százaléka 1-10 kamionnal rendelkezik. A kihívás így jelentős, nagy számú KKV-t érint, azonban a nagyobb piaci szereplők is érzik a változást - írja az MLE.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!